2018. 07. 09.

Digitális rádióra vált a metró

Meglehetősen szokatlan, de a komoly technikai megoldásokról híres Németország egyik metropoliszában, Münchenben a metróhálózaton még mindig kézzel vezetnek a járművezetők és a rádiórendszer is a jó öreg analóg rádiótechnika. Ám most az MVG váltani készül, ez sok munkába és 30 millió euróba kerül majd.



A müncheni metró első szakaszának átadása – 1971. október 19. – óta a jó öreg analóg rádiórendszert használják. Mára ez már elöregedett, funkciói és a rendszer kapacitásai sem felelnek meg a kor követelményeinek. Ráadásul a hálózaton a lefedettséget is nehéz biztosítani, emiatt pedig sok helyen nem működik az analóg rádió. A digitális rendszer tervezése során ezeket a tapasztalatokat figyelembe veszik és úgy építik ki a hálózatot, hogy az a metróhálózat egészét lefedje és ne legyen gond a majdani bővítése sem.

A felszíni szakaszokon nincs gond a rádiós lefedettséggel, az alagútban annál inkább. Képünkön egy C2-es szerelvény robog a garchingi végállomás felé Garching-Hochbrück megálló előtt

Az átmeneti időszakban a dolgozóknak két készüléket kell majd használni, ugyanis az átállás nem egy ütemben, hanem szakaszosan, de viszonylag gyorsan történik majd. Ráadásul e munkákkal együtt bővítik majd a nyilvános GSM-hálózat földalatti lefedettségét is, ez az utasoknak is jó, ráadásul a digitális rádiórendszer segítségével biztonságosabb lehet a közlekedés is.

Az alagúti szakaszokon a digitális rendszer kiépítése komoly erőfeszítést igényel, de cserében jobb lesz a minőség, megbízhatóbb a rendszer
(fotók: Halász Péter)

Az MVG közleménye szerint jelenleg két, egymástól független analóg rádiórendszer üzemel a metróban: a Stadtwerke München üzemeltetésében egy csatorna a metró forgalmának szabályozására szolgál, míg a másik elsősorban a hatósági és biztonsági feladatokat ellátó személyek forgalmazására áll rendelkezésre. A jövőben viszont azt tervezi az MVG és az SWM, hogy egyetlen, egységes rádiórendszerbe fognak össze valamennyi feladatot. Ehhez a 94 földalatti metróállomáson, valamennyi alagútban és vészkijárati folyosón sugárzókábeleket telepítenek majd: 300 kilométernyi új sugárzókábel, 1000 új antenna szükséges a mintegy 300 digitális rádióátjátszó mellett. A projektet négy év alatt szeretné megvalósítani az MVG, a költségekre 30 millió eurót számolnak.

Halász Péter