A megállási rend operatív módosítása helyett más megoldások után néz a berlini S-Bahn, hogy a szolgáltatás minőségén keresztül növelje az utasok elégedettségét.
Egy hete adtunk hírt az S-Bahn Berlin GmbH szolgáltatási minőségének javítását célzó egyik legextrémebb elképzeléséről, mely végül az utasok tiltakozása miatt lekerült a napirendről. Viszont nem voltak tétlenek a szakemberek és további 180 ponton kívánnak beavatkozni a pontosabb, tisztább és minőségibb utazási élmény érdekében. A több, mint 30 millió eurós költségű S-Bahn PLUS névre keresztelt program kapcsán megvalósítási határidőként 2025-öt tűzték ki, de 2023-ra a legtöbb beavatkozás bevezetését meg kell kezdeni. Az első féléves adatok alapján már most is sokat javult a pontosság, átlagosan már 94,5 százalék körül mozog, az elmúlt hónapokban többször tapasztalt napi 97-98 százalékos eredmények bizakodásra adnak okot. Az immáron 10 éve bekövetkezett S-Bahn-káosz után folyamatosan javul az üzem megítélése, de a tavalyi 2,6 helyett még mindig csak 2,51-es értéket (1,00 lenne a legjobb eredmény) ért el az utasok körében végzett elégedettségi felmérésben. Napi 1,4 millió utas minden igényének viszonylag nehéz megfelelni, de a közel 4 milliós lakosságú városban kiemelt szerep jut a gyorsvasúti hálózatnak.
A minőségi program több részre tagolódik, minden szakterületet érint. Legnagyobb hangsúlyt a zavarok megelőzése és kezelése kapta. A Stadtbahn mentén a váltók vizsgálatának intervallumát kettőről egy hónapra csökkentik, kicserélnek 915 különösen sok zavart okozó elemet a jelző- és biztosítóberendezésekben, a jelzők kábelezését is felülvizsgálják, hogy jobban ellenálljon a rágcsálóknak és az időjárásnak. A város területén 22, a külsőbb szakaszokon 10 új áramátalakítót építenek 230 millió adóeuróból a megbízhatóbb energiaellátás érdekében, így az áramkorlátozások egy része megszűnhet és jobban gyorsulhatnak a vonatok. A sok problémával küzdő, de alapjárműnek számító 481-es sorozat esetében az ajtók zárt állapotáért felelős jelfogók cseréjével előzik meg a leggyakoribb ajtóhibákat és a készülékszekrények hűtésén is javítanak majd a megbízhatóbb nyári működés érdekében. A jelenleg érvényes közszolgáltatási szerződés keretében szerzik be a 483-as és 484-es sorozatú egységeket, viszont a növekvő utasszámok miatt felújításra kerülnek a néhány éve még a lángvágó alá tolt 485-ös és 480-as sorozatok is.
Újabb esélyt kapnak a Coladose becenevű egységek is, miközben érkeznek az új szerelvények is. Kényszerű továbbüzemeltetésük a növekvő utasszámok és a relatív járműhiány együttállásának köszönhető.
Az üzemvitelben is változásokat foganatosítanak, ami a napi eljárásokat gyorsítja majd. A járművezetők vonali váltásait csúcsidőben kizárólag a gyengébb irányba haladva valósítják majd meg, ezzel csökkenthető az állomáson tartózkodás ideje, amit az utas késésként él meg. Progresszív karbantartással korszerűsödik a járművek üzemeltetése is, hiszen a hibák kvázi valós idejű jelentését követően a műhelyek felkészülhetnek a szerelvények célzottabb átvizsgálására. Schöneweide kerületben új üzemirányítási központ épül, ahonnét a 14 elektronikus biztosítóberendezést és az energiaellátást felügyelik majd, de az összebútorozás mellett a gyorsabb és hatékonyabb beavatkozások érdekében felülvizsgálják a zavarhelyzetek kezelésére szolgáló kézikönyveket is. Jövő hétfőtől csúcsidőben tesztüzemben megvalósítják a hálózat 95 éves történetében eddig nem sokszor használt központi ajtónyitást az Ostkreuz és Hauptbahnhof közötti szakaszon, a várakozások szerint ezzel értékes másodpercek nyerhetőek az állomásokon – ne felejtsük el, hogy menetrendileg akár 1-2 perces követés is előfordul.
Türen öffnen automatisch! Hamarosan ez a mondat lesz a csúcsidő meghatározó közleménye a Stadtbahn keleti felén.
Képünk Jannowitzbrücke állomás előtt készült, háttérben a Vörös városháza óratornya és a város szinte minden pontjáról látható tévétorony. A képhatártól balra a BVG által bérelt Trias nevű irodaház áll.
Képünk Jannowitzbrücke állomás előtt készült, háttérben a Vörös városháza óratornya és a város szinte minden pontjáról látható tévétorony. A képhatártól balra a BVG által bérelt Trias nevű irodaház áll.
17 állomás is megszépül mintegy 5,5 millió euróból, ezek közé tartozik a legnagyobb falatnak (1,3 millió euró) számító Charlottenburg, az évek óta kétes alakok gyűjtőhelyének számító Frankfurter Allee, az újabban City-S-Bahn néven illetett projektbe bevont Wedding vagy a nyugati területek átszállópontjának számító Westkreuz állomások tartoznak ide. Bizonyos állomások falfelületeit kidekorálják, így téve valamivel otthonosabbá a környezetet. Öt őrsöt is felállítanak a belső biztonsági szolgálatnak (S-Bahnwache) és növelik a jelenlétet a hálózaton, ezzel a szubjektív biztonságot növelik. A nagyobb forgalmú állomások takarítására kiemelt figyelmet fordítanak, ehhez a meglevőn felüli munkaerőt alkalmaznak majd. Ha már állomások, akkor a korszerűtlen pergőlapos kijelzőket fokozatosan digitálisra cserélik, így az utasok több információhoz juthatnak majd. Ostkreuz állomáson tavaly is 100 zavaresemény volt, mert illetéktelenek léptek be a pályára, ezért a peronvégekre fizikai korlátozó elemeket szerelnek majd fel.
Birkenwerder állomás épülete a 2007-es gyújtogatás miatt felújításra szorult, ekkor került a folyosóra az épületet és a közeli városházát ábrázoló falfestmény. A tervek szerint további állomásokon jelenhetnek meg hasonló alkotások.
(fotók: Adorján Péter)
(fotók: Adorján Péter)
Az S-Bahn (és a Deutsche Bahn) legnagyobb problémájának számító krónikus járművezető-hiányt évi 100 új ember kiképzésével kívánják ellensúlyozni, bár ennek sikeréhez az állomány fiatalítására is szükség lenne. Információink szerint a munkakörülmények folyamatosan javulnak és sikeresen tudják akár a BVG metróüzemétől is elcsábítani a dolgozókat.
A Mehdorn-éra melléfogásai és hibái után úgy tűnik, a helyes irányba mutatnak a folyamatok és egy valóban megbízható közlekedési módot láthatunk Berlin vaspályáin.
Adorján Péter