Hivatalossá vált, hogy a Siemens szállíthatja az ÖBB új személykocsijait. Az osztrák vasút a Railjetekhez hasonló, Siemens Viaggio-alapú járműveket vásárol majd a jövőben.
A cseh vasút mellett az ÖBB is a Siemens járművei mellett döntött. Az ÖBB bejelentette: július 20-án eredményt hirdettek a korábban meghirdetett tenderen, a nyertes pedig a Siemens lett.
Az ÖBB a tenderen a nappali távolsági forgalom számára nyolc darab szerelvényt rendelt, ezek kilenc kocsiból állnak és a jelenleg az Olaszország felé közlekedő EuroCity-vonatoka váltják majd ki a tervek szerint. A feladat ráadásul sürgős, a megváltozott olasz tűzvédelmi szabályozás szerint 2021-től a jelenlegi vonatok nem közlekedhetnek a talján síneken. A nappali vonatokért 375 millió eurót fizet az ÖBB.
Az éjszakai vonatok színes flottája hamarosan egységes(ebb) képet mutathat majd az ÖBB-nél
Ugyancsak a keretszerződés része tizenhárom, éjszakai forgalomra alkalmas vonat beszerzésre, ezek a szerelvények jelenlegi NightJet-flottát váltanák ki, elsősorban a DB-től átvett 42 háló- és 15 fekvőhelyes kocsit cserélné le az új járművekre az ÖBB.
A Railjet-alapú személykocsi-koncepció bejött a Siemensnek: arról egyelőre nem tudni, hogy vajon zárt egységeket vesz-e az ÖBB vagy teljesen különálló kocsik lesznek-e az új járművek?
A Siemens a tervek szerint a Railjet-ből kinőtt Viaggio-család járműveit adja majd el az ÖBB-nek. A kocsiszekrények acélból készülnek majd – pályázaton induló versenytárs, a Bombardier alumíniumból készült járműszerkényeket ajánlott, ráadásul számos alkatrészt kínai beszállítótól vettek volna meg. A pontos specifikáció egyelőre még nem ismert, így nem tudjuk, hogy különálló kocsikról lesz-e szó, vagy éppen a ČD számára épülő „Railjet-imitációkhoz” hasonlóan fix egységek készülnek, amelyek két végén lesz csak UIC szabványoknak megfelelő vonószerkezet és átjáró. A legújabb trendeknek ez utóbbi lépés felelne meg – ezzel azonban igencsak rugalmatlan módon használható járműparkhoz jutna az osztrák vasút.
Halász Péter