2018. 07. 03.

Minőségi csere Szászországban

Szászország RE6-os jelzésű vonatainak kocsiparkja hamarosan lecserélődhet, bár az átlagéletkor csak minimálisan csökken. Használt helyére használtat állít be az MRB.





A Verkehrsverbund Mittelsachsen (VMS) és a Nahverkehrsraum Leipzig (ZVNL) törzsterületét összekötő Chemnitz–Leipzig viszonylaton jelenleg az egykori halberstadti kocsijavítóból kocsigyárrá vált üzem termékein utazhatunk, gyakorlatilag vissza a letűnt NDK-s időkbe. Viszont az egykori gyorsvonati és elővárosi kocsik nem teljesítik az akadálymentességi feltételeket, ezért várhatóan a decemberi menetrendváltástól némileg korszerűbb kocsikat állít forgalomba a Transdevhez tartozó Mitteldeutsche Regiobahn (MRB). A napi 9000 utast szállító – ezzel Szászországban a negyedik legfontosabbnak számító – viszonylatot 2023-ig, a villamosítás elmaradása esetén 2025-ig üzemeltetheti a cég.

A 2015 decemberi szolgáltatóváltásig főleg 612-es sorozatú motorvonatokkal (RegioSwinger) kiszolgált viszonylaton a kapacitása alacsonynak bizonyult és az MRB alacsonyabb árat is ajánlott a megrendelőknek. Múlt csütörtökön próbamenet keretében vizsgálták a DB által tavaly leállított 611-es sorozatú motorvonatok bevethetőségét, de a peronok rövidsége miatt nem lehetne megfelelő kapacitást biztosítani és így gazdaságosan üzemeltetni őket. Korábban a szintén problémákkal küzdő 605-ös sorozatú ICE TD is szóba jött, de azzal sem jártak volna sikerrel.

(N)Osztalgia a köbön az MRB előadásában: év végétől egyre kisebb eséllyel. (fotó: Pordán László)

Az újonnan érkező kocsik sem tejesen újak, az Újraegyesítés korából valók, korábban a Pressnitztalbahn használta és évek óta Mukranban várták sorsukat. Az új formációban a még mindig alkalmazott tuskófékes kocsik helyett halkabb, tárcsafékesek érkezhetnek és az esélyegyenlőséget egy emeletes kocsi biztosítja majd. A kocsik megvásárlásához és külső-belső felújításához a tartományi kormányzat is támogatást biztosít majd négy és nyolc millió euró közötti értékben.

Adorján Péter