Elsejével csendesen idén is elindult a cseh “Sommerticket”, a Jízdenka na léto. Jelen cikkben a Švejk és Krtek (Kisvakond) hazájában elérhető nyári bérletet ismerhetjük meg.
Itthon hasonló a diákoknak szóló Vakáció bérlet, amit az utóbbi években vezettek be, de a korlátlan nyári vonatozásokról sokaknak az ÖBB Sommerticketje ugrik be a Kárpát-medence ifjabb (és kevésbé ifjabb) vasútbarátainak. De ilyen konstrukciókat értékesítenek például Belgium (NMBS/SNCB), Kanada (VIA Rail), és az USA (Amtrak) társaságai is. A közös ezekben a nyári hónapokra szóló érvényesség, a korhatár (25-26 év alatt, van ahol iskolai jogviszony is szükséges) és a 2. osztály/Economy class kizárólagos használata.
Prága közepén is találhatunk környezetének ellentmondó nézőpontokat
Tehát mit is jelent a Jízdenka na léto – “Jegy a nyárra”?
Lássuk, mit ír róla a České Dráhy:
Tehát: korlátlan utazás bármelyik ČD üzemeltetésű vonat másodosztályán, bárhol fel-le szállhatunk az országos bérlettel. Életkorban nincs megkötés, külön kedvezményes tarifa jár az InKarta kedvezménykártya tulajdonosának (beleértve a nyugdíjas korosztályt is), az ISIC kártyabirtokosoknak és a 15 év alattiaknak.
A jegyek megválthatóak a pénztárakban, a ČD E-Shopban és a vonatszemélyzetnél, ha jegyváltási lehetőség nélküli helyen kezdjük meg az utazást.
Üdülést, kirándulást tervez? Élvezze a nyaralást egy nyári jeggyel (Jízdenka na léto), és vonattal utazza be az egész országot. Nem kell tervezni; nem kell sietni. A nyári jegy (Jízdenka na léto) - egy hét vagy tizennégy nap korlátlan utazást jelent az összes vonaton.
Jízdenka na léto – Nyári jegy
(2018.07.03-i átlag valutaváltói árfolyammal számolva)7 nap 14 nap Alaptarifa CZK 790
(~10.400 HUF)CZK 1190
(~15.800 HUF)15 év alattiak CZK 390
(~5.300 HUF)CZK 590
(~7.800 HUF)Kedvezményes tarifa (IN 25, IN 50, IN Nyugdíjas),
ISIC kártyabirtokosokCZK 690
(~9.200 HUF)CZK 990
(~13.000 HUF)
Tehát: korlátlan utazás bármelyik ČD üzemeltetésű vonat másodosztályán, bárhol fel-le szállhatunk az országos bérlettel. Életkorban nincs megkötés, külön kedvezményes tarifa jár az InKarta kedvezménykártya tulajdonosának (beleértve a nyugdíjas korosztályt is), az ISIC kártyabirtokosoknak és a 15 év alattiaknak.
A jegyek megválthatóak a pénztárakban, a ČD E-Shopban és a vonatszemélyzetnél, ha jegyváltási lehetőség nélküli helyen kezdjük meg az utazást.
Korlátozások:
- 7 vagy 14 napra* váltható, tetszőleges kezdő dátummal az érvénytartamon belül;
- nem érvényes a ČD által üzemeltetett Ještěd-i felvonóra;
- a SuperCity (Pendolino), és egyes magasabb kategóriás vonatokon kötelező a helyjegy vásárlása, ezenkívül railjet (Business Class kivételével), EC, IC, EN, Rx, Ex, egyes R kategóriás vonatokon a helyjegy váltására lehetőség van, de nem kötelező;
- ezenkívül nem érvényes az egyéb cégek által üzemeltetett magánvasúti, városi, helyközi járatokon, itt a megfelelő jegyeket kell megváltani az utazáshoz.
Mellékonali nosztalgiajáratokért érdemes Csehországot felkeresni
Mit is kapunk ezért a pénzért?
Egy sokszínű, egyszerre korszerű, és nosztalgikus vasútüzemet, bájos mellékvonalakkal, korszerű fővonali közlekedéssel, fedélzeti ellátással jó pár vonatban – sokaknak nem alaptalanul Ausztria juthat eszébe, ami meg is állja a helyét – a ČD és regiojet több részletben felvásárolta az ÖBB felesleges modern kocsijait. Távolsági (főleg R és Rx vonatokban) és vidéki személyforgalomban (Os) találkozhatunk még a klasszikus Y-kocsikkal, lehúzható ablakokkal, de belül ezek is új anyagokat kaptak a komfortos utazás biztosításához. Ha letérünk a mainstream utakról, a mintegy 9500 km-nyi hálózat többsége (~65%) mellékvonal, jó pár helyen egzotikus dolgokkal.
Egy teljesség igénye nélküli példa: a 230-240-250 sz. vonalakon közlekedő paklikocsi+emeletes összeállítású személyvonatok, a Znojmo-Břeclav, Prága-Kladno között közlekedő egyes vonatok 714-es mozdony, és Btx/Bdtx kocsikkal, de ugyanilyen közforgalmú jeggyel igénybe vehető a Tábor–Bechyně között hétvégén közlekedő E422.0 poggyászmotorkocsi-mozdony vontatta nosztalgia Bam/Balm kocsis vonat, de ugyanitt az M400.001 (Elinka) motorkocsi is megfordul néha – a vonalról és az említett járművekről egy remek összefoglaló videó látható lejjebb. Bónuszként az országban itt egyedül van még menetrend szerinti közlekedés a “Vasaló” becenevű,V46 460-as Szöcskéhez hasonló dizájnú, 110/210 családba tartozó 113 sorozatú egyenáramú gépekkel.
Egy teljesség igénye nélküli példa: a 230-240-250 sz. vonalakon közlekedő paklikocsi+emeletes összeállítású személyvonatok, a Znojmo-Břeclav, Prága-Kladno között közlekedő egyes vonatok 714-es mozdony, és Btx/Bdtx kocsikkal, de ugyanilyen közforgalmú jeggyel igénybe vehető a Tábor–Bechyně között hétvégén közlekedő E422.0 poggyászmotorkocsi-mozdony vontatta nosztalgia Bam/Balm kocsis vonat, de ugyanitt az M400.001 (Elinka) motorkocsi is megfordul néha – a vonalról és az említett járművekről egy remek összefoglaló videó látható lejjebb. Bónuszként az országban itt egyedül van még menetrend szerinti közlekedés a “Vasaló” becenevű,
Bobinka és Elinka, a két különleges mellékvonali motorkocsi
A fenti szösszenet csak egy példa volt a sokszínűségre, rengeteg helyen találkozhatunk a Hatvan–Somoskőújfalu vonalról ismerős Búvárok népes családjának tagjaival, 749-es Bardotkákkal turistavonatokon. Ha lehetséges, érdemes felkeresni a Tanvald–Harrachov útvonalon az Óriás-hegységet, Liberec környékén a közlekedésbeli ínyencségeket, beleértve a városi (és városközi) közlekedést is. Érdemes felkeresni a Jindřichův Hradec környéki (JMHD) üzemet, ahol kisvasút-nagyvasúti fonódáson, Rába D2156 erőforrással hajtott motorkocsin utazhatunk többek között. A teljes járműkínálatért érdemes felkeresni a vagonweb.cz oldal tematikus keresőjét (Browse → ČD → grafikus segítség a kereséshez, vagy ha elkezdjük begépelni az ismert jelölést, feldobja listából), vagy az Atlas vozů tematikus oldalt; továbbá a turisztikai toplisták tanulmányozása is ajánlott.
Az öregebb gépeket napi forgalomban leginkább tehervonatok élén találjuk (fotók: Götz Bálint)
Zárszó, tanácsok az utazáshoz:
A ČD Můj vlak appja – amiben lehet keresni, jegyet vásárolni, jegyet bemutatni, foglalást venni elérhető zöld robotos, és almás operációs rendszerekre – mobilitás mindenek felett. Az appból (vagy asztali böngészőn a ČD E-Shopból) lehet venni jegyet magyarországi indulással, ami kombinálható a nyári jeggyel, ilyenkor elég az első megállóig venni – pl. egy Budapest–Břeclav menettérti út vonathoz kötött legolcsóbb akciós jegyekkel (EC280/281) kijön 8500 forintból – államvasutunk ennek kétszereséért kínálja a menettérti eljutást, igaz nem vonathoz kötött jegyekkel…
Konzervatív “fárplánerek” beszerezhetik a menetrendet PDF-ben is vonalanként.
Éjszaka nem túl sok éjszakai vonat van, érdemes inkább kisebb panziókat, hoteleket keresni, jellemzően a nagy nemzetközi oldalak drágábban kínálják, mint a “nemzeti” saját nyelvű oldalak – itt Google fordítóval érdemes kutatni és foglalni, sokszor egy bőséges vacsora áráért álomra hajthatjuk a fejünket, előtte eltelítve magunkat a cseh konyha remekeivel, és szomjunkat oltva a nemzeti itallal.
Konzervatív “fárplánerek” beszerezhetik a menetrendet PDF-ben is vonalanként.
Éjszaka nem túl sok éjszakai vonat van, érdemes inkább kisebb panziókat, hoteleket keresni, jellemzően a nagy nemzetközi oldalak drágábban kínálják, mint a “nemzeti” saját nyelvű oldalak – itt Google fordítóval érdemes kutatni és foglalni, sokszor egy bőséges vacsora áráért álomra hajthatjuk a fejünket, előtte eltelítve magunkat a cseh konyha remekeivel, és szomjunkat oltva a nemzeti itallal.
Bebizonyosodott, Csehország nem csak Prágából áll...
Götz Bálint