2018. 07. 11.

Hamburgi sűrítés

A decemberi menetrendváltástól fogva komoly változások következnek a hamburgi tömegközlekedésben: sűrűbb és hosszabb metrók és S-Bahn-ok valamint sűrűbb autóbuszok várják az utasokat a Hanza-városban a 2018/2019-es menetrendi évadban.





Igen komoly fejlesztéscsomagot hajt végre a Hamburger Verkehrsverbund decembertől, miután látható, hogy a jelenlegi kapacitásokkal nem bírja hosszú távon a közlekedési rendszer a folyamatosan emelkedő utasszámokat. A fejlesztési csomagot a város SPD-s polgármester, Peter Tschentscher mutatta be a minap a közönségnek.

Az S-Bahn-hálózaton szinte egész nap ötperces ütemben járnak a vonatok majd a belvárosban

Az új menetrendi évadban a gyorsvasúti hálózaton komoly fejlesztések jönnek. A város egyik legfogalmasabb metróvonalán, az U3-ason a csúcsidőszakban 200 másodpercenként, azaz 3,3 percenként indulnak a vonatok (Németországban általában 5 perces alapütemben járnak a metrók, de nem ritka a 10-20 perces követés is), de Barmbek, Mundsburg és a belváros között ezen túl még sűrítő vonatok is lesznek a rendszerben, így biztosítva a 150 másodperces követést a legsűrűbben használt szakaszon. A szaklapok hozzáteszik: a metrók időnként már most is ilyen követéssel járnak, ha szükséges, de most megrendelés is kerül a sűrítések mögé. Ugyancsak újdonság, hogy sem az S-Bahn-vonalakon, sem az U-Bahn-hálózaton nem lesz decembertől rövid vonat, azaz „Kurzzug”, minden viszonylaton a teljes kapacitással üzemel majd mind a metró, mindpedig az S-Bahn.

A hamburgi metróhálózaton sűrűbb lesz a követés és egész nap hosszú vonatok járnak majd decembertől

A gyorsvasúti hálózaton a sűrítő viszonylatok segítségével kiterjesztik hétköznap az öt perces alapütemet: a jövőben hétköznapokon este 21 óráig kínálják majd ezt a sűrű követést a városban.

A buszhálózaton új járművek segítségével bővítik a kapacitásokat és terjesztik ki a sűrű követésű időszakokat
(fotók: Halász Péter)

A gumikerekes ágazat is bűvül majd: a Hochbahn ugyanis ak orábban tervezett normál csuklósbuszok helyett extrahosszú csuklósokat rendelnek az 5-ös, a 6-ös, a 7-es és a 13-as viszonylatra. A buszhálózaton is tovább tart majd a 10 perces alapütem időszaka: a korábbi 6-21 óra helyett már reggel 5 és este 23 óra között biztosítják ezt a követést a legfontosabb járatokon. Ezen túlmenően a peremidőszaki kínálatot is bővítik, a csúcsidőszakokban pedig a legforgalmasabb szakaszokon akár 30%-os kapacitásbővítés is jöhet az új menetrendek, illetve a nagyobb befogadóképességű buszok miatt, valamint az újonnan szervezett alapjárati és gyorsjárati viszonylatoknak köszönhetően.

Halász Péter