Tovább tuningolja a világ leglassabb gyorsvonatát az üzemeltetője. A Rhätische Bahn és a Matterhorn-Gotthard-Bahn jövő tavasztól a második és az első osztály mellett egy új, prémium kocsiosztályt vezetnek be a panorámakocsis járatokon.
Jövőre, egészen pontosan 2019. március 2-ától új szolgáltatást kínál az RhB és az MGB a világ leglassabb gyorsvonataként is ismert Glacier Express fedélzetén. A mostani 1. és 2. kocsiosztály mellé újként csatlakozik majd az „Excellence Class”. A prémium osztályon számos plusz szolgáltatást kínálnak majd az utazóknak, ilyen lesz többek között személyes idegenvezetés, a helyi látnivalókban tájékozott kísérők jelenléte. De már a pályaudvarra érkezéskor megcsapja az utast a „luxus szele”: külön fogadópult és már a peronon welcome drink várja a magas kocsiosztályt választó utasokat. Ezen kívül a vasúttársaságok átvállalják a csomagokkal való bajlódás gondját is, valamint garantált ablak melletti ülőhelyet kapnak az utasok.
Nem kell aggódni, 420 frankért garantáltan ablak mellé szól majd a helyjegyünk az osztályon felüli vonatrészben
A kocsik fedélzetén 1+1-es ülésosztály lesz, valamint modern bárpultot is kialakítanak. A fedélzeten majd újabb welcome drink várja az utazót, számos üdítő és apró rágcsálnivaló is rendlekezésre áll majd. Az ebédmenüben magas minőségű, helyi, szezonális életeket kínálnak majd és természetesen a minőségi borok sem maradnak majd ki. A délutáni tea mellé szintén harapnivalókat kínálnak majd az utasoknak minden további térítéstől mentesen. Amiért viszont pluszban fizetni kell majd, az a röviditalok kínálata a meghatározott és kínált adagokon kívül.
A klimatizált, hegyi levegőtől mentes panorámakocsikban korszerű bárszekció is lesz majd...
(grafika: Nose / RhB / MGB)
(grafika: Nose / RhB / MGB)
Az „Excellence Class” nem lesz olcsó: a helyfoglaláson felül 420 frankos felárat kell fizetni. Érdemes tudni, hogy St. Moritz–Zermatt útra 2. osztályra 153 frank, 1. osztályra pedig 269 frank a menetdíj. A helyfoglalás díja, ami a panorámakocsik esetében kötelező szezontól függően 23 és 43 frank között ingadozik. Erre felül kell majd még az osztályon felüli felárat megfizetni.
Kérdéses, hogy mennyire lesz népszerű az új szolgáltatás? A mostani panorámakocsis megoldás is sok vasútbarátnak elveszi a kedvét a vonatozástól, sokan választják inkább az átszállással kombinált regionális vonatokat, amelyek nem csak olcsóbbak, hanem sokkal hangulatosabb is a lehúzható ablak mellett beszippantani a hegyi levegőt, nem pedig a mesterséges és egységes klimatizált levegőt szívni. Ráadásul sok külföldi, vastag pénztárcájú (avagy jelentős hitelkeretű) turista még csak nem is koncentrál a látnivalókra, hanem a távol-keleti turistáknál már szinte bevett módon csak pipálgatja az útikönyvben azt, hogy hol járt és rohan is tovább. Más kérdés, hogy az is igaz, hogy az ilyen osztályon felüli szolgáltatásokkal tarkított utazás az, ami igazi élményvonatozás és nem az, amit egyes magyarországi szolgáltatók érdemi nosztalgiaflotta híján osztrák kocsikból összelapátolt szerelvényekkel kínálnak „élményvonatként”.
Halász Péter