Jól alakultak a Deutsche Bahn AG üzleti mutatói az első félévben, de van még megoldásra váró probléma bőséggel. Legfontosabbnak a távolsági közlekedésben tapasztalható késések arányának csökkentését tartják, ezért második éve erre összpontosítanak.
2018 első félévének teljesítményét értékelte a Deutsche Bahn AG vezetősége múlt szerdán. Szinte minden területen fejlődést tudtak felmutatni, de főleg a távolsági vonatok pontatlanságával továbbra is gondok vannak. Miközben a vörös vonatok minden hónapban hozzák a kötelező 95 százalék körüli értékeket, a világosszürke társaik újabban már a 75 százalékot is alulról szemlélik. Megjegyeznénk, hogy a sokkal kevesebb vonatot közlekedtető MÁV-csoport ezt az arányt is alul tudja múlni. Ennek ellenére június végéig 70,9 millió utast szállítottak a távolsági szegmens (ICE, IC/EC) járatai, ami az előző évi eredménynél 3,8 százalékkal magasabb. Ugyanez a növekedés utaskilométerben kifejezve 20,6 milliárd utaskilométer, ami a 2017-es értékhez képest 6 százalékkal növekedett.
Az áruszállítás területén már nem ilyen fényes a helyzet: a menetvonalaknak immár 31,9 százalékát foglalták a versenytársak, ezáltal a szállítási teljesítmény 3,2 milliárd árutonna-kilométerrel esett, ez 6,7 százalékos veszteség. A munkaerőre továbbra is hatalmas igény mutatkozik annak ellenére is, hogy csak Németországban 6.000 új munkatársat sikerült szolgálatba állítani – a különböző formájú és célcsoportú toborzások tovább folynak, például egy legalább fél éven át maradó mozdonyvezető beajánlásáért hallottunk már 3-5000 eurós prémiumról is. Annak ellenére, hogy a bevételek fél milliárd euróval, azaz 2,3 százalékkal nőttek, az üzemi eredmény a tavalyi értéktől 205 millióval és 17,4 százalékkal elmaradva csak 974 millió eurót tesz ki.
Több utas, nagyobb bevétel, de alacsonyabb eredmények jellemezték a DB első félévét.
Természetesen pozitívumok is vannak: minden ICE-n elérhető Komfort Check-In, törtető digitalizáció, egyre halkabb tehervonatok, vasút mellett felmért erdők és felújított hidak. (grafikák: Deutsche Bahn AG)
Jogosan merülhet föl a kérdés, mégis miként kívánja pontosabbá tenni a vonatokat a német államvasút? A hivatalos verzió szerint további munkatársak beállításával kívánnak lépni, a hivatalosan Kapazitätsteam (kapacitási csoport) nevű egységek felállításával próbálnak hatni a késések csökkentése érdekében. A próbálkozás a tavaly bevezetett Planstarter-csoportok egyfajta továbbfejlesztése lesz, hiszen érdemben nem nőtt a pontos vonatok aránya. A Spiegel információi szerint ezen felül az új ICE 4 szerelvények jelenlegi 250 km/h-s engedélyezett sebességét is 265 km/h-ra emelnék, így a késett vonatok alkalmas pálya esetén nyernének néhány percet, bár ezt még a híresen kekeckedő EBA is el kell fogadja. Az első próbálkozások már el is kezdődtek a Köln–Dortmund viszonylaton, ahol naponta 820 vonat halad át. Novembertől a Mannheim–Frankfurt am Main–Fulda szakaszon is megkezdődik a kísérlet, de a napi 1200 vonat még nagyobb feladat elé állítja majd a szakembereket, hiszen itt a nagysebességűvel párhuzamos hagyományos vonalak forgalmát is figyelembe kell majd venni.
Adorján Péter