A vasút rendszerébe kezdetek óta erősen integrált hamburgi S-Bahn S2-es és S21-es vonala a nagyvasút automatizálásának Petri-csészéje lesz. Újszerűnek tűnő, de kipróbált technológiával a jövőbe!
2021 októberében Hamburg rendezi meg az intelligens közlekedési rendszerekkel foglalkozó ITS Világkongresszust, ezért egy hatalmas dobásra szánták el magukat: automatikus vonattovábbítást és vonatfordítást vezetnek be egy modellprojekt keretében, amihez négy motorvonati egységet szerelnek föl az ATO over ETCS nevű technológiához szükséges eszközökkel. A GoA 2 szintű, járművezető által felügyelt automatikus rendszer ugyan nem a lehető legkorszerűbb, viszont nagyvasúti környezetben korábban csak GoA 1 szintet – pontszerű vagy folyamatos vonatbefolyásolás – sikerült elérni a napi üzemben.
Négyoldalú megállapodás keretében rögzítette a pályát üzemeltető Deutsche Bahn AG, a forgalmat lebonyolító S-Bahn Hamburg GmbH, Hamburg városa és a rendszert szállító Siemens AG az elkötelezettségét az újszerű megoldás mellett. A 23 kilométer hosszú szakasz átalakításának 60 millió eurós költségét a részes felek viselik majd.
A megállapodást aláírók: Kay Uwe Arnecke, az üzemeltető S-Bahn Hamburg GmbH ügyvezetője; Ronald Pofalla, a DB AG infrastruktúráért felelős igazgatója; Dr. Peter Tschentscher, Hamburg Szabad- és Hanza-város első polgármestere; Dr. Roland Busch, a Siemens technológiákért felelős igazgatója
(fotó: Christian Lindenau / DB AG)
(fotó: Christian Lindenau / DB AG)
Az üzembe kerülő rendszer leglátványosabb pontja a Bergedorf állomáson forduló vonatok esetében mutatkozik majd, itt ugyanis teljesen automatikusan és önállóan haladnak majd be és ki a vonatok a fordítóvágányra. Önmagában ez nem újdonság: Bécsben és Nürnbergben LZB, Budapesten CBTC alapokon működik hasonló funkció GoA 1 és GoA 4 szinten. Ennek megvalósításához Berliner Tor és Aumühle állomások között kiépül az ETCS Level 2, aminek egyfajta előkészítéseként már most júliusban autóbuszos pótlás mellett cserélik a komplett vágányzatot. Az új rendszer leginkább a budapesti M3-as metrón 1990 óta ismert megoldásra fog hasonlítani, viszont egy nyílt rendszerben kell majd helytállnia.
ETCS Level 2, automatikus vonattovábbítás és -fordítás. Előbbi egyértelműen nagyvasúti, utóbbiak manapság inkább metrókon megszokottak.
(grafika: Deutsche Bahn AG)
(grafika: Deutsche Bahn AG)
Sikeres tesztüzem esetén a hálózat összes járművét felszerelik majd a rendszerrel, így a mostaninál is szűrűbb követést alakíthatnak ki a városban, ami 2014-ben indította útjára a SmartCity programjának megvalósítását.
Adorján Péter