2018. 06. 22.

Hétvégi gyors – 2018. június 16-22.

Világrekorder villamos a Škodától. Útvonaltervező gyermekekre hangolva Berlinből. Elon Musk repülőtéri gumivonatot építhet. Olcsósított Vectront rendel az EGP. Hírösszefoglalónk.


Villamos épülhet Regensburgban


Regensburg | Németország – Kedd este egyhangúlag döntött a város építési tanácsa: az 1964-ben megszűnt villamosüzem újjáéledhet a Duna-parti városban. A gmundeni villamos meghosszabbítási terveit is jegyző osztrák komobile GmbH javaslatát elfogadva egy két vonalból álló, három ágú hálózatot valósítanak majd meg a városban, ahol jelenleg a buszhálózat csúcsidőben kapacitáshatáron dolgozik. Az ötletet a Zöldpárt helyi szervezete még 1996-ban vetette föl, azóta sikerült megnyerniük a többi pártot is. A megépítés költségét jelenleg 250 millió euróra taksálják és a végleges döntést a június 28-i közgyűlés mondja majd ki.

A tervezett hálózat rajza (grafika: komobile GmbH)


Terjeszkedik a Škoda


Mannheim | Németország – Szerdán írta alá a szerződést 80+34 villamos szállításáról a kiíró RNV és a közbeszerzésen nyertes Škoda Transportation. A Rhein-Neckar-Tram 2020 (RNT2020) néven emlegetett jármű első makettjét szeptember elején tervezik bemutatni a nyilvánosságnak és 2021-ben már forgalomba is kell állnia az első példánynak. A járművásárlásra a növekvő utasigények miatt van szükség, így gyakrabban közlekedhetnek majd a villamosok Mannheim, Ludwigshafen és Heidelberg területén valamint a városok között. A nyertes típus a ForCity Smart család tagja lesz és három hosszban készülnek majd Oulu mellett: 31 háromrészes kb. 30 méteres, 37 négyrészes kb. 40 méteres és 12 hatrészes kb. 58 méteres, méteres nyomtávú, óránként 80 kilométeres sebességre alkalmas, kétirányú egységek alkotják a megrendelést. Az alapot a Helsinkiben és Tamperében sikeresen szereplő, az akkoriban még önálló Transtech által kifejlesztett Artic típus adja, amiből a Helsinki által múlt csütörtökön bejelentett újabb 10-zel 99-re emelkedett a rendelés-állomány.


Franciák türkizben


Frankfurt am Main | Németország – 113,5 millió euró ellenében 43 Alstom Citadis X05 (helyi megjelölése: T típus) érkezik 2020-tól a hesseni nagyvárosba és további 10-re van még opciója a VGF-nek. A 31,5 méter hosszú, hagyományos forgóvázas villamosok 197 utasnak biztosítanak majd helyet és a legújabb S típustól (Bombardier Flexity Classic) eltérően oldalanként egy negyedik ajtó is helyet kapott a kétirányú villamosokon. A beszerzés a folyamatosan növekvő utasszámok miatt reaktivált magaspadlós Pt sorozat és a DUEWAG által gyártott, problémás R típus kiváltása miatt vált szükségessé. A teljesen alacsonypadlós beltérben nagy méretű többfunkciós terek segítik majd a mozgásukban korlátozottak vagy kerékpárosok utazását, a légkondicionáló mellett lágy fényű, LED-alapú megvilágítás gondoskodik a komfortról. Az akkumulátoros önjáró üzem, néhány újabb középmodul vagy a vezeték nélküli internet-elérés akár utólag is beépíthető.

A hivatalosan subaru vista blue nevű szín jól áll a kissé hajóra hasonlító kocsinak (fotó: Alstom)


Útvonaltervező gyerekeknek


Berlin | Németország – A számos okostelefonos menetrendi alkalmazást és egyéb szoftvert kifejlesztő német HaCon mérnökiroda gondozásában elkészült a berlini VBB gyermekeknek szánt útvonaltervezője, melyet néhány napja VBB Jump néven lehet letölteni az alkalmazásboltókból. A VBB Jump mögött rejlő alapkoncepciót a 2016-os InnoTrans kapcsán mutattuk be, ahol demo formájában már kipróbálhattuk az alkalmazást. Az alapötlet zseniális, ugyanis sok útvonaltervező szoftver túl összetett lenne az ifjabb korosztály számára - bár elnézve korunk gyermekének digitalizációját, az is lehet, hogy az egyszerűsített felületen útvonaltervezést kínáló alkalmazás az idősebb, még nem mobiltelefonon felnőtt korosztálynál jobban célba talál. Mindenesetre a VBB Jump képes arra, hogy a gyermekek számára fontos pontokat (otthon, iskola, szülők munkahelye, nagyszülők lakóhelye, stb.) megjelenítse egy egyszerűsített térképen, és ezek között megtervezze az optimális útvonalat. A tesztelést 9 és 13 év közötti gyermekekkel végezték, és beépítették a demoban is bemutatott segélykérő funkciót is, mellyel a szülőket riaszthajta az eltévedt ifjonc.


Elon Musk repülőtéri hogyishívjákot építhet Chicagoban


Chicago, Illinois | Amerikai Egyesült Államok – Nehéz pontosan belőni, hogy mit is építhet Elon Musk alagútépítő cége, a The Boring Company: az angolszász szakirodalomban csak peoplemover futó közlekedési eszköz kiépítésére kapott megbízást a kétes megítélésű sztárvállalkozó Chicago városától. A Metro Report International híre szerint a cég Chicago belvárosa és a világ egyik legforgalmasabb légikikötőjének számító O'Hare International Airport közötti alagút építésére, és a benne közlekedő, 16 utast szállító akkumulátoros, gumikerekű, autonóm járművek szállítására és az új közlekedési eszköz üzemeltetésére kapott megrendelést. Az új eszköz a tervek szerint 20 perc alatt teszi majd meg a belváros pénzügyi negyed és a repülőtér közötti utat - ez metróval jelenleg 40-50 perc körül van, autóval pedig nagyjából 30 perctől a csillagos égig terjedhet a menetidő, az állandó és nagy kiterjedésű dugók miatt.
Az ügy pikantériája: ahogy a lap is megjegyzi, a metrót üzemeltető CTA ezzek egyidejűleg 492 millió dolláros felújítási programot kezd a kék színnel jelölt repülőtéri metróvonalon. A másik érdekes aspektus, hogy nem erről volt szó a The Boring Company indulásakor: Elon Musk eredetileg a Los Angeles környéki autópályák dugóit akarta a föld alá költöztetni alagutakkal. Felmerül az a kérdés is, hogy akkor már miért nem rögtön Hyperloop, de úgy tűnik, a műszaki és engedélyeztetési realitások miatt lassan Musk cégei is kezdenek visszaszállni a földre - leszámítva persze az űrbe kilőtt Teslát.


Olcsó Vectront vesz az EGP


München | Németország – Megvan az első vevő a Siemens „olcsított” Vectronjára, a Smartron nevet viselő járműre. Ezeket a mozdonyokat a Siemens elsősorban a német nyelvterületre, a német belpiacra szánja, nem terveznek velük több áramrendszerű üzemre és nem zsúfolnak be a géptérbe számtalan vonatbefolyásoló rendszert. Cserében relatíve olcsón juthat a megrendelő járműhöz, ami 140 km/h-s sebességgel közlekedhet, 5600 kW teljesítményű, így méltó versenytársa a Bombardier TRAXX-mozdonyainak. Az első vevő, a repülőiparból ismert kifejezéssel élve „launch customer” az EGP lett, amely vontatás-szolgáltatással foglalkozik. A Smartron-platformról részletesen terveink szerint az őszi InnoTrans kapcsán bővebben is írunk majd.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán