2018. 06. 15.

Hétvégi gyors – 2018. június 9-15.

Elektromos Citarot vesz a BVG. Felújítják a kiskörei Tisza-hidat. Velaro-utódot mutat be a Siemens. E-papíros utastájékoztatás Brnoban. CAF-villamosok Oslo és Luxemburg számára. Hírösszefoglalónk.


Villany-Citaro rendelés Berlinből


Berlin | Németország – Újabb sikert könyvelhet el a Mercedes-Benz, egészen pontosan az EvoBus, miután a BVG-vel korábban 950 buszra vonatkozó szerződést kötöttek: ezúttal tizenöt, teljesen elektromos hajtású Mercedes-Benz Citaro autóbuszt vásárol a BVG. Az autóbuszokat 2019 első negyedévében szállítja a gyártó és ez már a harmadik nagyobb megrendelés a nemrégiben bemutatott elektromos Citaroból. A berlini változat tíz akkumulátormodullal rendelkezik és töltéséről a garázsban kábeles megoldással gondoskodnak majd. A járművek utastere megegyezik a dízeles változattal, a belső tér akadálymentesen használható majd a kerekesszékes és a látássérült utasok számára is.


Megújul a Tisza-híd


Kisköre | Magyarország – Június 16-ától veszik fel a vágányzárat a kiskörei közúti-vasúti Tisza-hídon. A 130 éves átkelő megérett a felújításra, ami nem lesz egyszerű feladat, tekintettel arra, hogy mind a közúti forgalom, mindpedig a vasúti forgalom számára fontos kapcsolatról van szó. A felújítás idején Abádszalók és Kisköre között a vonatok helyett pótlóbuszok járnak majd, de nem a megszokott nagy járművek, hanem a MÁV közleménye szerint kisbuszok szállítják az utasokat egy meglehetősen szokatlan útvonalon, a kiskörei erőmű hídján keresztül közlekednek majd. A részletekről a MÁV-csoport honlapján tájékozódhatnak az utasok, de a korlátozások a Volán-járatokat és a közúti közlekedés többi résztvevőjét is érintik majd. A munkák várhatóan novemberig tartanak majd.t


Új Velaro a Siemenstől


München | Németország – Új generációs nagysebességű vonat koncepcióját mutatta be a Siemens. A Velaro Novo nevet viselő platform a jelenlegi Velaro-motorvonatok utódja és a 250-360 km/h közötti tartományban való közlekedésre szánják őket. A számítások szerint a vonatok a jelenleg közlekedő járműveknél mintegy 30%-kal kevesebb energiát fogyasztanak, tekintettel arra, hogy a Velaro-vonatoknál 15%-kal könnyebbre tervezi őket a gyártó és méginkább áramvonalasabb kivitelt kapnak a járművek. Az utasterek kapacitása az új, „üres cső” elmélet mentén készülő személykocsik esetében elsősorban a kocsik aljára és tetejére szerelik majd a gépészeti berendezéseket, így a hagyományos járművekhez képest 10%-kal több hely áll majd az utasok rendelkezésére.

(látványterv: Siemens)

Az új koncepció első járművét már tesztelik, az mérő ICE, az ICE S szerelvényébe sorozott kísérleti jármű a nagysebességű próbákon már túl van. Az új platformról bővebben az InnoTrans szakkiállításon számol majd be a tervek szerint a Siemens.


E-papíros megálló Brnoban


Brno | Csehország – Új utastájékoztató elemeket tesztel a börénvásári közlekedési társaság, a DPMB. A cég a Mozolky nevű megállóban cserélte le a hagyományos utastájékoztató lapokat egy e-papír alapú kijelzőre. A rendszer előnye, hogy online, távolról frissíthető és akár valós idejű információk is megjeleníthetők az eszközön. A rendszer előnyeiről és buktatóiról az olasz Global Display Solutions SpA e-Tela névre hallgató új kijelzőrendszere kapcsán írtunk a 2016-os InnoTrans vásári beszámolónkban.

(fotó: DPMB)


CAF-villamosok Luxemburg és Oslo számára


Luxemburg | Luxemburg – Továbbra is jól hasít az európai villamospiacon a CAF Urbos-család. Erre a hétre két szerződés is jutott: az egyik szerint Luxemburgban az új kocsikat a villamosvonal repülőtérig történő hosszabbítása miatt szerzik be a meglévők mellé, a szállítás dátuma itt 2021. Ezek a járművek egy rövid szakaszon felsővezeték nélküli üzemre is képesek lesznek – a szuperkondenzátoros energiaellátást is a CAF szállítja.

Oslo | Norvégia – Újabb mérföldkőhöz érkezett a 2013-ban elindított felszíni kötöttpályás közlekedést fejlesztő program a norvég fővárosban. A jelenleg 40 darab magaspadlós és 32 részben alacsonypadlós villamos lecserélése és a flotta bővítése érdekében összesen 87 villamosra írtak ki pályázatot, amelyet a napokban a ugyancsak a Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) nyert meg. Az új járművek a közvetlen előd SL95-ös típusnál másfél méterrel hosszabb, ellenben 21,5 (!) tonnával könnyebb (64,2 helyett 42,7 tonna) lesz. Az első villamosok az tervek szerinti két év múlva, 2020-ben érkeznek és a következő évben forgalomba is állnak. Az új kocsik is a szabványos típusjelzést fogják kapni, így az állománylistában SL18-ként szerepelnek majd, utalva arra, hogy a szerződés 2018-ban köttetett meg.

Összeállította: Halász Péter, Magyarics Zoltán, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.