2018. 06. 05.

Szabadágra ment a játékmetró

Tegnap óta nincs személyszállítás Berlin legújabb metróvonalán, de másfél év múlva visszatérnek a személyszállító vonatok. A Kanzler-U-Bahn néven is emlegetett U55-ös vonal forgalma a decemberi menetrendváltásig megszűnt, 2020-tól pedig beleintegrálódik a városban közepesen hosszúnak számító U5-ös vonalba.




Az U5-ös vonal meghosszabítása, mint régóta húzódó fejlesztés lép újabb fázisába, ami egy sokak által kedvelt színfolt időszakos eltűnésével jár. Az U5-ös vonal Alexanderplatz és Brandenburger Tor közötti szakaszának építése olyan fázisba jutott, hogy elkerülhetetlen az U55-ös vonal átmeneti szüneteltetése. Az új alagútban megkezdődött a vágányok fektetése, ehhez 4530 méternyi S49-es sínszál, 2500 köbméternyi zúzott kő és 3145 keresztalj érkezik majd a Hauptbahnhof állomás mögötti – alapvetően a metrókocsik cseréjét szolgáló – nyíláson át. Az alagútban már csak két kétkocsis egység maradt, de hamarosan azok is közúton távoznak a többi mellé Friedrichsfelde kocsiszínbe.

A 2009. augusztus 9-én megnyitott, mindössze három állomást kiszolgáló vonalon főképp turisták és a szövetségi törvényhozás dolgozói utaztak a kétkocsis vonatokon, amiket tavalyig a Tiergartenben tartott rendezvények idején akár erősíteni is tudtak. A D és DL típusú kocsik érkezésével viszont megszűnt ennek a lehetősége és a Dora becenevű vonatok többnyire a tárolóvágányokat foglalták. A vonalon eddig semmilyen biztosítóberendezés nem üzemelt, a műhelynek használt fordítóvágányok kitérői is kulcsos biztosítású, helyszíni állításúak voltak, hiszen csak az egyik vágányt használták üzemszerűen, a másikon a tartalék szerelvények álltak Hauptbahnhof állomás peronja mellett. A vágányok összekötésével párhuzamosan megépül a biztosítóberendezés is, de az üzembe helyezés miatt 2020-ig még számítani kell néhány napos üzemszünetekre. Az állomásokra a vágányépítés árnyékában beépülnek az állomásokra a korábban már megépített helyekre a mozgólépcsők, így közel 10 év után.

A BVG tájékoztatása szerint a szüneteltetett szakasz pótlásától eltekintenek, hiszen a korábbi 3-4 perces egyirányú menetidő megvalósíthatatlan lenne buszokkal, ugyanis a kormányzati negyedben szinte nincsenek ehhez megfelelő utcák, ráadásul a Bundestag és a kancellári hivatal térségében meglehetősen sok a tüntetés, a Brandenburger Tor előtti térbe torkolló Straße des 17. Juni pedig 2018-ban is otthont ad a labdarúgó világbajnokság idején a szabadtéri szurkolói zónának, ami szintén a térség közlekedésének ellehetetlenülését vonja maga után. Igaz, pont a tömegrendezvény miatt az U55-ös forgalmát is korlátozni kellene több alkalommal, így talán meg még jól is jön a teljes zárás, ami egyelőre a decemberi menetrendváltásig tart.

Képösszeállításunkban bemutatjuk a vonal elmúlt pár évében tapasztaltakat és a törzsvonal (U5) különlegesebb pillanatait.

A főpályaudvari állomás helyismeret hiányában nehezen található meg, pedig gyakorlatilag közvetlenül a 8. vágány mellett fekszik. A funkcionális kialakítású állomás nem visel különös díszítést.

A Bundestag állomás különlegessége az oszlopfők természetes fényt átengedő kialakítása, ami sötétedés után a mesterséges világítás esetében dísszé válik. A hullámlemez helyére kerülnek a mozgólépcsők.

Az állomás már jóval korábban szerkezetkész volt, mint a vonalnak az innen a Brandenburger Torig vezető szakasza. A félkész állomást számos események adott helyet: operaelőadásokat fogadott be a különleges környezet és több filmet is forgattak itt 2008 előtt. Nem mellesleg az állomást ugyanaz az építész, Axel Schultes tervezte, aki a közeli szövetségi kancellári hivatal épületét is jegyzi.
(fotó: Halász Péter)

Brandenburger Tor állomás szándékosan hasonlít múzeumra, hogy emlékeztessen a hely történelmi jelentőségére.
A keleti lejáróban lévő idézetek a Berlini Fal leomlása és az Újraegyesítés közötti időszakból, nyugat-európai és amerikai politikusoktól származnak.

Az alsóbb szinten a Német Szövetségi Köztársaság akkori kancellárjától származó hitvallás olvasható ("Célom marad, ha a történelmi óra megengedi, nemzetünk egysége.").

A vágányok mögötti falakon az Hidegháború korát mutatják be a tablók. Az áramvezető sín védőburkolata a peron teljes hosszában meg van jelölve, mint a rövid vonatok megállási helye. Ennek mellékhatása, hogy minden járművezető máshol állt meg, hiszen nincsenek fix megállási pontok.

Az íves peronú állomáson a fehér, a szürke és a barna szín dominál, a tető közepe rejti a mesterséges megvilágítást, hiszen fölötte a híres Unter den Linden sugárút középső, murvás sétaútja található.
Halkan érdemes megjegyezni: a hely nyaranta amúgy a város egyik leghidegebb pontja. Klimatizálva nincs, de a fagyasztásos módszerrel megszilárdított talaj miatt az állomás körzetében a legnagyobb hőség idején is legfeljebb csak 18-22 fokot mutatnak a hőmérők a föld alatt.

A nyugati lejáróban a falhoz kapcsolódó idézetek olvashatóak, kezdve Walter Ulbricht taktikai hazugságával ("Senki nem tervezi, hogy falat építsen.")...

...egészen Erich Honecker vágyálmáig ("A fal 50 és 100 év múlva is állni fog.") és Gorbacsov intelméig ("Veszélyek leselkednek arra, aki nem reagál az életre."). És akkor Weizsäcker szövetségi elnök mondatát még nem is említettük: „a német kérdés mindaddig nyitva van, amíg a Brandenburgi Kapu zárva”.

A vonal egyik alapjárműve volt a 2674-2675 pályaszámú F79-es egység, melyet ma Britz kocsiszín üzemeltet az U6-U9 vonalakon. Képünkön a szűkre szabott fordulóidejét tölti Brandenburger Tor állomáson.

A másik sokat hajtott egység a szintén F79-es 2668-2669 volt, manapság ezt is az U6-U9 vonalak valamelyik vonatába sorozva találhatjuk meg.

Egy fotó a kezdetek idejéből: alig múlt egy hónapos a metróvonal, amikor Magyarics Zoltán felvétele készült a Brandenburger Tornál. 2009. szeptember 13-án délután a 2660+2661-es számú F79-es egység volt a forgalmi kocsi – ez a szerelvény volt az első, amelyet végül a BVG kivont a szigetüzemből és visszakerült a friedrichsfeldei kocsiszín által kiszolgált vonalakra.

Rövid, de gondoktól nem mentes kirándulás volt a vonal történetében a nosztalgiaflotta bevetése: két pár D sorozatú, Dora becenevű vonat közlekedett 2017-től a vonalon, bár sokszor többet álltak, mint mentek. A képen a 2000+2001-es páros érkezik a Hauptbahnhofhoz 2017. augusztus 3-án. A vonatok külsőleg megőrizték a régi arculatukat, de indításjelző lámpákat és LED-es „célfilmet” kaptak a felújítás során.
(fotó: Halász Péter)

A Dorák belső tere erősen eltér az F sorozatú kocsik (részben) páholyos kialakításától: itt mindenütt hosszanti padok vannak. Az U55-ös két pár Dorája megkapta a forgalmi kocsik üvegvédő fóliáját, indításjelző lámpákat és a rövidke vonalcsíkot is. A jármű maga pedig egyfajta gördülő múzeumként funkcionál, ahol a várostörténettel lehet megismerkedni.
(fotó: Halász Péter)

Brandenburger Tor állomás használaton kívüli 2. vágányának vágányzáró bakja. 2020-tól már erről a vágányról lesz elérhető az Alexanderplatz és az U5-ös vonal már létező szakasza.

A főpályaudvar és az Alexanderplatz között az S-Bahn járatain felül az M5-ös villamosok közlekednek, 20 perces ütemben. Valószínűleg nem ez lesz az utasok többségének kitérő útvonala.

A BVG már hétvégén leradírozta a térképről a vonalat, pedig csak hétfőtől van érvényben a vágányzár. Az elkészült vonal ugyan nem fogja túlzottan tehermentesíteni a Stadtbahn járatait, de új kapcsolatokkal szolgál majd.

Közelebbi nézetben jobban látszik a Kanzler-U-Bahn hűlt helye
(térképrészletek: BVG)

Másfél év múlva már Hauptbahnhof lesz kiírva célállomásként. A vonal kocsiszínjénél járunk, Friedrichsfelde állomáson.

A 2015-ben a 150 éves közúti vasutat ünnepelte a BVG, a muzeális BII sorozatú kocsikból álló négykocsis szerelvény ezért Alexanderplatz és Friedrichsfelde között ingázott.

A BII-es vonat a felszíni kocsiszínből érkezett és két forgalmi vonat között közlekedett. Az 1920-as évek technikai színvonalát bemutató járművek nem véletlenül ismerősek a keleti blokkban, az utódmodell C-sorozat alapjain épültek az '50-es évektől a szovjet metrókocsik, tekintve, hogy több jármű háborús jóvátételként Moszkvába került.

A kocsik belterében a város megosztottságának idején készült vonalhálózati térkép függ. Ezek a kocsik főleg a mai U6 és U8 vonalakon közlekedtek, hogy a város nyugati oldalának mérnökei ne tudják az újabb C-kocsik fejlettebb technikai megoldásait lemásolni.

Alexanderplatz állomás szélső vágányai a Weißensee felé tervezett, de elvetett vonal emlékei. A 3. vágány csak a peron végéig ér, a másik oldali 4. vágány viszont akár két hatkocsis szerelvény tárolására is alkalmas. Jelenleg a korábbi kihúzó átépítse miatt elérhetetlen.

Ilyen célállomás a jövőben is lesz, de a vonat már a főpályaudvarról érkezik majd, utasokkal megtöltve.
(A máshogy nem jelölt fotókat Adorján Péter készítette.)

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.