2018. 06. 07.

Újabb villamosokat venne a Ruhrbahn

Utasok által érzékelhető haszna is lesz az esseni és mülheimi közlekedési vállalatok tavalyi összevonásának: újabb villamosokat szereznek be, immár az egységes Ruhrbahn neve alatt.





A korábbi cégek is együttműködtek már, de az egységes cégnek ez az első nagyobb beszerzése. A tenderkiírást végigolvasva kitalálható, melyik gyártóra szabták a feltételeket, bár a feltörekvő gyártók még beleszólhatnak a versenybe. A 26 fix és 6 opciós kocsi leszállítását 2023-ig kell megvalósítania, a gyártók e hónap végéig jelentkezhetnek a felhívásra, a szerződéskötés még idén várható. Felhasználási területük a Ruhrbahn saját hálózata mellett kiterjedhet a szomszédos STOAG és BOGESTRA hálózatára is.

Az új járműveknek mindenképpen 2,3 méter szélesnek, maximum 30 méter hosszúnak, háromrészesnek, kétirányúnak, forgóvázasnak és méteres nyomtávúnak kell lenniük. További feltétel az rozsdamentes acélváz és a legalább 70 százalékban alacsonypadlós építési mód, a kerekek minimálisan 450 milliméteres átmérője és a 30 centiméteres beszállómagasság. Az utastér végén a vízzel hűtött motorú hajtott forgóvázak helyigénye miatt magasabbra kerülő padlószint (360 mm helyett maximum 580 mm) alkalmazandó egy legfeljebb 20 centiméter magas lépcső, a középső modul padlójának viszont síknak vagy annak tekinthetőnek, a csuklókeretnek legalább 80 centiméter szélesnek kell lennie. Ajtóból oldalanként legalább három kétszárnyút kötelező beépíteni, egymással szemben, az esetleges további ajtók lehetnek egyszárnyúak is. A tengelyterhelés felső határt 100 kN-ban, a szállítható utasok számának alsó határát 166 főben határozták meg Essenben. Az opcionális hat egységet 2021 végéig hívhatja le a Ruhrbahn.

Másfél éve érkezett meg az utolsó az esseni 27 és a mülheimi 15 darabos rendelésből, most újabbak érkezhetnek.
A Bombardier Flexity Classic típusú kocsik helyi jelölése M8D-NF2, így különböztetik meg a korábbi hasonló járművektől őket. Az új beszerzésen is erősen esélyes az olcsónak számító típus.

A beszerzésnek a közlekedésbarátok szempontjából hátrányos következménye, hogy egyre kevesebb alkalommal találkozhatnak majd a DUEWAG által gyártott M6-os és M8-as sorozatú kis-Stadtbahn-kocsikkal. Hálózati sajátosságok miatt az észak-déli vonalon biztosan maradnak még egy ideig, mert a főpályaudvartól délre a 107-es és 108-as vonalak az alagút fonódott vágányán haladnak a normál nyomtávú U11-es vonalon közlekedő nagy-Stadtbahn-kocsik között.

Bredeney végállomáson továbbra is állandó vendég lesz a DUEWAG M8C, mert az alagúti szakaszon az alacsonypadlós kocsikból csak a magasperonok alját láthatnánk. A még a korábbi gazdájának logóját viselő kocsin a helyiek által sportcsíknak nevezett díszítést is megtaláljuk.
(fotók: Adorján Péter)


Adorján Péter