2018. 06. 13.

Berlin: metróválság közeleg?

Komoly gondok jöhetnek a berlini metróhálózaton az utasok érdekeit képviselő civil szervezet, az IGEB szerint. A járműhiány már most is katasztrofális, a helyzet pedig tovább súlyosbodik a hamarosan beköszöntő nyári iskolai szünet ellenére is.




Nagyon rossz helyzetben van a BVG, ami a metrókocsikkal kapcsolatos helyzetet illeti, adta hírűl a közlekedési témákkal foglalkozó civil szervezet, az IGEB. Az utasjogokat is képviselő civilek szerint a helyzet most is katasztrofális és a közeljövőben nem várható javulás. A civilek szerint a metróhálózaton is olyan komoly következményekkel járhat a járműhiány, amilyennel 2008-2011 között a berliniek már az S-Bahn-hálózaton is találkozhattak: kiritkított közlekedés, rövidebb vonatok, felfüggesztett viszonylatok. A civilek szerint enyhülés legkorábban talán 2023 körülre várható majd. A civil szervezet szerint a város vezetése és a BVG is hibás a helyzet kialakulásában és a rendezés elodázásában.

Egy GI/1 sorozatú szerelvény vág át a kisprofilú hálózat telephelyén, az Olympiastadion állomás közvetlen közelében. A háttérben alig látunk tárolt járművet, pedig a felvétel nem most, hanem 2013 nyarán készült

A német hírügynökségnek, a DPA-nak nyilatkozva Petra Reetz, a BVG szóvivője burkoltan, de lényegében beismerte a helyzet kritikus mivoltát. Reetz szerint a napi közlekedéshez szükséges járműveket ki tudják adni, de ez már komoly teljesítménynek számít, a vállalatnak sürgős szüksége van új metrószerelvényekre. A tartományi cég szeretne még a nyár előtt szerződést kötni az új járművekre, de a szerződéskötéstől fogva még sok idő, mire az utasforgalomban megjelenhetnek az új vonatok.

Rövid vonat az U6-os vonalon – 2013 nyarán vágányzár miatt közlekedtek négy kocsis egységek az U6-os északi felén Alt-Tegel és a Friedrichstraße között, de az IGEB szerint ez a mindennapok része is lehet különféle rendkívüli menetrendekkel együtt

Jelenlegi is folyik járműbeszerzés: a Stadler Railtől közvetlenül további 80 kocsit rendeltek, ami persze nem tetszett a járműgyártási piac többi szereplőjének, a Siemens meg is támadta a szerződést az illetékes bíróságokon, az ügyben egyelőre még nem született döntés. A BVG azonban szeretné a Siemenset meggyőzni: itt most nem arról van szó, hogy velük akarnak kitolni, hanem arról, hogy sürgősen járművekre van szükség és ezt legegyszerűbben a meglévő szerződés direkt kibővítésével lehet elérni. Ezt a nézetet osztja az IGEB is.
A BVG jelezte: a közvéleményben felmerült lehetőség nem megoldás: ami a buszos piacon általában gond nélkül megoldható, azaz más üzemektől kölcsön kérni járműveket. Egyrészt a lehetséges járművek száma erősen korlátozott, minden üzem a saját igényei szerinti kocsit tart üzemben, másrészt ezek kialakítása és engedélyei is az adott üzemhez kötődnek.

Kényszermegoldás: az U5-ös vonalán az eredetileg a kisprofilú vonalakra szánt IK sorozatú motorvonatok is besegítenek
(fotók: Halász Péter)

A BVG az elmúlt évben a metróüzemben 563 millió utast szállított, jó 11 százalékponttal többet, mint öt évvel korábban. Ehhez összesen 1272 metrókoocsi áll a BVG rendelkezésére, ami a jelenleg terítéken lévő hálózatbővítés (az U5-ös metró nyugati hosszabbítása) esetén már nem biztos, hogy elegendő lesz a napi üzem fenntartására, ami pont az U5-ös vonalon tapasztalható kényszermegoldásokkal próbál meg a víz felszínén maradni.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.