2018. 05. 06.

Wiener Lokalbahn: nyomvonal-áthelyezés és búcsú a városi kocsiszíntől

Április elsején lezárult egy korszak a Wiener Lokalbahn életében: bezárt a Bécs városában található telephely, ezzel együtt pedig új nyomvonalra kerültek a WLB Badenbe tartó járatai és felhagyták a Wolganggasse állomást is. A WLB az utolsó hetekben a vasútbarátok és a helyi érdeklődők számára megmutatta, hogy mivel is foglalkoztak – immáron múlt időben – a patinás telephelyen.







A Wiener Lokalbahn (WLB) igazi öszvér közlekedési szolgáltató: elővárosi célú, hazai terminológiával élve – nagyvasúti jellegű – HÉV-vonal, ám Bécsen belül – jogilag éppúgy, mint az utazóközönség szokásait tekintve – villamosként üzemel. Ez a kettősség az üzemvitel egyéb területein is megjelent, a WLB-nek ugyanis hagyományosan volt Bécsen belül is telephelye, ahhoz kapcsolódóan pedig rövid saját használatú pályaszakasza a 12. kerületben, bár Meidling állomástól a Karlsplaton található végállomásig szinte teljes hosszban a Wiener Linien villamospályáját használták a WLB vonatai. Mindennek néhány hete vége szakadt: az értékes városi területet kiürítették ingatlanfejlesztés céljára, a járművek tárolása pedig már a városon kívül történik, a nemrég átadott inzersdorfi kocsiszínben. Április elsején üzemkezdettől Bécsen belül már végig a villamosvágányokon haladnak a WLB járművei, a saját szakaszon megszűnt a rendszeres forgalom – beleértve a személyzetváltások helyszínéül szolgáló Wolfganggasse állomást is. ami egyben a villamosként üzemelő szakasz egyetlen komolyabb szolgálati helye volt.
A WLB az utolsó hetekben üzemlátogatásokat szervezett az érdeklődőknek: az utolsó ilyen alkalommal, 2018. március 25-én készült alábbi képriportunk a Wolganggasse kocsiszín utolsó napjairól.

A régi kocsiszín az Eichenstrasse felől közelítve; az épület sorsa bizonytalan – a hírek szerint műemléki védettséget élvez, de a környezetét biztosan beépítik majd

A 10 órás kezdésre összeverődtek az érdeklődők: a négy meghirdetett időpont közül az utolsóra is nagyjából negyvenen érkeztek. A WLB dolgozói a bejárás során a fotósok kedvéért kiálltak az egyik 100-as sorozatú kocsival a kocsiszín elé

A vasárnapi időpont jó választásnak bizonyult, ilyenkor ugyanis szinte kizárólag az alacsonypadlós, 400-as sorozatú kocsik vannak kint a vonalon, míg a klasszikus Düwag-licensz kocsik a telephelyen napoznak

Finom részletek: bár éppen a 100-as sorozatú kocsik 1979-től kezdődő üzembe helyezésével szűnt meg az ülőkalauz intézménye a WLB vonatain, a járműveken most is kint van a „Schaffnerlos”, azaz kalauz nélküli üzemre vonatkozó figyelmeztetés

A 411-es alacsonypadlós kocsi fordul a Siebertgasséről a Wolganggasse állomás területére. A képen látható szakaszon sincs már forgalom április elseje óta

Buszok, ahol a madár se jár. Bár kötött pályás telephelyről van szó, a Wolganggasse kocsiszín mellett egy méretes buszparkoló is fekszik a Marx-Meidlinger Strasse felőli oldalon. És hogy miért Gschwindl cégjelzésű kocsik parkolnak itt? Nos, a WLB 2005 és 2012 között a Wiener Linien alvállalkozójaként számos városi buszjáratot közlekedtetett. A buszüzemet 2012-ben járművekkel együtt átvette az addig kisebb játékosnak számító Herbert Gschwindl Buslinien GmbH, az új tulajdonos pedig a járművekkel együtt a parkoló használatának jogát is megörökölte

Neumargareten városrész plébániatemploma mögött parkol egy szép sorozatnyi WLB-kocsi; a méretes területre minden bizonnyal már fenik a fogukat az ingatlanfejlesztők

A telephely Gaudenzdorfer Gürtel felőli szélére szorultak a ritkábban elővett járművek, például a balesetben sérült orrú 106-os kocsi






A kocsiszín szinte az utolsó pillanatig végezte a járművek karbantartását, így még az utolsó látogatási alkalommal is számos villamos állt benn különféle javításokra várva. Április elsejét követően ezeket már az új, Inzersdorf mellett felhúzott remízben végzik

Békaperspektíva. A látogatók a bejárás során a vizsgálóaknákba is leereszkedhettek

Kilátás az egyik villamos vezetőfülkéjéből a költözéshez szükséges eszközökre; az utolsó héten a kocsiszín dolgozói már a csomagolással voltak elfoglalva

A nyomvonalváltozás és telephely-bezárás áldozata lett a Wolganggasse állomás is. Az épület a WLB üzemvitelének fontos létesítménye volt: jellemzően itt váltották egymást a járművezetők és tartózkodó is helyet kapott az egyszerű megjelenésű épületben

Végjáték az Eichenstrassén – alig egy héttel később ezt a fotót már nem lehetett volna elkészíteni, április elsejétől ezen a szakaszon nincs már üzemszerű közlekedés
(a külön nem jelölt felvételek a szerző munkái)


Az új inzersdorfi remíz, még üresen, 2017 decemberében - mostanra már ez a létesítmény számít a WLB „Bécsmelléki” telephelyének
(fotók: Berky Dénes)


Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.