Reményteljesen indult a hétfő reggel a bécsi Kaiserebersdorf városzrészből bejáróknak: ez még nem éles üzem ugyan, de már „megsétáltattak” egy villamost a 11-es viszonylaton. A tervek szerint 2018 második felében 2019 nyarán induló régi-új járat egy régi problémát orvosol, igaz, átmenetileg: továbbra is sokan szeretnének elérni az U3-as metró hosszabbítását. Elkapott pillanatok és hírháttér a hajtás után - frissítve új információkkal 2018. május 11-én.
A kályhától indítva a kérdést: Bécs egyik legnagyobb alapterületű kerülete a 11., ezen belül is szinte már alvóvárosnak számít Kaiserebersdorf. A hetvenes-nyolcvanas évek lakásépítése során viszont mintha elmaradt volna az, amit ma már rutinból játszanak el Bécsben, hogy tudniillik előbb épül metró a kukoricásba, mint hogy benépesül lakókkal az új negyed. Kaiserebersdorf kapott egy falu szélén megálló és sokáig ritkásan járó S-Bahn viszonylatot (S7), illetve maradt a maratoni villamosozás az U3 Simmering nevű végállomásáig - nagyjából 15-20 perc, de akkor még mindig a város szélén vagyunk. A hosszú vonalat a 71-es villamos szolgálta ki 2012-ig, melynek belső végállomása a Schwarzenbergplatzon volt - bár közel a belvároshoz, közösségi közlekedési szempontból mégis kicsit a senki földjén, itt csak villamosra lehet átszállni. Ráadásul a belső szakasz szinte párhuzamos volt az amúgy is átszállási kapcsolatként elért U3-as metróval, így a Stadtpark környékére kétféle úton is el lehetett jutni, de a bécsi Főpályaudvarra vagy akár a 10., 12. kerületekbe már csak átszállásokkal.
A Wiener Linien 2012. decemberében húzott egy merészet, és megvariálta a vonalakat: a 71-est visszavágták a Zentralfriedhofig (peremidőszakban a Fickeystrasse kocsiszínig), hosszabbítva a másik oldalon a Ringen át a Börséig; míg az Enkplatzon végállomásozó 6-ost vitték ki Kaiserebersdorfba - mondván, a város egyik legzsúfoltabb villamosának számító 6-os egyébként is olyan kapacitással üzemel, ami passzolna a 71-es külső szakaszához. Üzemviteli és utasszám-matematikai szempontból ez biztosan jól nézett ki papíron, de a gyakorlat némileg vegyesebb képet mutatott - sajnos bejött az, amitől anno mi is tartottunk (lásd alábbi keretesünket), és mindkét vonal nagyon zavarérzékeny lett. Szinte azonnal megindult a mozgolódás a 11. kerületi lakosság körében, hogy betétjáratot indítsanak az Enkplatz és Kaiserebersdorf között. Ez logikus lépés lenne, hiszen a kérdéses viszonylaton (Bécsben szinte kivételes módon) végig zárt pályán közlekedik a villamos - azaz a 6-os és 71-es vonalak zavarérzékenysége egy „belvárosból importált úri huncutság” a 11. kerület nézőpontjából. A Wiener Linien végül engedett a nyomásnak, a 2017-es szavazáson pedig 14000-nél is több szavazatot kapott az új betétjárat; a legnépszerűbb számozás a 11-es volt, melynek vannak is bécsi hagyományai - igaz, erre épp nem járt az eredetileg a Duna partján végigfutó 11-es villamos.
A Wiener Linien 2012. decemberében húzott egy merészet, és megvariálta a vonalakat: a 71-est visszavágták a Zentralfriedhofig (peremidőszakban a Fickeystrasse kocsiszínig), hosszabbítva a másik oldalon a Ringen át a Börséig; míg az Enkplatzon végállomásozó 6-ost vitték ki Kaiserebersdorfba - mondván, a város egyik legzsúfoltabb villamosának számító 6-os egyébként is olyan kapacitással üzemel, ami passzolna a 71-es külső szakaszához. Üzemviteli és utasszám-matematikai szempontból ez biztosan jól nézett ki papíron, de a gyakorlat némileg vegyesebb képet mutatott - sajnos bejött az, amitől anno mi is tartottunk (lásd alábbi keretesünket), és mindkét vonal nagyon zavarérzékeny lett. Szinte azonnal megindult a mozgolódás a 11. kerületi lakosság körében, hogy betétjáratot indítsanak az Enkplatz és Kaiserebersdorf között. Ez logikus lépés lenne, hiszen a kérdéses viszonylaton (Bécsben szinte kivételes módon) végig zárt pályán közlekedik a villamos - azaz a 6-os és 71-es vonalak zavarérzékenysége egy „belvárosból importált úri huncutság” a 11. kerület nézőpontjából. A Wiener Linien végül engedett a nyomásnak, a 2017-es szavazáson pedig 14000-nél is több szavazatot kapott az új betétjárat; a legnépszerűbb számozás a 11-es volt, melynek vannak is bécsi hagyományai - igaz, erre épp nem járt az eredetileg a Duna partján végigfutó 11-es villamos.
Bejött a papírformaEzt írtuk 2012-ben a 71/6 átszervezés kapcsán: „Érdemes azt is megjegyezni, hogy a 6-os villamos már csak a jelenlegi hosszúsága miatt is rendkívül zavarérzékeny járat. Favoriten városrészben zsúfolt utcákon haladnak a viszonylat járművei, a Reumannplatz környéke pedig csúcsidőben kicsit kaotikus. A villamosok menetrendje rendszeresen felborul kisebb-nagyobb mértékben, és ez a zavarérzékenység nem tesz jót Kaiserebersdorf kiszolgálásának, amely az egyetlen villamosvonalat leszámítva csak autóbuszokkal érhető el a város többi része felől.”
Ez sajnos be is jött abban az értelemben, hogy a még hosszabb hatos értelemszerűen nem lett megbízhatóbb. Favoriten utcái továbbra is zsúfoltak, évek óta építési terület okoz zsúfoltságot a Gudrunstrasse Ostbahn alatti aluljárója környékén (itt egyébként a villamos is kedvezőbb,a közúti forgalomra kevésbé érzékeny vonalvezetést kap majd), az utasszám sem csökkent az új, közvetlenül elérhető úticélok és átszállási kapcsolatok megjelenésével (például a Gürtel déli szakasza korábban 71+18 megoldással volt a leggyorsabb, ma a 6-os közvetlen eljutást kínál). A „hosszú 71-es” is romlott menetrendszerűségben - saját tapasztalat, hogy munkanap délutáni csúcsban szinte gyakrabban borul össze a menetrend, mint nem. Mindkét viszonylatnál könnyen előállnak 10-15 perces követési lyukak az Enkplatznál Kaiserebersdorf felé, ami gyorsan zsúfoltsághoz vezet. A mostani egy lépés a jó irányba, de az Enkplatz–St. Marx–Rennweg szakasz utasait bizonyos értelemben (sőt, néha szó szerint is) az út mellett hagyja a Wiener Linien. Célszerű lett volna a máshol is felvetett módon az üzemszerűen nem használt St. Marx hurokig behozni a 11-es viszonylatot, akár csak csúcsidei jelleggel is.Újítási javaslatként beadjuk, aztán meglátjuk...
Frissítés, 2018. május 11.: Amint időközben kiderült, St. Marx hurok nem lesz, de helyette egy másik, Simmering felől nehezen megközelíthető környékre közvetlen elutást biztosít majd a 11-es.
És hogy miért is írunk erről most? Bár a 6/11 kettős végállomáshoz szükséges további vágányok kiépítését még nem kezdték meg az Enkplatz körzetében, május 7-én a 131-es villamoskocsival szerveztek egy demonstrációs célú utat a meghívott vendégeknek - ennek indulását kaptuk el spontán módon az Enkplatz hurokban.
Frissítés, 2018. május 11.: Amint olvasóink felhívták rá a figyelmet (utólag is köszönjük!), a bemutatóúttal egy időben a Wiener Linien fontos módosításokat jelentett be az eredeti tervhez képest, az alábbiak szerint.
- A 11-es hivatkozott szakasza változatlan, de nem az Enkplatz lesz a végállomás, hanem a mostani 6-os és 67-es vonalán közlekedve az Otto-Probst-Platzig közlekedik majd az új járat.
- A 71-es visszatér a gyökerekhez, azaz Zentralfriedhof, 3. Tor helyett újra Kiaserebersdorf lesz a végállomás. Ennek megfelelően Kaiserebersdorf végállomást fogják bővíteni, hogy a két járat (71, 11) járművei elférjenek majd.
- A 6-os villamost visszavágják és nem lép át keleti irányban Favoriten (X.) kerülethatárát, hanem a Hauptbahnhof-környéki új lakónegyed déli végében lesz az új hurokvégállomás, az Absberggasse-Puchsbaumgasse környékén.
- Megszűnik az U1-es metró déli szakaszának átadása miatt tavaly szeptemberben amúgy is felére rövidült 67-es villamos, helyét a fentiek szerint a 11-es veszi át
A Wiener Linien vázlatán az új 11-es eredetileg tervezett vonalvezetése, és a 6-os régi-új végállomása
(grafika: Wiener Linien)
(grafika: Wiener Linien)
Itt pedig a legújabb, most bemutatott hosszú 11-es, illetve a rövidülő 6-os és a (vissza)hosszabbodó 71-es útvonalvázlata
(grafika: Wiener Linien)
(grafika: Wiener Linien)
Helyi hivatalnokok, érdeklődők, meghívott vendégek és persze a mindenhol ott lévő közlekedésbarátok gyülekeznek az Enkplatz üzemszerűen nem használt hurokvégállomására beállított 131-es kocsi körül; a viszonylatjelzés már rendhagyó: 11 Kaiserebersdorf
A 15A kocsija húz be a Grillgasse elején található megállóba - a busz itt üzemszerű jelenség, és egyúttal meg is magyarázza, miért nem olyan egyszerű beindítani a 11-es viszonylatot csak úgy. A villamosok végállomásozására is szolgáló peront belakta a forgalmas 15A viszonylat, előzésre sem nagyon van mód, így jelenlegi formájában nem alkalmas a helyszín a három forgalmas viszonylat (6, 11, 15A) majdani kiszolgálására - a közeli Sedlitzkygassén második sínpárt és valószínűleg a 11-es számára új peront kell kiépíteni
Frissítés, 2018. május 11.: az Enkplatzon az új tervek szerint nem lesz végállomás, így ez a helyszín megmarad rendkívüli események idejére fenntartott hurokvégállomásnak
Frissítés, 2018. május 11.: az Enkplatzon az új tervek szerint nem lesz végállomás, így ez a helyszín megmarad rendkívüli események idejére fenntartott hurokvégállomásnak
Indulásra készen a 11-es, igaz, csak pár kör erejéig
(a felvételek a szerző munkái)
A végső megoldás egyébként szintén folyamatos viták témája. Sokak szerint (például legutóbb itt) az U3-as metró hosszabbítása lenne a megoldás, amiben sok igazság van és visszatérő toposz a 11. kerületi választási és egyéb kampányokban is. A hivatalos kommunikáció szerint ez most nem prioritás, és ha kicsit távolabbról nézzük a dolgot, az alföldies és viszonylag széles utakkal, szinte amerikaiasan szellős településszerkezettel bíró Kaiserebersdorf valóban kevésbé követeli meg a metrót, mint mondjuk a most épülő U5 és U2 Dél vidékei. Hosszú távú fejlesztésnek viszont érdekes lehet az U3 hosszabbítása, akár Schwechatig továbbgondolva is.
Magyarics Zoltán