Megkedvelték az önvezető minibuszt Bajorországban. Átmeneti megoldás a Heatrow Connecten. Újranyitó kiállítás Nürnbergben. Kipróbálható az új S-Bahn. Búcsúzó teszt-trolibusz Prágában. Hírösszefoglalónk.
10.000 utas az autonóm buszon
Bad Birnbach | Németország – Az októberi indulás óta megkedvelték az autonóm minibuszt a kedvelt gyógyüdülőhely lakosai és látogatói. A kisbusz már 4.900 kilométer megtételén van túl, eddig nagyobb probléma nélkül. Michael Fahmüller kerületi elöljáró és Franz Thalhammer polgármester-helyettes köszöntötték pünkösdkor a 10.000. utast a kisváros központjában kijelölt 660 méter hosszú, 3 megállós vonalon. A 30 percenként közlekedő 7015-ös jelzésű járat 8 perc alatt teszi meg az utat és nyártól egy második, azonos típusú busz forgalomba állításával a mintegy 1,3 kilométerre lévő vasútállomásra is eljuthatnak az utasok. Az üzemeltetésért a Deutsche Bahn helyi autóbuszos cége, a DB Regio Bus Ostbayern felel.
A hivatalos köszöntés pillanata (fotó: Kurverwaltung Bad Birnbach)
A vasútállomás a fürdőnél lévő végállomástól Dél-Keletre található
(térkép: Kurverwaltung Bad Birnbach / Google Maps)
(térkép: Kurverwaltung Bad Birnbach / Google Maps)
Újra teljes a német vasúttörténeti kiállítás
Nürnberg | Németország – Június 8-án nyílik meg a másfél éves felújítás után a DB Museum állandó kiállításának a megosztott Németországot bemutató tárlata. A "Két vasút Németországában" nevet viselő 660 négyzetméteres tárlat 600 tárgyon – jegyektől a vezetőasztalig terjedő palettán – keresztül mutatja be a mindennapoktól a nemzeti szocializmus hiányos feldolgozásába és az Állambiztonsági Minisztérium (Stasi) tevékenységébe is betekintve. A Kelet és Nyugat közötti utazási szokásokat bemutató részt a Hans-Sachs-Gymnasium tanulói a múzeumpedagógusok segítségével alakították ki. Ennek a korszaknak a termékei az emeletes kocsik és az ICE mellett az elektronikus jegyautomaták vagy a nemzetközi áruszállítást forradalmasító ISO konténer is.
Utasforgalmi próbán a 490-es
Hamburg | Németország – Csütörtök óta más utasokat is szállít a hamburgi S-Bahn legújabb típusa, a 490-es. Az első szerelvények az S21-es vonalon teljesítik az első szolgálataikat. Júniusban már 8, év végére pedig 60 egység forgalomba adhatóságával számol a DB, jövőre pedig újabb 12 egység érkezik a Bombardier Berlin melletti üzeméből a részben kétféle áramnemmel üzemeltetett hálózatra. Az új járművek az 1974 és 1984 között épült 472-es sorozatot váltják, de kapacitást is növelnek.
A jármű elején az ezüst színű rész nem véletlenül H alakú: Hamburgra utal (fotó: Günter Jazbec / DB AG)
A forgatható videón be is járhatjuk a szerelvény belsejét
London: Heathrow Connect megy, MTR Crossrail jön
London | Nagy-Britannia – Európa legforgalmasabb repülőterének kötött pályás kiszolgálása május 20-án külsőleg nem túl látványos, ám stratégiai szempontból komoly változáson esett át: London-Heathrow egyik vasúti viszonylatának működtetését átvette az MTR Crossrail vasútvállalat. A korábbiakban a Great Western Railway és a Heathrow Express közös vállalkozásában működtetett, több helyen is megálló és a helyi viszonylatban is borsos árú Heathrow Express vonatokhoz képest olcsó Heathrow Connect járatok így a Transport for London (TfL) Rail égisze alá kerültek, és átmenetileg az eddig is használt járművekkel közlekednek tovább. A TfL (a helyi BKK) rendszerébe integrálás egyik fontos hozadéka, hogy a londoni tömegközlekedésben rendszeresített Oyster-kártya itt is használható majd a viteldíj fizetésére.
A lépés egyébiránt a London környékén az elmúlt évtizedek legnagyobb kötött pályás fejlesztésének mondható Crossrail beüzemelésének része. Az Elizabeth Line nevet kapó Crossrail egyik nyugati végpontja a Heathrow nemzetközi repülőtér lesz, míg a belváros alatti szakasz nyugati hídfőállása a Heathrow Connect mostani végállomását adó Paddington Station. 2018 decemberétől megindulnak a belváros és a Crossrail keleti ágai között a vonatok is, ám a Paddington-Heathrow szakasz a jelenlegi formában marad egy évre, és a teljes átmérős üzem csak 2019 decemberében indul. Ekkortól a repülőtérről érkező vonatok is Paddington Station alatt tovább folytatják útjukat a város alatt, Shenfield és Abbey Wood állomások felé.
A lépés egyébiránt a London környékén az elmúlt évtizedek legnagyobb kötött pályás fejlesztésének mondható Crossrail beüzemelésének része. Az Elizabeth Line nevet kapó Crossrail egyik nyugati végpontja a Heathrow nemzetközi repülőtér lesz, míg a belváros alatti szakasz nyugati hídfőállása a Heathrow Connect mostani végállomását adó Paddington Station. 2018 decemberétől megindulnak a belváros és a Crossrail keleti ágai között a vonatok is, ám a Paddington-Heathrow szakasz a jelenlegi formában marad egy évre, és a teljes átmérős üzem csak 2019 decemberében indul. Ekkortól a repülőtérről érkező vonatok is Paddington Station alatt tovább folytatják útjukat a város alatt, Shenfield és Abbey Wood állomások felé.
Lezárult az önjáró trolibusz tesztüzeme
Prága | Csehország – A május 26-27-i hétvégén ér véget Prágában a Palmovka és Letňany között az 58-as betétjárat pályafutása. A járat különlegessége a trolibuszos, illetve villanybuszos üzem volt, a DPP itt próbálta ki az elektromos hajtású járműveket. A vonal egy részére felsővezetéket is telepítettek, várhatóan ebből alakítják át a végleges trolibuszüzem vezetékeit, tekintve, hogy a DPP elégedett a tesztek eredményével. A vonalon legtöbbet a Brnóból kölcsönkért SOR TNB 12-es járt, mostanában pedig egy hasonló, de jelzetlen, fehér kocsi jár a frontvonalon, ez feltehetően gyári tesztkocsi, Prágában járt először utasforgalomban.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán