2018. 05. 04.

Hétvégi gyors – 2018. április 28-május 4.

Harminc éves a rövid életű ICE-sebességrekord. Vectront és CAF-metrót vennének a hollandok. Bajban az ÖBB-s Vectronok. Hírösszefoglalónk.


Harminc éves ICE-rekord


Würzburg | Németország – 30 éve az akkor még csak fejlesztés alatt álló InterCityExperimental a 406,9 km/h csúcssebesség elérésével megelőzte a TGV 1981. február 26-án felállított 380,4 km/h-s rekordját. A német mérnökök nem sokáig örülhettek a sikernek, hiszen 1989. december 5-én a TGV 482,6 km/h sebességet ért el.

ICE V World Record Run Plate.jpg
A világrekord-kísérlethez készült iránytábla (fotó: Bigbug21 / Wikimedia)


Vectronra fáj az NS foga


Amszterdam | Hollandia – Magasabb sebességre kapcsolna a Nederlandse Spoorwegen (NS) az Amszterdam–Berlin EuroCity vonatok esetében. Ehhez olyan mozdonyokat kívánnak beszerezni a 2019 decemberi menetrendváltásra, amik képesek a 200 km/h végsebességre és a határon elmaradhat a mozdonycsere. Jelenleg a holland vonalakon az egyre jobban kiöregedő 1700-as sorozatú gépek feladata a hagyományos szerelvények vontatása, így mindenképpen szükség van új mozdonyokra. További változásként a mostani 15 megállás csökkentését és a Berlin–Hannover nagysebességű pálya használatát irányozták elő, hogy érdemben csökkenhessen a napi hét vonatpár jelenlegi 6 óra 22 perces menettartama. A Siemens Vectron azért került a képbe, mert jelenleg a piacon kapható egyetlen 200 km/h-ra alkalmas villamos mozdony, ami rendelkezik mindkét országban engedéllyel.


CAF metró Amszterdamnak


Amszterdam | Hollandia – És még mindig Hollandia: a főváros közlekedési vállalata, a GVB 60 metrószerelvény beszerzéséről írt alá keretszerződést a spanyol CAF gyárral. Az első 30 M7 típusú metrószerelvény már megerősített rendelésnek tekinthető, 2021-es forgalomba állítással. A továbbiak lehívása is valószínű, mivel 2024-ben és 2027-ben is lejár egy-egy népesebb járműsorozat élettartama (S2/S3 és M4 típusok). A CAF a nagyvasúti és villamos járművek mellett az utóbbi időben szép sikereket ér el a metrók szegmensében is, a mostani rendeléssel pedig a Benelux piacon is erősítenek.


ÖBB Vectron: vissza a feladónak


Bécs | Ausztria – Két hónapja lesz lassan, hogy az ÖBB bemutatta a nagyközönségnek a legújabb generációs mozdonyait, melyek a mai trendekhez igazodván a Siemens Vectron családból kerülnek ki. Azóta az osztrák vasúttársaság és a gyártó közösen dolgozik az új gépek vizsgáztatásán és betanításán, most azonban úgy tűnik hogy egy komolyabb probléma merült fel. Az ÖBB tájékoztatása szerint az új 1293-as sorozatjelet kapott mozdonyok nem fogják időben megkapni az engedélyt az Olaszországban való közlekedéshez, amelyet a Siemensnek kéne intézni, hiszen a szerződésben ez is kitétel volt.

Magyarics Zoltán fotója az új ÖBB Vectronról a hivatalos bemutató alkalmával készült még március elején. 
Vajon mikor láthatjuk a gépeket először igazi bevetésen?

Az olasz futási engedélyt az ÖBB szerint május 28-áig meg kéne szerezniük a járműveknek, azonban a Siemens ezzel csak több hét késéssel fog tudni végezni. Ehhez viszont a már leszállított két gépet is visszaküldik az osztrákok a gyártónak és a szerződés szerint addig is helyettesítő járműveket várnak a Siemenstől. A gyártó ehhez egyelőre nem szólt hozzá, de el lehet képzelni, hogy mennyire lesz egyszerű a farzsebből előkapni olyan univerzális mozdonyokat, amik egész Közép-Európában bevethetőek. Ráadásul nem csak az eddig leszállított két mozdonyt kell pótolni, ugyanis a szerződés szerint májustól már havi két gépnek kéne érkeznie az ÖBB-hez.

Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.