A Budapest és Berlin között közlekedő Metropol EuroNight decemberi „beszántása” nem csak a MÁV-START saját utasainak fáj(t), hanem az osztrákokat is érzékenyen érintette, hiszen éppúgy megszűnt a Bécs és Berlin közötti éjszakai vonat. Ám most úgy néz ki, hogy feltámadhat az éjszakai gyorsvonat, csak éppen egy kicsit más formában.
A december óta érvényes 2017/2018-as menetrendből fájón hiányzik a Metropol EN berlini vonatrésze, ez mindenki számára világos. A MÁV-START a megszüntetéssel azonban nem csak a magyarokat, hanem az osztrákokat is kellemetlen helyzetbe hozta (akik persze nem felejtették el ezt illő hangnemben jelezni a menetrendi egyeztetéseken), hiszen a Bécs és Berlin közötti éjszakai vasúti kapcsolat is megszűnt. Korábban persze maga az ÖBB volt az, aki lemondott az akkor még Jena felé közlekedő Donau-Spree-Kurier közlekedtetéséről és a frissen újraindított Metropolra hordott rá, majd adta át a közvetlen kocsicsoportot a MÁV-START-nak egy év után. Most viszont a magyar partner kivonulásával keletkezett űrt saját maga szeretné (kénytelen?) betölteni a sikeresnek tűnő NightJet márkanéven futó járatokkal.
Az ÖBB ugyanis decembertől Bécs és Wrocław között indít majd új NightJet-járatot, ami visz majd berlini közvetlen kocsikat is. A lengyelországi célpontok meglehetősen népszerűek az utazók körében és a közúttal és a légiközlekedéssel még relatíve versenyképes ezeken a viszonylatokon a vasúti közlekedés. A NightJet-járat azonban nem csak a Bécs és Berlin közötti forgalom számára lesz előnyös, hanem a Berlin és a lengyel nagyváros közötti utazási lehetőségeket is bővíti: jelenleg csak egyetlen pár vonat, a hétvégéken közlekedő „Kulturzug” köti össze a német fővárost a lengyel várossal, ami persze a népszerűsége ellenére meglehetősen soványka kínálat.
A jelenlegi állás szerint az ÖBB-s járat Berlinből 18:40 körül indulna, Bécsbe pedig 6:50 körül érkezne; ellenkező irányban pedig 22:10-es indulást és 9:15 körüli érkezést terveznek a járatnak.
A Metropol EN az utolsó évadban: Drezda ezúttal kimaradhat a MÁV-START kínálatából az éjszakai vonatok kapcsán, kérdés, hogy így megéri-e majd a történet a magyar vasútnak?
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Információink szerint a MÁV-START is fontolgatja, hogy „rákapcsolódjon” erre az új járatra és újraindítsa a Budapest és Berlin közötti éjszakai járatot. Ám a dolog szépséghibája, hogy a forgalom komoly hányadát adó észak-csehországi csomópontok, valamint Drezda vonzáskörzete kimarad a célpontok közül, ez pedig komoly veszteség és megkérdőjelezi a járat rentabilitását. Cserében azonban nem mehetünk el szó nélkül amellett sem, hogy az önálló, drezdai útirány üzemeltetési költségei rendkívül magasak, különösen a német szakasz pálya- és állomáshasználati díjai rúgnak igen magasra, emiatt szinte biztos, hogy önállóan nem közlekedik majd újra a Metropol.
Igény, az volna rá (?)
Bécs és Berlin között nem csak a közvetlen éjszakai, hanem a közvetlen nappali vonatra is van igény: jelen állás szerint a decemberi menetrendváltástól közvetlen ICE-pár áll majd forgalomba a két város között; mindkét irányban 10 óra körüli indulással és 18 óra körüli érkezéssel terveznek a vasutasok. Bár komoly buszos kínálat és kifejezetten élénk légiforgalom (az Austrian és az EasyJet összesen napi 15-17 járattal verseng, de a hírek szerint mások is felvehetik a kesztyűt) van a két németajkú főváros között, a vasútnak a közbenső állomásokkal és átszállási kapcsolatokkal együtt bőven lehet keresnivalója a piacon, akár az éjszakai szegmensben is. Kár, hogy az aranyporért mért menetvonalakkal a DB AG irányából nem támogatják a piacszerzést, hanem inkább a „már bevált”, saját maguk alatt ágat fűrészelős vasúti figurát játszatják. Az ÖBB a jelek szerint a lengyelek felé indul egy kis vígaszért, ám a fenti menetrenden érződik a kerülő és a minimum zűrös lengyel pályaállapotok közösen bevitt gyomrosa: a 18:40-es berlinin indulás kicsit korainak, míg a 9:15-ös érkezés sok szempontból későinek tűnik. Gondoljunk bele az üzleti utas szemszögéből, aki potenciálisan fizetne a hálókocsiért: Berlinből Bécsbe 21 óra körül is indul még repülő, ellenirányban pedig 8 órára már ki lehet érni - mindkét esetben a saját ágyában alszik az utas. A régi Metropolban ilyen szempontból még „volt anyag”, ezt az újat már nehezebb lesz eladni. Aki igazán árérzékeny, az pedig ilyen menetidőt bőven talál busszal is – a sima ülőhelyes kocsinál as sem sokkal rosszabb talán.
Érdekes a lengyel irány, azaz a Metropollal szimbiózisban élő Chopin EuroNight (vissza)fejlődése is. Az utolsó „békeévben” még Krakkóból is kiadós, 9-10 kocsis önálló szerelvény rajtolt, mostanra viszont a közvetlenebb katowicei irány elhalt, az egyesített Chopin némi kerülővel Krakkón át közlekedik Varsó és Bécs között – kicsit úgy, ahogy az új Metropol Wroclawon át. A vonatba viszont a PKP IC is sok kocsit ad, ezek színvonala pedig már hullámzó – a hálókocsikon például nagyon érződik már a kor. Az életképességet valószínűleg az adja, hogy autópálya hiányában a buszos cégek nem tudnak értelmes menetrendet adni, míg a légiközlekedésben az Austrian-LOT páros egy szövetségi rendszerbe tartozik (Star Alliance), más nem repült még rá az útvonalra, így szinte pofátlan árakkal és munkanap reggel is szinte üres gépekkel találkozik a légi utas. Remélhetőleg a lényegesen telítettebb berlini piacon legalább a NightJet járművek színvonalával tud egy kis pluszt nyújtani, ami vasútra tereli az utasokat.
A Chopin EN krakkói ága indulásra készen, még teljes díszben, 2017 szeptemberében
(fotó: Magyarics Zoltán)Magyarics Zoltán
Halász Péter