2018. 05. 23.

Plakáttal a meggondolatlanság ellen

Az egy hónappal ezelőtti Stuttgarter Frühlingsfest alkalmából indított plakátkampányt a stuttgarti S-Bahnt üzemeltető DB Regio AG. A Médiafőiskolával közösen kidolgozott koncepcióba reklám- és piackommunikáció szakos hallgatókat is bevontak.





Tavaly rekordmennyiségű üzemzavart okoztak a felelőtlenül viselkedő utasok. Leggyakoribb és szinte mindennapos probléma a vágányzónába besétáló utas, aki így akarja elkerülni a biztonságot jelentő alul- vagy felüljárót. Ezek a meggondolatlan cselekmények legtöbbször a vasútvonal lezárásával végződik, hatalmas bevételkiesést okozva minden félnek, miközben a legritkább esetben sikerül tetten érni a zavar okozóját.

A Weg vom Gleis – oder es kracht (Maradj távol a sínektől – vagy fájni fog) elnevezésű reklámkampányt a stuttgarti Médiafőiskola (Hochschule der Medien) reklám- és piackommunikáció szakos hallgatóinak segítségével alakították ki. Legfontosabb szempontként a veszélyre felhívást és a magatartás megváltoztatását választották és ezt dolgozták fel az infografikák esetében is használt vizuális formában. Az állomásokon elhelyezett plakátok mellett a közösségi média felületein is megjelennek a motívumok.

"A 105 tonnás S-Bahn gyorsabban söpör arrébb, minthogy kimondod a heti takarítást."

"Egy S-Bahn fékútja kétszer hosszabb, mint a Schlossplatz"

"A Wasen (a tavaszi és az őszi népünnepek helyszíne) slágereit messziről lehet hallani. Egy S-Bahnt nem."

"A felsővezetékben 65-ször annyi feszültség van, mint otthon a konnektorban."
(grafikák: S-Bahn Stuttgart)

Hosszú évek munkája vagy a sokkoló kampányok sem mindig hatásosak
A házirendet be nem tartó utasok problémája egyidős magával a vasúttal, de főleg a fiatalabb generációk sokszor a megszokottnál is felelőtlenebbül viselkednek. Köszönhető ez az információs társadalom által kiváltott közlési kényszernek és az információk áradatának, amiből általában csak valamilyen meghökkentő vagy veszélyes tevékenységgel lehet kitűnni. A negatív szülői minta természetesen már kisgyerekkorban meghatározza a veszélyek kezelését, amint azt akár a budapesti hévvonalak esetében is láthatjuk: rendszeresen fordul elő, hogy a szülő a kisgyereket a tilos jelzés ellenére rángatja át a vonat előtt.
A Deutsche Bahn évek óta próbálja jobb belátásra bírni a vágányok között átvágó utasokat, az évek során egész korrekt gyűjteményt állítottak össze a témában készült videókból.
Ausztriában láthatóan az elguruló babakocsik okozzák a legtöbb problémát, ahogy az Berky Dénes képén is látható. Nem vagyunk biztosak benne, hogy a felelőtlen szülők hibáit a vasúttársaságnak kell kiküszöbölnie.
Magyarics Zoltán fotóján a lengyel infrastruktúra-üzemeltető közlekedésbiztonsági plakátja látható. Az Átugraná? felirat a vizuális információval együtt egészen hatásosan hívja fel a figyelmet.

Adorján Péter