A ČKD KT4-es típusú villamosai nem voltak éppen sikeresek a cseh piacon, de a közepesnek mondható villamosüzemek, elsősorban pedig így a volt kelet-német közlekedési cégek igényeinek pont megfelelt a típus. Nem véletlen, hogy Németországban sok helyen találkozunk még is velük, de az első – prototípus – példány már jó ideje nosztalgiakocsi. Ráadásul most visszatért szülővárosába, hogy kívül-belül megújulhasson és tovább szolgálja a közlekedésbarátokat Brandenburg tartomány székesfővárosában.
A Berlin melletti Potsdam tudhatja magáénak az első, prototípus KT4-est, amely ráadásul – némi kihagyás után – a mai napig is üzemképes. Az első KT4-es ma már persze nem a napi üzem flottáját gyarapítja, hanem jó ideje a nosztalgiaállomány tagja.
A potsdami villamosflotta kapcsán komoly fejlesztések zajlanak: bővítik a Combino-villamosokat (két új modult kapnak), emiatt viszont a helyi műhelyt is át kell alakítani, hogy elférjenek a hosszabb Combinok. Ennek okán viszont nem áll rendelkezésre megfelelő mértékű kapacitás a nosztalgiajárművek főjavítására. Tekintettel arra, hogy az első KT4-esnek lejárt az egyébként 8 éves időszakra szóló fővizsgája, így mindenképpen hozzá kellett fogni a kocsi javításához, erre pedig Prágában akadt lehetőség.
A potsdami villamosflotta kapcsán komoly fejlesztések zajlanak: bővítik a Combino-villamosokat (két új modult kapnak), emiatt viszont a helyi műhelyt is át kell alakítani, hogy elférjenek a hosszabb Combinok. Ennek okán viszont nem áll rendelkezésre megfelelő mértékű kapacitás a nosztalgiajárművek főjavítására. Tekintettel arra, hogy az első KT4-esnek lejárt az egyébként 8 éves időszakra szóló fővizsgája, így mindenképpen hozzá kellett fogni a kocsi javításához, erre pedig Prágában akadt lehetőség.
A próbaút során a villamos a prágai villamoshálózat nagy részét bejárta. Itt éppen Marcel Götze felvételén az Anděl csomópont vágánykapcsolatain csattog át a frissen felújított kocsi
Vasbeton esőbeállóival jellegzetes, kissé talán lepusztult képet mutat a Nárdaží Braník végállomás – normális esetben itt a 2-es és a 3-as viszonylat kocsijai fordulnak
(fotó: Marcel Götze)
(fotó: Marcel Götze)
Nem maradhatott ki a fotóhelyek közül a 2014 októberében átadott Trojský most sem. A híd jellegzetes formáját sokan ismerhetik, akik Prágából Drezda felé tartanak vonattal, kiválóan látszik a holešovicei pályaudvarról
(fotó: Marcel Götze)
(fotó: Marcel Götze)
A Sidlište Ďáblice végállomáson megfordulva a kocsi ismét a Trojksý most felé vette az irányt, mivel az ide vezető másik vonalat, ahol amúgy a 3-as, 10-es és 24-es villamos járna, felújítják. Itt épp az egyetlen lehetséges úton, a 17-es vonalán ereszkedik le a kocsi a Moldva völgyébe a Nad Troju megállónál
A csütörtöki próbafutást nem kevés villamosbarát követte fényképezőgépével
Tudni érdemes, hogy a potsdami és a prágai közlekedési vállalatok között meglehetősen jó a kapcsolat, több napi forgalomban lévő KT4-est is felújítottak már a DPP-nél, így van tapasztalata a prágaiaknak az úgynevezett „Kurzgelenkwagen” nevű járműkonstrukcióval is, ráadásul a DPP a mai napig üzemeltet akcelerátoros (nosztalgia-)T3-asokat, így a prototípus KT4-es eredeti hajtása sem idegen számukra. Ráadásul valószínűsíthető, hogy az azóta számos változáson átesett gyártótól, a ČKD-tól nem egy szakembert igazolt le a DPP, így a Tátra-villamosok mindenképp jó kezekben vannak Prágában.
A DPP szakemberei alapos munkát végeztek. A felújítás során lényegében szétszedték a villamost és minden porcikáját átvizsgálták, felújították. Számos hegesztést kellett javítani, nagyon sok korróziós nyomot kellett eltüntetni. Példaképp említhetjük azt, hogy a munkák során vizet találtak a kocsi közepén futó kábelcsatornában és a fényszórók házában, itt a korroziómentesítés mellett megfelelő vízelvezető furatokat is építettek. Számos helyen új elemeket építettek be az elhasználódottak helyett és a kocsiszekrény és az ajtók is teljes új fényezést kaptak. A forgóvázakat is átvizsgálták és javították és a kocsi motorjait is újratekercserélték. Átvizsgálták a fékrendszereket és ezen kívül még számos apró javítást ejtettek meg a kocsin. Érdemes megemlíteni, hogy az ajtók hajtását is módosították: a kocsin az évek során a sorozat-KT4-esekhez hasonlóvá építették át ezt, most viszont az eredetivel megegyező kivitelű lett, olyan, mint a prágai T3-asok esetében. Mi ez, ha nem alapos és múzeumi szintű felújítás?
A Prágába még 2017. december 21-én trélerrel útnak indított kocsin munkákkal 2018 májusára végeztek. A nemhivatalos bemutatóra és átadásra május 24-én, csütörtökön került sor a prágai villamoshálózaton, ahol a DPP által meghirdetett (!) menetrendet nagyjából tartva a KT4-est „megsétáltatták” és persze megmutatták a potsdami átvevőknek a végzett munkát. A kocsit a prágai nosztalgiaflotta egyik gyöngyszeme, az egyetlen megmaradt magaspadlós KT8D5-ös, a 9048-as számú kocsi kísérte, ha bármi meghibásodás esetén csatolással lehetne csak a forgalmat megindítani.
Másnap, május 25-én délelőtt a holešovicei kiállítási terület melletti hurok csonkavágányán a villamosbarátok alaposan is szemügyre vehették a a ritka vendéget, körbetapogathatták és fotózhatták a „Tátra-simogató” délelőtti program keretében – az eseményen a szokatlan időpont ellenére nem kevés, mintegy harminc-negyven villamosbarát biztosan részt vett.
A DPP szakemberei alapos munkát végeztek. A felújítás során lényegében szétszedték a villamost és minden porcikáját átvizsgálták, felújították. Számos hegesztést kellett javítani, nagyon sok korróziós nyomot kellett eltüntetni. Példaképp említhetjük azt, hogy a munkák során vizet találtak a kocsi közepén futó kábelcsatornában és a fényszórók házában, itt a korroziómentesítés mellett megfelelő vízelvezető furatokat is építettek. Számos helyen új elemeket építettek be az elhasználódottak helyett és a kocsiszekrény és az ajtók is teljes új fényezést kaptak. A forgóvázakat is átvizsgálták és javították és a kocsi motorjait is újratekercserélték. Átvizsgálták a fékrendszereket és ezen kívül még számos apró javítást ejtettek meg a kocsin. Érdemes megemlíteni, hogy az ajtók hajtását is módosították: a kocsin az évek során a sorozat-KT4-esekhez hasonlóvá építették át ezt, most viszont az eredetivel megegyező kivitelű lett, olyan, mint a prágai T3-asok esetében. Mi ez, ha nem alapos és múzeumi szintű felújítás?
A Prágába még 2017. december 21-én trélerrel útnak indított kocsin munkákkal 2018 májusára végeztek. A nemhivatalos bemutatóra és átadásra május 24-én, csütörtökön került sor a prágai villamoshálózaton, ahol a DPP által meghirdetett (!) menetrendet nagyjából tartva a KT4-est „megsétáltatták” és persze megmutatták a potsdami átvevőknek a végzett munkát. A kocsit a prágai nosztalgiaflotta egyik gyöngyszeme, az egyetlen megmaradt magaspadlós KT8D5-ös, a 9048-as számú kocsi kísérte, ha bármi meghibásodás esetén csatolással lehetne csak a forgalmat megindítani.
Másnap, május 25-én délelőtt a holešovicei kiállítási terület melletti hurok csonkavágányán a villamosbarátok alaposan is szemügyre vehették a a ritka vendéget, körbetapogathatták és fotózhatták a „Tátra-simogató” délelőtti program keretében – az eseményen a szokatlan időpont ellenére nem kevés, mintegy harminc-negyven villamosbarát biztosan részt vett.
A Výstaviště Holesovice végállomás hurokvágánynak végén lévő kihúzóba állította félre a DPP másnap a frissen elkészült német kocsit
Így fest belülről a megújult utastér
A vezetőállás a szériakocsikéra nem nagyon emlékeztet, annál inkább hasonlít a T3-as és K2-es villamosok vezetőfülkéjére
A célfilm doboza. A tükör fölött a potsdami végállomások listája található – az eszközt kézzel működtetik
A próbafutáson lévő kocsit kísérte egy másik jármű is, hogy ha baj van, hamar segíthessen. A választás stílusosan az utolsó, Prágában megmaradt magaspadlós KT8D5-ösre, a múzeumi 9048-asra esett. Itt éppen „előfutóként” érkezik a Nad Troju megállóhoz
Másnap az árnyas fák alatt szintén helyet kapott a „Tátrasimogatón” a magaspadlós kocsi a holešovicei hurokban
Magyar szemmel nem szokatlan, de a prágai utasoknak már bizonyára valódi nosztalgiát jelent az alacsonypadlós középrész hiánya a KT8D5-ösben: a DPP az összes prágai kocsit és az időközben megvett miskolci és strausbergi példányokat is eképp újítja fel
(a másképpen nem jelzett képeket Halász Péter készítette)
Köszönet illeti meg Marcel Götze urat, aki közléseivel hozzájárult beszámolónk alapos mivoltához.
Halász Péter, Mellár Marcell