2018. 05. 03.

Vasútbiztonság: azonnali intézkedéscsomag Ausztriában

Azonnali intézkedéscsomag kidolgozásába kezd az ÖBB a vasúti közlekedés biztonságának javítása érdekében – jelentette be Andeas Matthä, a cégcsoport vezérigazgatója a minap. A tervek szerint elsősorban a képzéseket gondolnák újra, de a meglévő dolgozókat is bekapcsolják majd a programba.





Az elmúlt időszakban számos közfeltűnést keltő vasúti baleset történt Ausztriában, többről mi magunk is beszámoltunk. Ezt, úgy látszik, megelégelte az ÖBB vezetése és azonnali intézkedéscsomag kidolgozásának fogtak neki, hogy mielőbb és látványosan javulgasson a vasúti közlekedés biztonsága. Matthä szerint felületesség és a minőségi munka hiánya jellemzi a végrehajtó szolgálat többségét, emiatt pedig a vezető beosztású munkatársaknak kellene lépniük, ám ezt nem tették meg.
A cégcsoport egészére kiterjedő program kidolgozásában és megvalósításában két külső, független tanácsadót hívtak segítségül, egyikük a svájci vasúttól érkezik, míg a másikuk az ipari biztonsági terület szakembere. Velük közösen már a nyár elejére szeretnének látványos eredményeket elérni az ÖBB-nél.
A jövőben valamennyi üzemeltetésben részt vevő vezető képzését felülvizsgálják majd, szakmai és vezetői tekintetben egyaránt értékelik a munkájukat, hiszen a közvetlen vezetői szintek kulcsfontosságúak a biztonság kérdésében. Ha a végrehajtó szolgálatban egy ilyen főnök nem látja át és nem látja meg az üzembiztonságot veszélyeztető helyzeteket, illetve az azokat előidéző szituációkat nem veszi észre, komoly gondokat jelent mindez.
Mindezek mellett technikai megoldásokat is szeretnének bevezetni: a nyártól pilotprojekt keretében a vezetőálláson elhangzó mindenféle kommunikációt rögzítenek majd a repülőgépekhez hasonló megoldással mintegy hetven motorvonaton, ettől is az egyértelmű, szabatos és átgondolt utasítások kiadását várják majd a vasúti személyzettől. A projekt értékelése során döntenek a mindenre kiterjedő hangrögzítő rendszerek további alkalmazásáról is.
Egy másik pilotprojekt keretében a rádiós irányítórendszereken át kiadott utasításokat vizsgálják meg, elsősorban ez a tolatócsatornákat érinti, hiszen rendkívül sok olyan baleset történt mostanság, amiben az egyik részes fél tolatóegység volt.
Van egy harmadik projekt is, ami elsősorban a mozdonyvezetőket segíti: a pilótákhoz hasonló jellegű képzés keretében a mozdonyvezetők is különféle ellenőrzőlisták segítségével gyakorolhatnák be a napi rutint jelentő, biztonsági kockázattal is járó feladatokat.
Kérdés persze, hogy a hangrögzítés és a checklistek használata mennyire jelent valódi előrelépést a biztonság tekintetében és mennyire csak egy kirakatprojekt része lesz majd mindez? Az azonban bizonyos, hogy nagyon sürgősen és nagyon drámai mértékben kell javítani az ÖBB-nél a vasútbiztonsági mutatókon.

Halász Péter