2018. 05. 22.

Északi terjeszkedés

A cseh járműgyártó, a Škoda immáron egyedüli tulajdonosa a finn járműgyártónak, a Transtechnek. Ez a Škoda első akvizíciója azóta, hogy megvásárolta a PFF Group.






A cseh Škoda még 2015-ben vásárolta meg a részvények többségét, ekkor lett 75%-ban tulajdonos a finn Transtechben a cseh járműgyártó, ekkor vásárolták meg a többségi tulajdonrészt a Pritech Oy nevű befektetési cégtől. A kisebbségi tulajdonos ekkor a Sinituote Oy lett, a Škoda az ő részesedésüket vette meg most.
A finn piacon így jelentős szereplővé vált cseh cég már komoly bővítéseket eszközölt eddig is: 530-ról 750-re bővítették a foglalkoztatottak számát és megtartották szerepüket a finn járműpiacon, hiszen vasúti járművek mellett villamosokat is gyárt a Transtech.
Az 1985-ben alapított finn cég tulajdonosa 1999 és 2007 között a spanyol Patentes Talgo volt, majd ezután finn befektetők vették meg a járműgyártót, amely most a Škodához került. A legnagyobb falat a finn vasút számára épített emeletes személykocsik és autószállító járművek gyártása volt a cégnek. Ők végezték emellett 1999 és 2003 között az Adtranz Variobahnok végszerelését is – alvállalkozóként – a helsinki közlekedési vállalat számára, jelenleg pedig a két prototípus után 2015 óta folyamatosan szállítják Helsinki számára a 60 saját tervezésű villamost, amelyek az Artic márkanevet viselik.

Németországba vándorol a flotta egy része
A Variobahn típusú kocsik kezdetektől fogva több problémát okoztak, mint hasznot. A hálózat szűk íveiben gyakran egyszerűen kisiklottak a kocsik valamint a sínek és a futóművek kopása is magasabb szintű volt a vártnál, ezek mellett szinte elhanyagolható probléma a korábbi típusoknál hangosabb hajtás. Ezért 2007-ben 10 évre szóló fenntartási megállapodást kötöttek a felek. A szerződés szerint a 40 közül legalább 35 járműnek kell rendelkezésre állnia, a költségeket a Bombardier viseli. A rendelkezésre állási arány ugyan érezhetően növekedett, de a szerződés kifutásával párhuzamosan megegyezés született, hogy az Artic-rendelés leszállításával párhuzamosan kivonják a forgalomból a Variobahnokat. A nem is olyan idős járművek nagy valószínűséggel a Mannheim/Ludwigshafen–Weinheim–Heidelberg háromszög közlekedését üzemeltető Rhein-Neckar-Verkehr (rnv) flottájába kerülhetnek, ugyanis nagyjából egy éve a Ludwigshafenbe szállított 234-es és 237-es pályaszámú kocsik bevonásával vizsgálja a gyártó és az üzemeltető a forgalomba állításhoz szükséges átalakításokat.
Az OEG-nél 1989-ben 115-ös pályaszámot kapott DUEWAG GT8K a térség közlekedési cégeinek
2009-es összevonásakor kapta a 4115-ös pályaszámot. Az 5-ös vonalon még találkozhatunk 1973/1974-es gyártású társaival is, de a finn Variobahnok leválthatják őket.
Érdemes még megemlíteni, hogy a Berlin melletti Schöneicher-Rüdesdorfer Straßenbahn (SRS) a kerület financiális hozzájárulásával meg kívánja venni az Artic 401-es és 402-es pályaszámú prototípusát, amik a finnek szerint túlságosan eltérnek a szériapéldányoktól. Az előterjesztés szerint mintegy 3,4 millió euróba kerülő tranzakció a személyszállítási törvénynek való megfelelést biztosítja 2022 után is. A kerületi gyűlés február 14-i ülésén megszavazta a javaslatot, így szinte bizonyossá vált a két akadálymentes jármű érkezése.
Az SRS-nél 46-os pályaszámot és a Land Brandeburg nevet viselő DUEWAG GT6-os
1973 és 2006 között Heidelbergben szolgált 237-es pályaszámmal. Az üzemnapjai erősen fogynak.
(fotók: Adorján Péter)
Adorján Péter

Halász Péter