A Deutsche Bahn 2019 végére felszámolja az információs középkort a dolgozói körében. A digitalizáció alapvetően határozza meg a munkaszervezést és biztosít gyors és hatékony információcserét, amivel erőforrásokat lehet megtakarítani.
A Deutsche Bahn az idén szeptemberben induló szakképzési programba belépő 2.500 új dolgozó részvételével kezdi meg azt a másfél éves folyamatot, aminek végén 2019 decemberre minden munkatársnak lesz szolgálati okostelefonja vagy táblagépe. Jelenleg mintegy 60 ezer dolgozó „elérhetetlen”, azaz minden harmadik dolgozó csak indirekt módon érhető el. Ők csak valamelyik kollégájuk segítségével tudnak kapcsolatba kerülni a vállalati informatikai rendszerekkel.
Még idén a szakképzősökön felül 3000, főleg az utasokkal közvetlen kapcsolatba kerülő dolgozóhoz köszönt be az információs korszak, így még pontosabb adatokkal szolgálhatják ki az igényeket. Rajtuk kívül hozzáférést biztosítanak majd a pálya- és a járműfenntartásban dolgozó munkavállalóknak is, hogy még hatékonyabb legyen az információáramlás. Sabina Jeschke, digitalizációért felelős vezető szerint például egy fedélzeti mellékhelyiség hibája a teljes behálózás után gyorsabban, szinte valós időben derül majd ki és a javításról is egyszerűbben gondoskodhatnak majd. Ezen felül könnyebben elérhetik majd a kollégák a számukra releváns információkat, hiszen a saját e-mail-címükkel és jelszavukkal tudnak majd hozzáférni többek között a beosztásokhoz, az oktatási anyagokhoz vagy a munkaügyi adatokhoz.
A gyorsabb információcserét leginkább az utasok folyamatosan növekvő elvárásai miatt is érdemes lehetővé tenni.
(Fotó: Oliver Lauer / DB AG)
(Fotó: Oliver Lauer / DB AG)
A rendszereket fejlesztők természetesen várják a felhasználók visszajelzéseit, hiszen csak így tudnak folyamatosan javítani a rendszereken és a munkafolyamatokat támogató mesterséges intelligencia néhány éven belüli bevezetésétől sem tartják kizártnak.
Bukdácsol a hazai digitalizáció
Lassan fél éve fut a Vonatinfó jegyvásárlási funkciójának publikus bétatesztje, de ennyi idő után is gyakorlatilag csak a korábbi ELVIRA-féle felület implementációjáról beszélhetünk. A május 4-i frissítésben már előkészítették a tartós bejelentkezést, de továbbra is csak 24 órányi időtartamra lehet bejelentkezni. Itt is meglátszik a vezetőség kompetenciáinak hiánya, ugyanis ennyi idő alatt már egy máshol működő és bizonyított rendszert be lehetett volna vezetni, de dacból megpróbálják házon belül összekalapálni a rendszert, kerüljön az bármennyi időbe. A jegyvizsgálóknak a harmadik éve kiépülő JÉ (JegyÉrtékesítési projekt) bevezetése óta többnyire egy nagy méretű, rezisztív kijelzőjű eszközzel kell megoldaniuk a rendszerből kiadott jegyek érvényesítését, ami a technológia elavultsága miatt már kezdettől kihívásokkal küzdött. Emellett megmaradt a szolgálati okostelefon, amivel a pdf-es jegyeket tudják leolvasni. Mire sikerült mindenhova eljutni a fedélzeti eszköznek, addigra elkezdték lecserélni egy mobiltelefonra hasonlító eszközre a felszerelést, ez elvileg egyesítené a korábbi két eszköz funkcióit, de a program hibái miatt nem zökkenőmentes az átállás. Igaz, azt is meg kell hagyni, hogy e folyamat keretében, ha határozott csendben és túl lassan is, de elérhetővé válik a külföldi (társ)vasutak által kiadott digitális vagy PDF-es jegyek kezelése – hivatalosan nem megerősített információk, de tapasztalati tudásunk szerint az ÖBB és a ČD nemzetközi jegyeinek kódolvasása zökkenőmentes.Bár a dolgozók nagy többségének itthon is van szolgálati telefonszáma, ez leginkább a nem megfelelő rádiós lefedettség és a nem üzemelő GSM-R hatása. A telefonszámok többsége csak a vállalati flotta hívására van engedélyezve, az internetelérést legritkább esetben lehet velük használni. Ebből következik, hogy az utas rendszeresen több információval rendelkezik, mint a vonatszemélyzet – ezt fokozzák a személyi feltételek, a sok esetben a vonatszemélyzet részéről megnyilvánuló passzivitás is. Ez zavarhelyzetben nem segíti a problémamegoldást és a tájékoztatást, viszont számtalan panaszügyet és csalódott utast okoz.A MÁV-START a digitálisan értékesített jegyeket évek óta ugyanazzal a képpel reklámozza: az előző évezred komfortját jelentő 29-05-ös kocsi és a letölthető pdf-jegy. A magyar vasút valahol 15 évvel ezelőtt jár a digitális technológiákkal
(fotó: MÁV-START)
Adorján Péter