A vasútbarátok számára fontos információt ejtett el, mintegy mellékesen Radim Jančura cége, a RegioJet. Várhatóan még a 2017/2018-as menetrendi időszakban megjelenik a magyar síneken is a sárga vasúttársaság, egyelőre tisztán üzleti alapon: napi egy pár gyorsvonatot hosszabbítanak meg Pozsonyból Budapestre.
Egyelőre nem tudni a pontos időpontot, de várhatóan a nyári menetrend június eleji életbelépésével kerülhet be a magyarországi menetrendekbe is az első, piaci alapú magánvasúti szolgáltató. A RegioJet ugyanis egy szerkesztőségünk megkeresésére adott válaszában mintegy „mellékesen” megjegyezte: bővíteni kívánják a magyarországi, kötöttpályás szolgáltatásaikat – ami a gyakorlatban persze nem bővítést, hanem egyáltalán beindulást jelent.
Business-fülke a RegioJet egyik kocsijában. Hamarosan Budapest felé is élvezhetjük a kényelmet az egykori ÖBB-s kocsikban
Szerkesztőségünk úgy tudja, hogy a RegioJet már megigényelte a menetvonalakat a Pozsony–Érsekújvár–Országhatár–Szob–Budapest-Keleti útvonalra és a jelenleg Pozsonyba 19:12-kor érkező RJ 1047-es jönne tovább Budapestre, közvetlenül az EC 281-es előtt, ellenkező irányban pedig a jelenleg Pozsonyból Prágába 12:47-kor induló RJ 1050-es lesz a vonat párja. A vonatokat az ELL-től bérelt Vectronokkal továbbítják majd, de szó van arról is, hogy a Bombardiertől most érkező TRAXX-ok is megjelennek majd a vonatok élén.
Szokhatjuk a sárga kocsik élén az ELL-es vagy éppen sárga Vectronokat – a nyári menetrenddel érkezik a RegioJet vasúton is Magyarországra!
Úgy tudjuk, hogy a RegioJet magyarországi partner-vasúttársasága nem a MÁV-START lesz, hanem egy magánvasút, ám a hírbe hozott cég ügyvezetője nem kívánta kommentálni az információinkat, igaz, nem is cáfolta azokat.
A menetjegy-értékesítés várhatóan május elején indul majd meg, a hírek szerint az állami vasúttársaságok által a Budapest–Prága szakaszra kínált menetjegyeknél néhány euróval olcsóbb lesz majd az alapár a legmagasabb, Business-osztályra, ahol többek között üdvözlőital is jár az utasoknak.
A RegioJet nem mellesleg Magyarországon már most is jelen van: a sárga autóbuszok évek óta közlekednek Európa több városa felé, valószínűleg a meglehetősen komoly gazdasági háttérszámítások alapján döntő társaság ezek sikerén felbuzdulva veti bele magát a magyarországi vasúti piacba is. Arról egyelőre nincs információnk, hogy belföldi forgalomban is kínálnak-e majd utazási lehetőséget vagy sem, tekintve, hogy ez komoly kérdéseket vet fel annak fényében, hogy a MÁV-START-nak még éveken át kizárólagosságot biztosít a közszolgáltatások tekintetében az állammal fennálló közszolgáltatási szerződésük.
Írásunk „természetesen” (sajnos?) csak álhír 2018. április 1-je alkalmából. A valósággal való bármiféle egyezés a véletlen műve, a bekövetkező vagy be nem következő, az írásunkban rögzítettekhez bármilyen módon is hasonlító történésekért a szerkesztőség nem vállalhat felelősséget.
Halász Péter