2018. 04. 12.

Ülőhelyeket tessék!

A holland vasúti fővonalakon szinte egymást érik a vonatok, az elszállított utasok száma pedig nagyságrendekkel nagyobb az itthon megszokottaknál. Mindennapos probléma a magas kihasználtságból következő tömegjelenetek, de ezentúl valós időben láthatjuk a szerelvények részeinek foglaltságát.


Sokak számára ismerős, napi szintű tevékenység a felszállás után egy szimpatikus ülőhely megtalálása, de Hollandiában egy csúcsidei vonatra feljutni és helyet is foglalni még nehezebb feladat. Átlagosan 95 százalékos foglaltsággal közlekednek a vonatok, de a mintegy 30 százaléknyi álló utas miatt nem annyira egyszerű az utasok ülőhelyhez juttatása. A két adatbányász – Cyriana Roelofs és Sophie Verberne – a tavaly júliusi OV Gids Hackathon keretében kidolgozott ötletéből kinőtt projekt keretében a tömeg elkerülésére keresett megoldást az NS és a Zitplaatszoeker (magyarul Ülőhelykereső) képében meg is találta.

Az NS Reisplanner Xtra névre hallgató hivatalos alkalmazás április 10-én kiadott frissítésével már a kereséskor megtudhatjuk, mennyire kihasznált az adott járat. Az új funkcióval a most indult teszthez kiválasztott Arnhem–Den Bosch vonalon pedig felszállás előtt megtudhatjuk, a szerelvény melyik részén találunk szabad ülőhelyet. A viszonylaton korábban megfigyelték, hogy főleg a rendszeres utasok az optimális átszállás miatt előszeretettel használnak bizonyos helyeket a vonaton belül. Viszont az alkalmi utasok és kirándulók számára – akik sokkal kritikusabbak a szolgáltatási színvonalat illetően – értékes segítség lehet egy kényelmes ülőhely megtalálásához az új funkció, amit egy adott vonatot kiválasztva tudunk elérni. A kihasználtsági adatokat szerelvénytípustól függően például a légrugók terhelés- vagy a klímarendszer CO2-érzékelőinek adataiból számítják ki.

Az ülőhelyek foglaltságát az utazástervező alkalmazásban láthatjuk (fotó: Nederlandse Spoorwegen)

Bemutatóvideó az ülőhelykereső funkcióról

Amennyiben kielégítő eredményekkel zárul a mostani teszt, az NS bevezeti a teljes hálózatán a szolgáltatást.

Adorján Péter