TW6000-esek felújítása következik Hannoverben. Csehországban ETCS-t telepítenek és elbúcsúztak a „Žabotlam”-ok. Brüsszel üzeni: új villamosokat vesznek a Bombardiertől. Párizsban arat az Alstom. Hírösszefoglalónk.
Megújuló TW6000-esek
Hannover | Németország – Március óta konkretizálódott a Hannoverben maradó TW6000-es sorozat sorsa: szerdán tette közzé a pályázati felhívást az ÜSTRA 18, opciókkal együtt további 22 kocsi részleges felújítására vonatkozóan. A leírás szerint főleg optikai jellegű beavatkozásokat kell majd elvégeznie a kiválasztásra kerülő pályázónak, a komolyabb tapasztalatot igénylő feladatok között szerepel az oldallemezek és az ablakok cseréje, a hidraulikus rendszerek és a csuklók megújítása. Természetesen a beltér sem marad változatlan, új ülések, többcélú tér, korszerűsített utastájékoztató rendszer, megvilágítás, padlózat és teljesen megújított vezetőtér szerepel a listán. Az ÜSTRA a futóművek felújítását saját hatáskörben valósítja meg.
ETCS-boom Csehországban
Prága | Csehország – Az AŽD Praha nyerte meg a cseh pályavasút, az SŽDC tenderét, amelyen több vasútvonal esetében az ETCS pályamenti eszközeit telepítő vállalkozót kerestek. A cseh biztosítóberendezési szakcég lett a nyertes a Česká Třebová–Přerov–Petrovice u Karviné közötti, 108 kilométer hosszú szakasz esetében. A munkákkal 2019 májusára kell elkészülni és 383 millió koronát irányoztak elő rá.
Ugyancsak az AŽD telepíthette a közelmúltban a 250 kilométer hosszú Kolín–Česká Třebová–Brno–Břeclav szakaszon az ETCS-t, itt 2017 tavasza óta zajlik a munka. Itt még az idei év második felére el kell készülni a munkákkakl, cserében 707 millió korona üti az AŽD képzeletbeli markát.
A Prágától keletre vezető vasúti tengelyen az ETCS telepítése már 2011-ben megkezdődött, akkor a 22 kilométer hosszú Pořičany–Kolín szakaszon az Ansaldo STS telepítette a kísérleti rendszert, ami láthatóan megbízhatóan üzemel, hiszen a rendszert ki kívánja terjeszteni a cseh pályavasút. A költségek 85%-át nem mellesleg EU-s forrásokból fedezik, tekintve, hogy ők nem üzennek Brüsszelnek, hanem fejlesztenek.
Ugyancsak az AŽD telepíthette a közelmúltban a 250 kilométer hosszú Kolín–Česká Třebová–Brno–Břeclav szakaszon az ETCS-t, itt 2017 tavasza óta zajlik a munka. Itt még az idei év második felére el kell készülni a munkákkakl, cserében 707 millió korona üti az AŽD képzeletbeli markát.
A Prágától keletre vezető vasúti tengelyen az ETCS telepítése már 2011-ben megkezdődött, akkor a 22 kilométer hosszú Pořičany–Kolín szakaszon az Ansaldo STS telepítette a kísérleti rendszert, ami láthatóan megbízhatóan üzemel, hiszen a rendszert ki kívánja terjeszteni a cseh pályavasút. A költségek 85%-át nem mellesleg EU-s forrásokból fedezik, tekintve, hogy ők nem üzennek Brüsszelnek, hanem fejlesztenek.
Brüsszel üzent: új villamosokat vesznek
Brüsszel | Belgium – 175 darab új villamos szállítására vonatkozó szerződést írt alá a Bombardier és a brüsszeli városi közlekedés, a Société des Transports Intercommunaux de Bruxelles/Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel (STIB/MIVB). A keretszerződésből az első hatvan Flexityt le is hívták – 169 millió euró értékben –, amelyek a régi magaspadlós kocsikat válthatjuk már ki a belga főváros hálózatán. A villamosok két változatban készülnek: 49 darab ötrészes, 32 méteres kocsi lesz, míg 11 kocsi hétrészes, 43 méter hosszú kivitelben. Az új villamosoknak 2020 nyaráig kell forgalomba állniuk. A belga főváros korábban tíz éven keresztül összesen 220 darab Bombardier Flexity villamost állított forgalomba, így a típus nem ismeretlen az STIB/MIVB szakemberei előtt.
Viszlát, Békapofa!
Prága | Csehország – Ahogy arról a RegionalBahn Facebook-oldalán már a hétvégén hírt adtunk, hivatalosan véget ért a ČD veterán motorvonatainak, a 451-es sorozatú „Žabotlam” becenevű vonatok üzeme a prágai S41-es járaton. A szerelvények közül a még üzemképes két vonat hivatalosan tartalék szerepben marad üzemben, míg a tervezett fordát elvileg 810-es sorozatú dízel-motorkocsikkal adják ki. A gyakorlatban azonban a héten már ismét felbukkant egy motorvonat a viszonylaton, feltehetőleg pótlásként.
Úgy tudjuk, hogy a közlekedési szövetség, a PID tárgyalásokat folytat a ČD-vel, hogy a városi 23-as villamoshoz hasonlóan menetrendi nosztalgiajáratként üzemben tartsák a legendás motorvonatokat a jövőben is, akár egy másik viszonylaton is.
A „Békapofákról” írott portrécikkünk ide kattintva olvasható.
Úgy tudjuk, hogy a közlekedési szövetség, a PID tárgyalásokat folytat a ČD-vel, hogy a városi 23-as villamoshoz hasonlóan menetrendi nosztalgiajáratként üzemben tartsák a legendás motorvonatokat a jövőben is, akár egy másik viszonylaton is.
A „Békapofákról” írott portrécikkünk ide kattintva olvasható.
Párizsi megrendelések az Alstomnak
Párizs | Franciaország – Párizs metróvonalai közül egyre több kerül számítógépes felügyelet alá. A híres automata 14-es és 1-es vonal mellett a többi hagyományos járművezetős üzemben közlekedik, a hálózat jelentős részén még mindig önműködő jelzőüzemű térközi közlekedést használva. Az 5-ös, 9-es és 11-es vonal után a 6-os vonal is a helyi terminológiában I-CBTC néven ismert rendszert kapja majd meg, ami akár a járművezető nélküli üzemre is alkalmas lehet a jövőben. A szerződés a 28 állomásos vonal és 47 MP89 (gumikerekes, 1989-ben beszerzett) vonat felszerelésére szól.
A Siemens-szel kötött házasság beteljesülése előtt gyorsan bezsebeltek még egy nagyobb rendelést: 32 tram-train leszállítása lesz a feladat a várhatóan 2022-ben megnyíló T12 Express és T13 Express jelű vonalakra 22 illetve 10 darab 100 km/h végsebességű Citadis Dualis érkezik majd.
A tavaly júliusban átadott T11 Express jelű vonalon már találkozhatunk a kettős üzemű járművekkel
(fotó: Alstom / TOMA)
(fotó: Alstom / TOMA)
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter