Készülő nürnbergi metrók. Eladás helyett kiszerveznék a GE Transportation üzletágát. Rekordnyereséget jelentett az átalakítás alatt álló CSX Transportation. Világháborús bomba miatt zárták le Berlin szívét. Hírösszefoglalónk.
Formát ölt a G1
Nürnberg | Németország – Elkezdték összeszerelni a Siemens bécsi gyárában az első Nürnbergnek készülő G1 sorozatú metrószerelvényt. Az U1-es vonalon szolgáló 42 DT1-es ikermotorkocsi kiváltására beszerzett 21 G1 némileg nagyobb kapacitást jelent, de a tervezett élettartamukon már 5-10 évvel túl lévő egységek üzemi szempontból bőven megérettek a cserére. Az egyes komponensek a Siemens különböző üzemeiből származnak: a szekrényvázak Bécsben, a futóművek Grazban, az elektronika Nürnbergben kerül legyártásra. Az első egység leszállítása év közepén várható, egy év múlva pedig utazhatunk is vele.
A VAG legújabb színterve jól mutat még a nyers szekrényvázon is (fotó: Siemens AG)
GE Transportation - folytatás önállóan?
Fort Worth, Texas | Amerikai Egyesült Államok – Amint arról tavaly hírt adtunk, a General Electric szabadulni próbál nagymúltú közlekedési ágazatától, a GE Transportation divíziótól. Az ügyben azóta számos spekuláción kívül annyi fejlemény történt, hogy GE menedzsmentjének nemrég napvilágot látott elképzelései szerint eladás helyett új, független céggé alakítanának a dízelmozdonyokat, nagyméretű dízelmotorokat és kapcsolt szolgáltatásokat nyújtó üzletágat. A Wall Street Journal információi szerint a cég vezetése ezzel precedenst kíván teremteni a többi ágazat sikeres leválasztásához – ugyanis a csökkenő nyereség és belső problémák miatt a részvényesek nyomására valószínűleg kisebb vállalatokra szedik a hatalmasra nőtt céget. A RegionalBahn egyik amerikai iparági forrása ezt korábban így kommentálta: „a GE-nél ez egy ciklikus dolog, egy darabig összevonnak a szinergiák és méretgazdaságosság nevében, majd önnállósítják a részlegeket a felelősségi körök átláthatósága jegyében – és egy idő után ugyanezt újra meg újra”. A GE vezetői nem kommentálták a kiszervezésről szóló sajtóértesüléseket, ám elmondták, továbbra is számos megoldást mérlegelnek (ez nyilván magában foglalja az eredeti terv szerinti eladást is).
CSX Transportation - rekord negyedéves nyereség
Jacksonville, Florida | Amerikai Egyesült Államok – Az április elején szokásos első negyedéves üzleti beszámolókban a CSX Transportation 695 millió dolláros rekordnyereséget jelentett, ami 78 centes részvényenkénti osztalékot jelent a 66 centes előzetes elemzői várakozásokkal szemben. Mindez azért érdekes, mert beérni látszik a tavaly decemberben elhunyt Hunter E. Harrison által 2017 márciusában elkezdett (sokak szerint úlságosan is) agresszív reorganizáció – az egységnyi bevételre eső kiadások mértéke a tavaly év hasonló időszakában mért 73,2%-ról 63,7%-ra esett, miközben nőttek a mozdonyok kihasználtsági mutatói és javultak a késési statisztikák (a pontos érkezéseké például 5%-ot, 52-ről 57%-ra). Ugyanakkor a javuló számok mögött ellentétes trendek is megbújnak. Bár a CSX 23%-al kevesebb mozdonnyal (800 letétes gép áll a hálózaton!) és 8%-al kevesebb vonattal, 3000 fős létszámcsökkenés mellett érte el a rekordnyereséget, az átszervezés következtében számos kisebb kihasználtságú intermodális útvonalat feladtak, míg tucatnyi aktív gurítódomb bezárása miatt a kocsirakományú fuvarozás számai is stagnálnak, a szállítók pedig heti rendszerességgel járnak panaszkodni Washingtonba. A modell tehát egyszerű: eldobni a vékony profitot termelő, „macerás” (rendezés- és élőmunkaigényes) fuvarokat, a megmaradt megrendelőket pedig kicsit megtekerni az árprésben (eufemisztikusan „pricing power”). A végső mérleg: 4%-os volumencsökkenés mellett 4%-os növekedés egységnyi árún. Lehet szeretni vagy megvetni, a tulajdosok oldaláról nézve ez a sikeres 21. századi amerikai vasút receptje. A szakma konzervatívabb része viszont tovább fanyalog, miszerint a minden fuvart elvállaló, klasszikus aktívan terjeszkedő növekedési politika is előbb-utóbb meghozná ugyanezt a bevételt, de közben nem verné el magától a vasút a megrendelőket.
Világháborús bomba Berlinben
Berlin | Németország – A II. Világháború idejéből származó bomba hatástalanítása miatt pénteken délelőtt és kora délután a berlini főpályaudvar térségében komoly forgalomkorlátozásokat kellett bevezetni. Az S-Bahn-vonatok 10 órától nem álltak meg a főpályaudvaron, 11:30-tól pedig a Tiergarten és a Friedrichstraße állomások között szünetelt a közlekedés. A távolsági vonatokat a Ringbhan keleti szekcióján keresztül Berlin-Gesundbrunnen pályaudvarra terelték 10 órától. A regionális vonatok nyugat felől a Zoologischer Garten pályaudvarig jöttek csak be a városba, kelet felől Erkner (RE1), illeve Berlin-Lichtenberg a vonatok végállomása. A városi közlekedés a főpályaudvar térségében szintén szünetelt, az U55-ös metró sem közlekedett.
A rendőrség közlése szerint a bombát végül 13:20-kor hatástalanították és folyamatosan elkezdték a zárások feloldását.
A rendőrség közlése szerint a bombát végül 13:20-kor hatástalanították és folyamatosan elkezdték a zárások feloldását.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán