Keskeny nyonyomközű kisiklások. Alternatív üzemű buszok Berlinben. Konténervonat Kínából Bécsbe. Hírösszefoglalónk.
Molli kisiklott
Heiligendamm | Németország – Kisiklott a Molli nevet viselő kisvasút egyik szerelvénye április 10-én, kedden. A Kühlungsborn West felől Bad Doberan felé tartó 14619-es számú vonat éppen Heiligendamm állomásról járt ki 11:56-kor, amikor – az elsődleges vizsgálatok szerint – egy rosszul álló váltó miatt a vonat több kocsija kisiklott, az egyik pedig meg is dőlt, de nem fordult az oldalára. A balesetben három ember sérült meg. A pontos okokat és körülményeket még vizsgálják. A turisták által kedvelt vasútvonalon a helyszínelés és műszaki mentés végeztével 14 órakor indulhatott újra a forgalom.
Félre lépett a villamos
Mainz | Németország – Szerdán reggel 7:30 körül egy egyvágányú szakasz kezdetén beépített kitérőn kisiklott a 216-os pályaszámú GT6M-ZR típusú villamos. A balesetben az 50 utas közül 29-en szereztek sérüléseket, 6 utast kórházba szállítottak. Két futómű teljesen kiszakadt és a szekrényváz is megsérült, a rendőrség az anyagi kárt 1 millió euróra saccolta. A mentési munkálatok estig tartottak: a háromrészes rövidcsuklóst három autódaru emelte egy közúti szerelvényre, ami 21 óra után érkezett meg a Neustadt kerületben található telephelyre. Az 52-es vonal önálló szakaszán legalább keddig pótlás lesz, hiszen a sérült pályaszakaszt és a mentés miatt elbontott felsővezetéket is újra kell építeni.
A képek alapján szinte biztosan selejtezés vár a mindössze 22 éves járműre (fotó: Sascha Kopp / Allgemeine Zeitung)
Alternatív buszok minden mennyiségben
Berlin | Németország – Jól érzékelhetően beleszerelmesedett a BVG a kísérleti buszokba – és a velük járó kutatás-fejlesztési támogatásokba. 2007 óta fejlesztik Berlinben az 5,5 hektáros EUREF-Campus nevű területet, ami egy kísérlet a smart city jegyében, ahol mindenféle jövőbe mutató, környezetbarát és gazdaságos megoldásokat próbálnak ki közel valós körülmények között a területen székelő cégek. A Ringbahn és a Wannseebahn által határolt terület már 2014-ben teljesítette a 2050-re előirányzott energiahatékonysági célokat. Természetesen nem csak az ipari, hanem az oktatási-kutatási szereplők is jelen vannak. A héten két közlekedési projekt ért révbe és kezdődött meg a tesztje, amelyekben a BVG is tevőlegesen részt vesz.
A Siemens, a Solaris és a Schneider Electric közös projektje a Hamburgban már bizonyított top-down rendszerű, 150 kW teljesítményű gyorstöltő állomás, ahol a BVG által frissen vásárolt Solaris Urbino IV 12 electric rendszereit tesztelik, amikor az nem a korábban vásárolt négy induktívan tölthető Urbino III 12 electric mellett – de leginkább helyett – közlekedik a 204-es vonalon. További elektromos üzemű buszok beszerzése van tervben, de azokra még várni kell.
A járművek garázsának facebook-oldala már korábban említést tett az új jövevényről
Természetesen a Deutsche Bahn sem szeretne kimaradni a jóból, ezért egy autonóm minibuszt állított forgalomba, amit okostelefonos alkalmazás segítségével hívhatunk és gyűjtőtaxiként viselkedik a kampusz területén belül. A beérkezett "rendeléseket" a háttérrendszer rendezi sorba és a Charitéval közös projekttel ellentétben nincs előremeghatározott útvonal. A tervek szerint a működési területet szeretnék idővel a közterületekre is kiterjeszteni, például a közeli S-Bahn-állomásig.
A DB által ioki néven emlegetett autonóm minibusz az EasyMile EZ10 típusa (fotó: DB AG)
Rendeződni látszik a peronvita
Stuttgart | Németország – A korábban országos szintűvé nőtt vita a peronmagasságokról újabb fordulatot vett a témával leginkább foglalkozó Baden-Württemberg tartományban. Hétfőn mutatta be a zöldpárti Winfried Hermann vezette tartományi közlekedési minisztérium azt a koncepciót, ami a jelenleg hatályos jogszabályok értelmében az 55 és a 76 centiméter magas peronokkal csak úgy oldható meg, ha a mostani egységeset két önálló hálózattá változtatnák. Ez természetesen sok állomáson a meglévő peronok átalakításával járna, ami hatalmas összegeket emésztene föl. A vita azért vált különösen ebben a tartományban fontossá, mert ezzel a lépéssel csak további évtizedekre maradna a káoszközeli állapot és a szomszédos államokban mindenhol 55 centiméter a szabványos peronmagasság, tehát járműoldalon sem lehet egységesíteni vagy spórolni. Az újonnan bevezetett IC2-szerelvények például csak 55 centiméteres peronoknál akadálymentesek, viszont az ICE-szerelvények esetében mindenképpen rámpát vagy emelőt kell használni. A szövetségi minisztériumnál továbbra is el szeretnék érni, hogy mindkét magasság bekerüljön a jogszabályokba és a fejlesztések miatt ne romoljon (németül ezt hívják Verschlimmbesserungnak) az akadálymentes közlekedés színvonala.
Mobilhálózat-bővítés a metróban
Prága | Csehország – A teljes prágai metróhálózat mobiltelefonos lefedettségének javítására vonatkozó szerződést írt alá a városvezetés, a DPP és a mobilszolgáltatók konzorciuma. A tervek szerint 2022-ig a teljes metróhálózaton elérhető lesz a felszínivel azonos minőségben a mobilszolgáltatás – az első szakaszban a C metró vonalán végzik el a szükséges munkákat. A szerződés szerint a mobilszolgáltatók 20 éven keresztül használhatják a bázisállomások helyét, a DPP biztosítja azok energiaellátását. A tervek szerint a DPP mindemellé még saját, ingyenesen használható wifi-hálózatot is szeretne kiépíteni a metróban.
A C metró vonalán lesz először Prágában dedikáltan metrós mobiltelefon-lefedettség – a munkákkal itt 2018 októberére végezhetnek a szolgáltatók
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Új konténervonat Kína és Ausztria között
Bécs | Ausztria – Április 12-én indult útnak az első közvetlen konténervonat Chengdu városából Bécsbe a Rail Cargo Csoport és a Chengdu International Rail Port Group szervezésében. Az új irányvonata 9800 kilométeres utat tesz meg Kazahsztánon, Oroszországon és Ukrajnán át, hogy aztán az ukrán-szlovák határátmenetben újra átrakják normál nyomtávú kocsikra a konténereket, majd az új szerelvényen érik el a Wien Süd konténerterminált a 44 konténer - innen többnyire közúton folytatják útjukat a közelben lévő megrendelőkhöz. A vonatot a Chengdu Railway Port Group, CMA CGM és DHL China szállítmányozási vállalatok rendelték meg, és a tervek szerint elsősorban villamossági berendezéseket, alkatrészeket, illetve háztartási eszközöket szállítanak majd vele. Chengdu kiindulópontként kézenfekvő választás, ugyanis Szecsuán tartomány fővárosa fontos ipari és logisztikai központ a Jangce folyó mentén, viszont igen távol fekszik a tengeri kikötőktől, így a vasút nem pusztán a hajózásnál nagyobb szállítási sebessége miatt versenyképes, hanem a Chengdutól a kikötőig történő szállítás és az ottani átrakás szükségessége miatt is jobb megoldás lehet közvetlen vonatra tenni a konténereket.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán