A bécsi S-Bahn Stammstrecke, azaz a Wien Meidling és Wien Floridsdorf állomások közötti gyorsvasúti szakasz Közép-Európa egyik legsűrűbb vonatforgalmú pályaszakasza, ahol csúcsidőben 3 percenként követik egymást a szerelvények. Bár sok karbantartási feladat megoldható éjszakai vágányzárakban, időről-időre akad olyan művelet is, melynek elvégzéséhez hosszabb teljes kizárásra van szükség. 2011 után idén Húsvétkor újra eljött az ideje ennek is.
A bécsi Stammstrecke időszerű karbantartási munkáira az ÖBB pályavasúti üzletága a húsvéti hosszú hétvégét szemelte ki - ugyanez a tavaszi hétvége szolgált a hasonló lezárás céljára 2011-ben is, akkor a Dunán átívelő hidak javítása miatt volt erre szükség. A munkák már a megelőző héten elkezdődtek, így egyes vonatok március 25-én üzemkezdettől terelve, vagy rövidített útvonalon közlekedtek; például a Bécsújhely és Bernhardstal között közlekedő Regionalzugok Wien Simmering és Stadlau állomások érintésével kerülték el a belvárosi szakaszt, míg a repülőteret is érintő S7-vonatok délről csak Wien Mitte állomásig közlekedtek.
„Eltévedt” Bécsújhelyből Bernhardsthalba tartó emeletes vonat halad át Wien Haidestrasse megállóhelyen. Errefelé menetrend szerint nem járnak a Menyétek, ám ha a Stammstreckén vágányzár miatt csökkenteni kell a menetvonalak számát, az első lépcsőben bevezetett intézkedés szokott lenni a városon áthaladó regionális vonatok terelése Wien Simmering–Wien Stadlau útirányon át
Március 30-án hajnal 2 órakor kezdetét vette az április 3-án hajnalig tartó teljes kizárás Praterstern és Floridsdorf állomások között, melynek során a felépítményen végeztek karbantartási munkákat. A fent említett terelésen kívül a többi érintett vonatot a kizárt szakaszra lemondták, helyettük pótlóbuszok közlekedtek. A pótlóbuszok szolgálták ki teljes egészében a közbenső Wien Handelskai és Wien Traisengasse megállókat is. A buszokat 5 perces ütemmel tervezték közlekedtetni, a gyakorlatban ez az igényekhez igazodott - pénteken napközben 2-4 perc körüli követési idők adódtak. A pótlást nagyban megkönnyítette, hogy az érintett szakaszt részben kiváltja az U6-os metróvonal (Floridsdorf és Handelskai között), illetve ugyanez a vonal használható volt a városon átutazók számára is Floridsdorf és Meidling állomások között. Alábbi képeink pénteken készültek a pótlásról.
Praterstern állomáson a Lasallestrasse felőli oldalt használták a pótlóbuszok indítására, ahol 4-5 várakozó busz is elfért; a sűrű üzem miatt erre néha szükség is volt
A hét évvel ezelőtti vágányzárral szemben most nem a Wiener Linien csuklósai pótoltak, hanem a VOR elővárosi tarifaszövetség járatain megtalálható zöld-fehér gúnyájú kocsik - többnyire a Postbus kötelékéből...
...de adódtak alvállalkozós járművek, mint ez a Gschwindl-kocsi is
Vonatpótló Citaro a Prater jellegzetes óriáskereke előtt
Az Engerthstrasséról fordul jobbra ez a vonatpótló, útban a Traisengasse megállóhely felé
A pótlóbuszok útvonalának egyik trükkös pontja a Donaueschingenstrasse-Engerthstrasse sarok volt; a Praterstern felől itt egy telezöldes kereszteződésben kellett nagy ívben balra fordulni a Handelskai megálló felé. Egy lámpaütemre általában csak egy busz fért át, de szerencsére többre nem is volt szükség
A lezárást megfelelően kitáblázták (itt a Handelskai megálló tájékoztató táblája látható a metróállomás feljárójánál), és minden érintett állomásan elegendő tájékoztató személyzet is rendelkezésre állt
A pótlóbuszok többséege a Floridsdorfer Brückén kelt át a Dunán, ahol menetrend szerinti busz békeidőben nem jár - utoljára a 2011-es pótlás során volt itt ekkora a buszkoncentráció. Érdekes módon néhány járatot a Brigittenauer Brücke felé irányítottak, ezek köztes megállás nélkül kötötték össze Flordisdorf és Praterstern állomásokat
(a felvételek a szerző munkái)
(a felvételek a szerző munkái)
Magyarics Zoltán