2018. 04. 05.

VBB: jöhet az időalapú díjszabás?

Egyre nagyobb sikernek örvend az okostelefonos menetjegy Berlinben és Brandenburgban, ezen felbuzdulva pedig újabb, időalapú termékek bevezetését tervezi a VBB – a folyamat vége pedig a tisztán időalapú díjszabás lehet.





A jövőben mind több olyan jegytípust szeretne bevezetni a VBB, amely Berlin és Brandenburg tömegközlekedését fogja össze, amelyek ára nem a megtett távolságon, hanem a tömegközlekedés használatával eltöltött időn alapul: magyarul, aki többet utazik, fizessen többet. Jelenleg vizsgálják annak lehetőségét, hogy nagy mértékben áttérjenek a megálló- és távolságalapú díjszabásról az időalapú árképzésre – mondta Susanne Henckel, a VBB ügyvezető igazgatója a Berliner Zeitungnak adott interjújában.
A napilap szerint a cél egy olyan jellegű tarifarendszer kialakítása, amit Prágában találhatunk: itt a vonaljegyek és a napijegyek is időalapúak. Berlinben viszont vonaljegyből nincs nagy választék: vagy van a három megállóra érvényes Kurzstrecke (szakaszjegy) és az Einzelfahrschein (körülbelül vonaljegynek fordítható), amely 120 percig érvényes az érvényesítéstől kezdve és átszállásra, valamint az adott tarifaterületen belül korlátlan távolság megtételére jogosít. Ettől „felfelé” már csak a négyes vonaljegy vagy a napijegy van a kínálatban. Ehhez képest Prágában a vonaljegy helyett  30 vagy 90 perces jegyeket lehet váltani, ezt azzal egészítenénk ki, hogy Pozsony még talán jobb példa lehetne, hiszen ott a kínálatban 15, 30, 60, 90 és 120 perces „vonaljegyek” is szerepelnek a 24, 72 és 168 órás jegyek mellett. Prágában a „napijegy” 24 vagy 72 órás lehet. Cserében a bérletek között nagyobb a változatosság: 30, 90, 150, 300 napos és kerek éves bérlet is elérhető.

A busszal utazó utasok, ha ugyanazt a távot a vonatnál lassabban teszik meg, drágább lehet a tömegközlekedés

Henckel szerint a tarifarendszer átalakításával az utasok csak jobban járhatnak: egyszerűbb és áttekinthetőbb kell legyen az új rendszer, az utasoknak könnyen meg kell tudni határozniuk, hogy a buszos vagy vonatos utazásuk mennyibe fog kerülni. Az biztos, hogy mindenki nem jár majd jól az új rendszerrel: aki a gyorsvasúti közlekedést preferálja, annak olcsóbb lehet a közlekedés, aki a lassabb buszokat, annak adott esetben drágábbá válhat majd.

Csak Berlinben évente mintegy egy milliárd utast szállít a tömegközlekedési rendszer – mindenki nem járhat jól a tarifarendszer átalakításával
(fotók: Halász Péter)

Az utasjogokat képviselő szervezet, az IGEB szerint a cégek szempontjából valóban jó dolog az időalapú tarifa, de az utasoknak a fenti okok miatt sem kínálhat megfelelő megoldást. Jens Wieseke, a szervezet alelnöke szerint csak az a megoldás támogatható, ami egyszerű, átlátható és olcsó tarifát eredményez, szerinte a tömegközlekedés nem egy olyan terület, ahol különféle bevételszerzési és értékesítési modellekkel lehetne kísérletezni.

A taxizásból jöhet a jövő díjszabása?
Még a közlekedési és tarifaszövetségek hajnalán hozták létre Frankfurt am Main környékén a manapság Rhein-Main Verkehrsverbund névre hallgató szervezetet, a díjszámítás még mindig hagyományosan zónaalapú, aminek két fokozata között akár 3,60  € ugrás is előfordul. Viszont két éve 30 ezer kísérletező kedvű felhasználó teszteli az RMVsmart nevű, távolságalapú tarifát. Az új tarifa a taxizásból ismert módon egy alapdíjból, egy távolságarányos és egy városi díjból áll. Az utazástervező ugyan könnyen kiszámolja a díjat, de fejben már jóval nehezebb összerakni a településmérettől is függő felárakat.
Ennél jóval egyszerűbb a szomszédos Verkehrsverbund Rhein-Neckar által tavaly januárban bevezetett Luftlinientarif (légvonaldíj), amit a fel- és leszállás helye között légvonalban mért távolság alapján kell megfizetni egy alapdíj és egy távolsági felár kombinációjaként. A szövetség teljes területén érvényes díjszámításnak hatalmas előnye a napi és havi limit, ami a 7 fokozatú díjszabás középső fokozatánál is némileg olcsóbb. Ezt a rendszert vette át júniusban a Karlsruher Verkehrsverbund egyelőre Karlsruhe területére és napi limittel korlátozva.
A Verkehrsverbund Rhein-Ruhr területén hamarosan indul a nextTicket nevű, nem területalapú díjszabás tesztje, ezért a ki- és bejelentkezéses rendszer elsajátításához március óta lehetőséget biztosítanak. Jelenleg a hagyományos 4-es és 10-es egyúti jegy kezelésére képes a rendszer, de a napi költésnek a napijegy szab határt. A számlát hónap végén kapjuk és a regisztrált bankkártyánk vagy csoportos beszedés segítségével egyenlítjük ki. A teszt következő fázisában a résztvevők utazásait távolság alapján díjazzák majd, de legfeljebb a teljes szövetségi területre érvényes D-s táblázat alapján. Érdekes kezdeményezés a közúti torlódásoktól erősen sújtott területen, hogy az új tarifával a tervek szerint minden ötödik utazás díjmentes lesz.
Adorján Péter


Halász Péter