Megtetszhetett a prágai közlekedési cégnek, a DPP-nek a Brnoból kölcsönkért és a Palmovka és Letňany között közlekedő trolibusz. Olyannyira, hogy a jelenlegi 140-es autóbusz vonalának villamosítására vonatkozó tervekkel álltak elő a közelmúltban.
A Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) tavaly ősz óta tartja fent több-kevesebb sikerrel és rendszerességgel az elektromos próbaüzemet Palmovka és Letňany között. Az 58-as viszonylatjelzésű járattal szerzett tapasztalatok, úgy tűnik annyira kedvezőek, hogy az ideiglenes vonal helyett végleg visszatérhetnek Prágába a trolibuszok, ugyanis a DPP ama vágyának adott hangot, hogy a 140-es busz teljes vonalának villamosítására kerülhet majd sor. A 140-es járat (Palmovka–Miškovice) betétjárata a jelenleg üzemelő elektromos autóbuszjárat avagy trolibusz, nézőpont kérdése a szakaszosan kiépített felsővezetéki hálózat miatt.
A Brnoból kölcsönkért 9005-ös pályaszámú SOR-troli a palmovkai végállomáson töltődik az ideiglenes felsővezeték alatt
A lényeg az, hogy a DPP igazgatósága jóváhagyta a terveket és egyelőre a felügyelőbizottság áldása hiányzik a megvalósításhoz szükséges tenderek kiírásához. A projekt keretében nem teljesértékű trolibusz-felsővezeték épülne, hanem a mostanihoz hasonlóan szakaszosan kiépített hálózatról oldanák meg a járművek rendszeres töltését. A mostani, ideiglenes jelleggel a Prosecká utca mentén kiépített felsővezeték-hálózatot pedig véglegesíteni tervezik majd. A vonal üzemeltetéséhez két további gépházat kell majd építeni, valamint egy, az akkutöltést segítő telepet kell kiépíteni a Kličov garázsban, ahol a beszerezni tervezett csuklós trolibuszok honosak lesznek.
Az 58-as betétjárat helyett a 140-es buszjárat teljes hosszán villamos üzemű járművek közlekedhetnek a közeljövőben
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A járműpark a tervek szerint 15 önjárásra képes trolibuszból vagy elektromos buszból áll majd, a csuklós járművek leváltják majd a vonalon közlekedő jelenlegi dízelbuszokat.
Az ötlet pozitív elbírálásában az is szerepet játszott, hogy az elektromos buszüzem sokkal környezetbarátabb, mint a dízel üzem, ezzel pedig hozzájárulhatnak a hosszú távon is fenntartható tömegközlekedés működtetéséhez a prágaiak.
Ha mindenki áldását adja majd a tervekre, akkor várhatóan a költségek 85%-át uniós forrásokból teremtik elő, a maradékot pedig maga a közlekedési cég, a DPP fizeti. A megvalósításra 2019-2020 során kerülhet majd sor.
Halász Péter