2018. 04. 10.

Vége az újfelszállózásnak

Új szolgáltatást vezet be egyes távolsági járatain a Deutsche Bahn: bizonyos esetekben elmaradhat a fedélzeti menetjegy-ellenőrzés, ha az utas megfelelő jegytípust választ. A projekt már 2017 óta fut kísérleti jelleggel, de hamarosan a nagyközönség számára is elérhető lesz egyes viszonylatokon.


Sokan ismerik az érzést, amikor a jegyvizsgálatra várva nem mennek el WC-re vagy éppen az étkezőkocsiba, nem kezdenek bele a munkába, olvasnivalóba, mert mindjárt úgyis jön a kalauz, aki a menetjegyeket ellenőrzi. Majd ráérünk akkor belekezdeni a többi tevékenységbe, ha már megvolt a jegyek ellenőrzése. Sokakat pedig pont a munkából, egyéb időtöltésből zökkent ki a jegyvizsgáló megjelenése.

A DB új szolgáltatása egyelőre csak bizonyos szakaszokon és csak az okostelefonos felületen értékesített jegyekkel érhető el a távolsági vonatok esetén

A Deutsche Bahn már 2017 nyara óta dolgozik egy olyan projekten, ami ezt az ellenőrzést feleslegessé teszi. Várhatóan még idén májustól több viszonylaton a nagyközönség jelentős része is élhet majd ezzel a lehetőséggel, ha megfelelő jegyet választ és teljesít bizonyos feltételeket.
A Komfort Check-in nevű szolgáltatás egyelőre csak azok számára lesz elérhető, akik a DB okostelefonos alkalmazásából, a DB Navigatorból veszik meg a távolsági vonatra jegyüket és ülőhelybiztosítást is kérnek hozzá. Az utas ezután annyit kell csak tegyen, hogy elfoglalja a számára lefoglalt ülőhelyet, bejelentkezik az appon keresztül és ezzel érvényesíti, lekezeli a menetjegyét is. Ezt a bejelentkezést látják majd a vonatkísérők is a kézi számítógépeiken, így az utast nem fogják háborgatni útközben menetjegy-ellenőrzéssel.

A Komfort Check-in szolgáltatást fokozatosan terjeszti ki a DB a teljes távolsági hálózatára, azaz az InterCity és az ICE-vonatok összességére
(fotók: Halász Péter)

A funkciót egyelőre csak a Berlin–Erfurt–Frankfurt am Main; a Hamburg–Kassel–Stuttgart és a Wiesbaden–Erfurt–Drezda viszonylaton teszik elérhetővé, további viszonylatokra viszont folyamatosan terjesztik majd ki az eddig a Stuttgart–Dortmund és a Berlin–Hanburg viszonylaton tesztelt megoldást. A DB szerint az utasok reakciója eddig nagyon pozitív volt, de a vonatkísérők is értékelték a funkciót és jónak találták, mert így nekik is könnyebb a munkájuk, illetve több idejük marad a többi utas tájékoztatására, információk nyújtására és az utazás komfortosabbá tételére.
A szolgáltatás feltételez egy komoly bizalmi viszonyt az utas és a szolgáltató részéről is. Maga az okostelefonos alkalmazás feltételként való megszabása ezt a bizalmat erősíti, hiszen az okostelefonos jegyek megszemélyesítettek, másra át nem ruházhatóak. Ám hasonló megoldást egyelőre ne várjuk a hazai piacon megjelenni: addig amíg az utas nem választhatja meg maga a kívánt ülőhelyeket, addig az IC-ken is, ha van szabad hely, mindenki oda fog ülni, ahova szeretne és nem oda, ahova a helyjegye szól. Ez pedig már önmagában kizárja a hasonló funkciók bevezetését. A MÁV-START értékesítési rendszerében azonban egyelőre esély sincs arra, hogy az utas a kedvenc ülőhelyét választhassa ki akár csak egy szűkebb körű értékesítési csatornán (Európában ez általában az online felület), a pénztárosok pedig a saját tapasztalataink szerint is tehernek érzik azt, ha megpróbál az utas adott helyre kérni helyjegyet, netán kisebb társaságok egymás mellé szóló helyfoglalásra tartanak igényt.

Halász Péter