2018. 04. 26.

Villamossal az egyetemre!

Darmstadtban hivatalosan is elkezdődhet a helyi műszaki egyetemhez vezető vonal építése, ami a zsúfolt buszokat váltja majd 2020 decemberétől.





A városhatáron átnyúló szakaszokban bővelkedő darmstadti hálózat tovább bővülhet, bár most éppen csak a városhatáron belül. Múlt héten zöld utat kapott Lichtwiesenbahn nevű projekt keretében kiépül az egyre növekvő Műszaki Egyetemhez egy 1,1 kilométer hosszú kiágazás, amit a 2-es vonal szolgál majd ki a 2020 decemberi menetrendváltástól. Költségvetésként 14 millió eurót határoztak meg, ebből 8,2 milliót Hessen tartomány, 5,8 milliót Darmstadt városa áll, évente pedig 370 ezer eurót terveznek az üzemeltetésre elkölteni.

A városban a Linke-Hofmann-Busch, később Alstom által épített 70 %-ban alacsonypadlós villamosok uralják az utcaképet. A fotó a Friedensreich Hundertwasser által tervezett Waldspirale nevű lakóház közelében készült.
(fotó: Adorján Péter)

A Hochschulstadion megállónál kiágazó új vonalszakasz a Lichtwiesenweg nevű utcán vezet majd és két új megálló szolgálja majd ki az egyetemi területet. A Kletterhalle megállótól a sportpályák érhetőek majd el, a TU-Lichtwiese/Mensa pedig az éttermet megkerülő hurokvégállomás neve lesz. A terület jelenleg csak buszokkal közelíthető meg, amik a folyamatos késések miatt a főpályaudvartól legalább 20 percet, rossz esetben egy átszállást is igénybe vesznek. A villamossal ez átszállás nélküli 17 percet jelent majd.

Az új vonal végig elválasztott, füvesített vágányon fut majd, ezáltal biztosítható a gyors eljutás.
(grafika:
HEAG mobilo / scheinbar real)

A villamosvonal megépítése az előzetes vizsgálatok szerint 1,66-os költség-haszon tényezővel bír. Ez az arány a kampuszra folyamatosan betelepülő piaci cégek dolgozói miatt akár növekedhet is, hiszen egy egyetemi területnek a könnyen elérhető jövőbeli munkaerő az egyik legfőbb vonzereje. A prognózisok 2020-ra a mostani utasszámok 40-50 százalékos emelkedését mutatják, amit csak óránként 16 csuklós busszal lehetne viszonylag színvonalasan kiszolgálni, de villamosból elég ennek a fele is, ráadásul a levegő- és zajszennyezés is csökken. Csúcsidőben a buszok jelenleg 2-3 percenként követik egymást, a villamos viszont csak 7-8 percenként közlekedik majd, ezzel napi 129 menettel kevesebb buszt lesz kénytelen elszenvedni a lakosság.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.