Önvezető buszok debütáltak Berlinben. Appban adhatnak kedvezményt a taxizáshoz. Rövid Avenio-villamosok érkeztek Münchenbe. Szolnokon bővít a Stadler Rail. Hírösszefoglalónk nagypénteken.
Forgalomba álltak az önvezető buszok
Berlin | Németország – Az augusztusban már bemutatott és azóta folyamatosan tesztelt önvezető minibuszok hétfő óta már utasokat is szállítanak. Április közepéig még csak a Charité belvárosi kampuszán belül közlekedik egy 1,2 kilométeres, 9 megállós körjárat, hogy az utasokkal is tesztelhessék a rendszert. A Virchow-Klinikum területén egy 1,5 kilométeres 9 megállós és egy 0,8 kilométeres, 8 megállós körjárat közlekedik majd. Mindkét kórházi területen 9 és 16 óra között utazhatunk díjmentesen a mobilitási segédekkel, a próbaüzemből nyert tapasztalatokat a ritkábban lakott területek kiszolgálásában kívánják majd hasznosítani. Tavaszig még biztosan lesz kísérő a buszokon, aki a járművek számára nem megoldható szituációkat kezeli majd, utána viszont elvileg teljesen önállóan kell majd bizonyítaniuk. A szükséges négy jármű beszerzését a Környezet, Természetvédelem és Nukleáris Biztonság Szövetségi Minisztériuma is támogatta.
Felül az EasyMile, alul a Navya busza. Az ablakokon a BVG-tól megszokott, ironikusan vicces feliratok olvashatóak: Mi nem engedünk senkit vezetni és Magától és állandóan közlekedik
(fotók: Jürgen Mühmelt)
(fotók: Jürgen Mühmelt)
Fontos pert vesztettek a taxisok
Karlsruhe | Németország – Még 2015-ben indított a Daimler AG mytaxi szolgáltatása ellen pert tisztességtelen piaci magatartás vádjával Frankfurt am Main bíróságán a Taxi Deutschland eG, mert a mytaxi a regisztrált felhasználóknak lehetővé tette, hogy a taxizás árának csak 50 százalékát fizessék meg az okostelefonra letöltött alkalmazásban regisztrált készpénzmentes fizetőeszközzel. A taxisokat tömörítő egyesület is működtet egy okostelefonos alkalmazást, viszont abban mindenképpen a teljes – bizonyos városokban a hatóságilag meghatározott – árat kell kifizetni. A 2016 márciusi első- és a 2017 februári másodfokú ítélet is kimondta, hogy a kedvezmény jogtalan volt. A Szövetségi Bíróság (a hazai Kúria német megfelelője) szerdai döntésekor annak a ténynek a figyelembe vételével ítélt a mytaxi javára, hogy a kedvezményt az ügyfelek kapták utalvány formájában, a taxiszolgáltatók viszont az ítélet szerint a teljes összegből a jogos mértékű 7 százalékos közvetítési költség levonása után maradó részt megkapták, ezért a területileg (kiválasztott nagyvárosok) és időben korlátozott bevezető akció nem volt versenytorzító hatású. Miután az alperes nem taxiszolgáltató és a rendszerén keresztül a felhasználóhoz legközelebbi és a fuvart elvállaló taxiszolgáltató közvetlen kapcsolatba kerül, ezért az utalvány adása nem értelmezhető a vonatkozó jogszabályok megsértésének. Miután a taxiszolgáltatók szabadon választhatnak a piacon elérhető közvetítők között és a felperes Taxi Deutschland nevű alkalmazása és a mögöttes szolgáltatás az alperesével azonosnak tekinthető, ezért nem állapítható meg piactorzító hatás.
A Daimler AG évekkel ezelőtt jól ismerte föl a változó piac lehetőségeit és elmozdult a járműgyártástól a mobilitási szolgáltatóvá válás irányába. Ezt a hatást erősíti a piacra frissen belépő generáció, amely az idősebbekkel ellentétben kevésbé készpénzfüggő és nyitott az újszerű és korszerű, de felhasználói szempontból sokkal egyszerűbben elérhető szolgáltatásokra. A car2go, mytaxi és a hamarosan induló Berlkönig nevű szolgáltatások ennek az irányzatnak a mintapéldái.
A Daimler AG évekkel ezelőtt jól ismerte föl a változó piac lehetőségeit és elmozdult a járműgyártástól a mobilitási szolgáltatóvá válás irányába. Ezt a hatást erősíti a piacra frissen belépő generáció, amely az idősebbekkel ellentétben kevésbé készpénzfüggő és nyitott az újszerű és korszerű, de felhasználói szempontból sokkal egyszerűbben elérhető szolgáltatásokra. A car2go, mytaxi és a hamarosan induló Berlkönig nevű szolgáltatások ennek az irányzatnak a mintapéldái.
Szolnokon bővíti gyárát a Stadler
Szolnok | Magyarország – A duplájára, az eddigi 250 helyett 500 forgóváz javítására és gyártására növeli a kapacitását egy műszakra vetítve a Stadler Rail a szolnoki gyárában. A svájci járműgyártó most kapta meg a hatóságoktól az engedélyeket a gyártelep bővítésére, amelynek keretében először egy 8000 négyzetméteres gyárcsarnokot húzhatnak fel, amiben 7000 m2 a termelő munkáé. A következő ütemben pedig egy legfeljebb 20 ezer négyzetmétreres raktárcsarnok felhúzása is a lehetőségek között szerepel. Az első ütemet még idén befejezik, várhatóan a harmadik negyedévben itt a termelés is megindul. A raktárépület 2019 közepe környékén készülhet el. A bővítésre mintegy 10 milliárd forintot fordítanak, a cég további egymilliárd forint értékben pedig technológiai fejlesztéseket is tervez. A bővítésnek köszönhetően 15 munkahellyel bővül a svájci cég szolnoki telephelye, ahol forgóvázak mellett járműszekrényeket is gyártanak: itt készültek a GYSEV részére gyártott FLIRT-ek kocsiszekrényei, valamint beszállítóként jelen vannak a MÁV-START számára épülő KISS-eknél is a szolnokiak. Az üzemben korábban mi is jártunk, a kocsiszekrények gyártásáról itt; a forgóvázakkal kapcsolatos munkákról itt olvashatnak.
Münchenbe érkezett az első rövid Avenio-páros
München | Németország – Megérkezett Münchenbe az első két rövid Siemens Avenio villamos. Az MVG által rendelt új villamosok csúcsidőszakban csatoltan, a peremidőszakban és éjjel szólóban közlekednek majd a tervek szerint. A páros egy háromrészes (2701) és egy kétrészes (2751) kocsiból áll. Az MVG kilenc ilyen szerelvényt rendelt, amelyek csatolva 260 utast szállíthatnak, nagyjából negyvennel többet, mint bármelyik, jelenleg állományban lévő kocsi. A csatolt szerelvényeket a forgalmas 20-as viszonylaton állítják szolgálatba.
A csatolt szerelvényeken kívül négy „normál”, négyrészes Aveniot is rendeltek, ezek közül az első már egy ideje Münchenben van és a hatóságok engedélyeire vár.
Egyelőre kérdéses, hogy milyen haszna van a csatolt szerelvénynek, azon túlmenően, hogy szükség szerint csökkenthető vagy bővíthető a kapacitása. A müncheni gyakorlatban eddig nem volt csatolgatás napközben, hiszen erre lehetőség se nagyon volt a jelenlegi flottát figyelembe véve. Ráadásul a hatékonyság is kérdéses, hiszen a csatolt szerelvényeknél a csatlás és a vezetőfülke is teret vesz el az utasoktól. Németországban nem ez az egyetlen üzem azonban, ahol csatolt alacsonypadlós kocsik közlekednek: Erfurt a Combino-villamosokkal, Düsseldorf a szintén Combino-rokon alacsonypadlós kocsikkal tart fenn hasonló üzemet.
A csatolt szerelvényeken kívül négy „normál”, négyrészes Aveniot is rendeltek, ezek közül az első már egy ideje Münchenben van és a hatóságok engedélyeire vár.
(fotó: SWM / MVG)
Egyelőre kérdéses, hogy milyen haszna van a csatolt szerelvénynek, azon túlmenően, hogy szükség szerint csökkenthető vagy bővíthető a kapacitása. A müncheni gyakorlatban eddig nem volt csatolgatás napközben, hiszen erre lehetőség se nagyon volt a jelenlegi flottát figyelembe véve. Ráadásul a hatékonyság is kérdéses, hiszen a csatolt szerelvényeknél a csatlás és a vezetőfülke is teret vesz el az utasoktól. Németországban nem ez az egyetlen üzem azonban, ahol csatolt alacsonypadlós kocsik közlekednek: Erfurt a Combino-villamosokkal, Düsseldorf a szintén Combino-rokon alacsonypadlós kocsikkal tart fenn hasonló üzemet.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter