2018. 03. 23.

Hétvégi gyors – 2018. március 17-23.

Kiránduló Bernina Express. Vasúti megálló a gyárkapuban. Nem lehet elég a TW 3000-ből. Újabb metróvonal Delhiben. Hitelre vesz motorvonatokat a CFL. Hírösszefoglalónk.


Útra kelt a Bernina Express


Landquart/Zürich | Svájc – Szerdán indult Landquartból és csütörtökön érkezett meg Zürichbe a graubündeni vasúttársaság Ap 1291-es pályaszámú kocsija, hogy promótálja az SBB és az RhB tavaly nyár óta létező Gotthard-Bernina-körutazás nevű, február 15. és november 25. között foglalható közös ajánlatát. A 2. osztályon már 83 frankért elérhető utazás Lugano és Tirano közötti szakasza az erre a feladatra beszerzett Bernina Express-Bus fedélzetén történik és egy ilyen busz is a Zürich főpályaudvarán felépítendő kiállítás része lesz.

A Zürich HB felé tartó 1. osztályú kocsi még Landquartban
(fotó: Rhetische Bahn)


Vasúti megállót kap az AUDI


Ingolstadt | Németország – Ingolstadt térségének legnagyobb munkaadójaként – közvetlenül 44.000 dolgozót foglalkoztatnak Európa második legnagyobb autógyárában – az AUDI is küzd a hivatásforgalmi közlekedés közvetlen hatásaival, ezért a legjobb megoldást választva a gyár területét átszelő Ingolstadt–Treuchtlingen vasútvonalra megállóhelyet építtet a gyárterület várostól távolabbi végéhez. A stílszerűen Ingolstadt Audi névre keresztelt peron 170 méter hosszú és 76 centiméter magas lesz és egy 49 méter hosszú tetőt is kap. A megközelítése két lifttel ellátott felüljárón keresztül lesz biztosítva, a keleti felüljáró déli vége közvetlenül a gyárterületre vezet majd. Az északi oldalon egy hat megállós publikus buszállomás, 50 kerékpártároló, 15 férőhelyes P+R parkoló és két férőhelyes taxidroszt épül, ezzel is segítve a tervekben szereplő napi 3000 utas módválasztását. A beruházás 15 millió eurós költségébe az AUDI-n felül a Bajor Szabadállam, Ingolstadt városa és a Deutsche Bahn is beszállt. A 2019 végére elkészülő megállóhelynek lényeges szerepe lesz a 2020-as tartományi kertészeti kiállítás megközelítésében is.

A leendő megállóhely alapkőletételén minden érdekelt fél képviseltette magát és az elérendő állapotot is megtekinthetjük
(fotó és grafika: AUDI AG)


Még hetet kérnék!


Hannover | Németország – Öt évvel az első megrendelés és a gyerebetegségek kijavítása után már 72 TW 3000-es körözget Hannoverben, év végére 110, jövőre pedig már 146 lesz belőlük. A most megrendelt további 7 jármű a kezdeti vázrepedések és az ebből fakadó késések ellentételezéseként érkezhet Hannoverbe. Ennek ellenére 19,4 millió eurót kap majd a HeiterBlick és a Kiepe Electric konzorciuma, aminek felét az alsó-szászországi megrendelőszervezet, az LNVG állja. Az itthon is ismerős, idejüket már bőven kiszolgált TW 6000 típusból még 108 üzemel, kivonásuk folyamatos, de a korábbi számításokat közel négyszeresen felülmúló utasszám-növekedés miatt egyes példányok még üzemben maradhatnak a 153. TW 3000 megérkezése után is. Jelenleg a 7-es vonalon kizárólag, a 4-es és 5-ös vonalon egyre nagyobb arányban közlekednek az új járművek.

Egyre inkább a városképhez tartozik a borospohár alakú homlokfal
(fotó: Florian Arp / üstra AG)


A hatezredik EU-s jogosítvány


Bécs | Ausztria – Átadták a hatezredik EU-s mozdonyvezetői engedélyt annak jogos birtokosának. A bécsi főpályaudvaron ünnepélyes keretek között vehette át az okmányt a 21 éves Andreas Kasper. Az ÖBB részéről elmondták: jelenleg mintegy kétszáz mozdonyvezetőt képeznek ki évente, a negyven hetes tanfolyam komoly felkészülést igényel a jelöltektől, akik az esetek többségében sikerrel vizsgáznak. Ennek ellenére komoly gondot okoz a személyzethiány az osztrákoknál is, jelentős a fluktuáció, hiszen a „kész” mozdonyvezetőket a magánvasutak szívesen fogadják, sokszor még a lelépési pénzt, azaz a képzés díját is kifizetik az idő előtt munkahelyet váltó járművezetők helyett.

A hatezredik jogosítvány boldog tulajdonosa fontos emberek között.
Balról jobbra: Bernhard Benes (ÖBB-Produktion GmbH, ügyvezető), Ulrich Puz (SCHIG mbH, ügyvezető), Norbert Hofer szövetségi közlekedési miniszter, Andreas Kasper, Andreas Matthä (ÖBB-Holding AG, az igazgatóság elnöke), Gerhard Tauchner (a vida szakszervezet mozdonyvezetői tagozatának elnöke)
(fotó. Marek Knopp / ÖBB)

Az európai jogszabályok szerint 2012 óta egységes formában, a gépkocsivezetői engedélyekhez hasonlóan jelennek meg a mozdonyvezetői engedélyek is, a gyakorlatban azonban ezt a szabályozást nem mindenhol sikerült még átvenni. Az osztrákok viszont remélik: a jövőben a mind több külföldről érkező vonatot továbbító járművezető megjelenésének köszönhetően egy európai modelltérség lehet az osztrák pályahálózat, amelyen bemutathatók az egységes kommunikációs és egyéb szabályok, az egységes európai közlekedési hálózat alapvető elvei.
Ausztriában 2011. november 1-je óta nem a vasútvállalat, hanem a Schieneninfrastruktur-Dienstleistungsgesellschaft mbH nevű szervezet az, aki kiállítja és megújítja a vasúti járművezetői engedélyeket, valamint vezeti az ehhez kapcsolódó nyilvántartásokat. Jelezték: az elmúlt év során jelentősen megnövekedett az igény az EU-s mozdonyvezetői engedélyek iránt, tekintettel arra, hogy a TEN-korridorokon dolgozó járművezetők számára hamarosan kötelezővé válik a nemzetközi, egységes járművezetői engedély.
Mindeközben Magyarországon továbbra is többféle különböző vasúti járművezetői engedély van forgalomban: közforgalmú, helyi közforgalmú, villamosvasúti és így tovább... A vizsgáztatást elvileg kontrolláló KTI pedig egyre bonyolultabb és sokszor csak pénzbeszedésnek tűnő vizsgáztatási rendszerével tovább nehezíti a járművezetők dolgát, akiknek, ha minden engedélyt, papírt, határozatot magukkal kell vinniük, egy komplett aktatáskát kell majd ehhez beszerezniük...


Bővül a metróhálózat Delhiben


Delhi | India – Március 14-én átadták a forgalomnak a Delhi metró legújabb, 21,6 kilométeres szakaszát Majlis Park és Durgabai Deshmukh South Campus között - írja a Metro Report International. A rózsaszín színnel jelölt 7-es vonal egyúttal a második automata üzemű metró az indiai fővárosban, melynek hálózata a most átadott szakasszal 252 kilométerre bővült. A 7-es vonal végső kiépítésében közel 60 kilométer hosszúságú lesz, Mukundpur és Shiv Vihar végállomásokkal. A vonalra hat kocsis szerelvényeket vásárolnak a Hyundai Rotem-től. Szintén a koreai cég szállítja majd szerelvényeket a delhi metró 3. bővítési fáziának másik eleméhez, a 8-as számú metróvonalhoz, melynek első szakaszát már tavaly decemberben átadták. Ebben a fázisban összesen 98 kilométerrel bővül az indiai főváros metróhálózata. Erre szükség is van, mivel a felszínen állandóak a masszív dugók, és a városban illetve környékén az egyetlen gyors, megbízható közlekedési eszköz a modernnek számító metró.


Nagybevásárlás Luxemburgban


Luxembourg | Luxemburg – Az Európai Befektetési Bank 200 millió eurós hitelének segítségével vásárol 34 emeletes motorvonatot a luxemburgi CFL, hogy kiválthassa a 22 darab 1990 és 1992 között a francia De Dietrich által gyártott 2000-es sorozatú, magaspadlós motorkocsit. Az összesen 424 millió eurósra saccolt beruházás az ülőhelykapacitás 45 százalékos növekedését hozza majd és ezzel hozzájárul a közlekedésfejlesztési és klímavédelmi célok eléréséhez.


Modernizál az Appenzeller Bahnen


St.Gallen | Svájc – Nagy modernizálási projektben van a svájci Appenzeller Bahnen (AB) vasúttársaság. Ennek keretében a St.Gallen és Appenzell közötti utolsó fogasléces vonalszakaszt is egy alagúttal váltják ki. A Ruckhalde alagútban április 3-án indul meg a menetrend szerinti közlekedés, ami a régi szakasz felhagyásával is együtt jár, ahol ennek megfelelően április 2-án közlekednek utoljára a vonatok. Ezzel egy hatalmas technikai akadályt hárítanak el, ami a járművek flexibilis bevetését nagyban korlátozta.

Az első Stadler Tango érkezik St.Gallenbe a tagblatt.ch felvételén.

Emellett szintén eheti hír, hogy megérkezett St.Gallenbe az első Stadler Tango szerelvény, amelyből az AB hetet rendelt még 2014-ben, amit aztán némi késéssel szállíttattak le, mivel az új vonal építési egy évet késett. Az új vonatok, melyek inkább egy villamosra emlékeztetnek, első körben csak a St.Gallen és Trogen közötti vonalon fognak közlekedni, majd az átkötés befejezése után Trogenből St.Gallenen és az új alagúton át egészen Appenzellig. Az átkötés üzembe helyezése jelenlegi tervek szerint még ez év októberében megtörténik, majd a decemberi menetrendváltástól már az átlós vonatok közlekedése is megindul.


Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán, Berky Dénes

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.