2018. 03. 09.

Hétvégi gyors – 2018. március 3-9.

Megkapta az első TRAXX-ot a RegioJet és az első Škoda-villamost Eskişehir városa. Izraelbe a Siemens szállít motorvonatokat, a Stadler Rail villamosokat Bolíviának. Eközben több mint egymillió utast szállítottak az ICE-vonatok Frankfurt és Amszterdam között. Hírösszefoglalónk.


Elkészült az első sárga TRAXX


Kassel | Németország / Prága | Csehország – Március elején elkészült az első, a cseh RegioJet számára épített TRAXX a Bombardier kasseli gyárában. Radim Jančura cége nyolc TRAXX F140MS2e-t rendelt, további húsz gépre opciójuk van. Az új gépek a szolgáltatás bővítését teszik lehetővé, egyelőre nem tervezik sem a Vectronok, sem a belföldi forgalomban használt Pershingek leváltását, viszont külső cégektől kevesebb mozdonyt kell majd bérelni. A három áramrendszerű mozdonyok elsősorban a Prága–Ostrava–Kassa és a Prága–Brno (Börénvásár)–Bratislava (Pozsony), illetve Wien (Bécs) viszonylatú vonatok élén jelenhetnek majd meg. A RegioJet tájékoztatása szerint egy mozdony mintegy 100 millió koronát kóstál.

(fotó: RegioJet)


Desiro HC-t vesz az Israel Railways


Tel-Aviv | Izrael – Az Izraeli Vasút (Israel Railways, רַכֶּבֶת יִשְׂרָאֵל‬) és a Siemens aláírta a hatvan darab Desiro HC motorvonat szállítására vonatkozó szerződést. Az összesen 900 millió euró értékű szerződés szerint 4 és 6 kocsis változatban is rendelhetők a vonatok, az első 24 darab szerelvényt már le is hívta az ISR. Az vonatok közül hat szerelvény négyrészes lesz, a többi pedig hat betétkocsival készül majd. A Siemens vállalta a vonatok 15 éven keresztül történő karbantartását is, valamint az Ashkelon (אשקלון) mellett építendő javítóbázist is a német gyártó építi fel. Ez az első alkalom, hogy Németországon kívül sikerült értékesítenie Desiro HC motorvonatot a Siemensnek.

(grafika: Siemens)


Belgium és Hollandia felé is terjeszkedik a DB


Berlin | Németország – 2017-ben a párizsi irány mellett 1,1 millió utas választotta a Frankfurt am Main és Brüsszel közötti ICE-járatokat és további 2,5 millióan Amszterdam felé utaztak az IC (Berlinből és Hannoverből) és ICE (Frankfurt am Mainból) járatokkal. A két irányban ez 37 és 10 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Brüsszel felé 2016 óta napi hat vonatpár közlekedik, így az igényeket követve 2019-től megjelenik egy hetedik is. Frankfurt am Main és Brüsszel között három, Amszterdamig utazva négy óra telik el a vonaton.


Stadler-villamos Bolíviának


Bussnang | Svájc – A Stadler újabb dél-amerikai megrendelést nyert el, ezúttal ismét egy viszonylag ritka járműkategóriában: a svájci cég 12 villamost szállíthat Cochabamba város épülő villamoshálózatára. A járművek ezúttal a Stadler 2014-ben bemutatott, a gyártó minszki leányvállalatánál kifejlesztett Metelica-sorozatból kerülnek ki. Az egyenként 200 utas szállítására képes villamosok első példányát jövő év nyarán, az utolsót pedig 2020-ban szállítják, illetve ekkortól indul az éles üzem is a spanyol-svájci közös kivitelezésben épülő vonalon. A villamosok teljes egészében Európában készülnek majd, és kompletten kerülnek kiszállításra. A szerződés keretében a gyártó 3 éven keresztül a karbantartási feladatokat is ellátja, valamint átadja a technológiai ismereteket a helyi személyzet részére.
A Metelica-villamost a Stadler 2014-ben mutatta be, és az egyszerűbb kivitelű járműveket kifejezetten a fejlődő piacokra szánták - a jelek szerint ez a stratégia bejött, és sikerült egy árban is vonzó járművet kialakítani ezen piacok számára.


Škoda-villamos Törökországnak


Eskişehir | Törökország – A törökországi Eskişehir városa a Škoda Transportationtól rendelt összesen 14 alacsonypadlós villamost 26 millió euró értékben. Az első kocsit március 9-én szállította le a cseh járműgyártó a törököknek. Érdekesség, hogy a kocsik felsővezeték nélküli üzemre is alkalmasak a jármű vontatási akkumulátorainak köszönhetően. További érdekességként jegyezte meg a Škoda, hogy járművek tesztjeire nem csak Törökországban, hanem a hasonló adottságokkal rendelkező pozsonyi villamoshálózaton is sor került.

(fotó: Škoda Transportation)

Az eskişehiri villamoshálózaton üzemszerűen használják majd a 276 utas befogadására alkalmas kocsik a felsővezeték nélküli üzemet, hiszen a városban több helyen esztétikai okok miatt mellőzték a felsővezeték kiépítését.


Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán