2018. 03. 08.

X-faktor a bécsi metróban

Bemutatta az új metrókocsi-sorozat látványterveit a Wiener Linien. Az X sorozatú metrószerelvények 2024-től az U5-ös vonalon jelennek majd meg, de előbb, 2020-ban forgalomba állhatnak majd a meglévő vonalakon, ahol a „Silberpfeil” motorvonatokat is kiváltják a meglévő metróvonalakon.





Az X sorozatú metrókocsik lesznek az elsők, amelyek vezető nélküli üzemben is közlekednek majd. A Wiener Linien és a Siemens között létrejött szerződés szerint a legmodernebb metrókocsik közül 34 darab hatrészes szerelvényt rendelt a közlekedési cég, a gyártónak 2030-ig kell teljesíteni a teljes rendelést. Az X sorozatú metrókocsik előbb még járművezetővel állnak majd forgalomba az U1-U4-es vonalakon, ahol az 1970-es és 1980-as években épített „Ezüstnyilakat” váltják majd le. Ezen túlmenően vezető nélküli üzemben az U5-ös vonalon találkozhatunk majd az új vonatokkal.

Az új vonatok vezetővel...

...és vezető nélküli üzemben is közlekedhetnek

Az új metrókocsik a v/V sorozatú szerelvényekben már megszokott tágas utastérrel rendelkeznek majd, a szerelvény teljes hosszában átjárható lesz majd. A térfigyelő rendszerrel ellátott metrókocsik utastere klimatizált, az eddiginél több többcélú tér áll majd a terjedelmes poggyásszal, babakocsival vagy éppen kerekesszékkel utazók rendelkezésére. Az ülőhelyek az eddig megszokott bécsi páholyos elrendezés helyett részben páholyos, részben hosszanti elhelyezésűek lesznek. Az utastér világítását LED-es technikával oldják meg.

A vonaton az eddiginél több és tágasabb többcélú teret alakítanak ki

Az utastájékoztató rendszer is a legmodernebb lesz: az utasok már a vonaton tájékozódhatnak a következő állomás adottságairól, a kijáratok helyéről és a csatlakozó tömegközlekedési járatok indulási idejéről és helyről.
A Wiener Linien első körben 34 szerelvényt rendelt, további 11-re opciójuk van. A 111 méter hosszú vonatok 2,85 méter széles kocsiszekrényeiben összesen 928 utas fér el.

Az üléselrendezés szakít a bécsi, tisztán páholyos hagyományokkal – így több férőhely lesz a vonatokon
(grafika: Siemens Österreich / Wiener Linien)


Halász Péter