2018. 03. 05.

Visszatérítéshegyek az RMV-nál

Szinte számolatlanul fizeti a kárpótlást a Hessen tartomány központi részén működő Rhein-Main-Verkehrsverbund (RMV) nevű közlekedési szövetség, amely Németország egyik legrégebbi közlekedési szövetségeként 1974-ben kezdte meg működését Frankfurt am Main és vonzáskörzetében.


Tavaly júniusban vezette be az RMV a 10 perces érkezési garanciát és februárig már 700.000 eurót ki is fizettek annak a 30.000 utasnak, aki bejelentette a 380.000 alkalomra szóló igényét. Az ajánlat hasonló az autóklubok és -gyártók mobilitási garanciájához, hiszen a járatok közlekedésének pontosságát garantálják és hibás teljesítés esetén a szolgáltatót sújtó kötbér terhére kárpótlást fizetnek a szolgáltatást használóknak.

A visszatérítés feltétele, hogy a célállomásra nappali üzemidőben (5-21 óra) legalább 10 perccel később érkezzen az utas, mint a menetrend szerint számított és ebből következően elvárt érkezési idő. A visszatérítés mértéke a jegytípustól függő és annak értékével megegyező, bérletek esetén összesítve a vételárig terjedő, de egy alkalomra vonatkozóan 2. osztály használatakor 6 euróban, 1. osztályt igénybe véve 8 euróban maximált. A késést az erre a célra létrehozott weboldalon lehet bejelenteni hét napon belül és a kivizsgálást követően a megítélt kárpótlást a szövetségi terület 49 ügyfélközpontjának egyikén a felhasznált díjtermék leadása (bérletnél értelemszerűen bemutatás) ellenében átvenni. Éjjeli üzemidőben a taxiköltséget 25 euróig térítik meg, amennyiben megállapítható a 10 perces érkezési késés, ekkor természetesen a taxiszolgáltatótól kapott számlát kell leadnunk. Vis maior esetek felmerülésekor (időjárási ok, öngyilkosság, sztrájk, bombafenyegetés, stb.) csak napi két utazásra kezdeményezhető visszatérítés.

Késésekért és meg nem valósult csatlakozásokért is fizet kárpótlást a közlekedési szövetség
(fotó: RMV / Helmut Vogler)

Efféle mobilitási garancia ugyan nem túl elterjedt, hiszen csak Észak-Rajna-Vesztfália és Baden-Württemberg tartományokban általános az ilyen jellegű ajánlat, de csak 20 illetve 30 perc késés esetén. Az RMV saját felmérése szerint az utasok 81 százaléka elégedett az ajánlattal, a Pro Bahn nevű utasjogi egyesület pedig az RMV példájának követésére szólította fel a többi közlekedési szövetséget.

Adorján Péter