Mint arról korábban beszámoltunk, 300 darabos keretszerződéssel biztosította be magát az ÖBB a következő évek járműigényei kapcsán. Az osztrák vasút a Bombardierrel kötött megállapodása értelmében összesen háromszáz új motorvonatot rendelhet hosszabb és rövidebb kivitelben.
Ezúttal a hosszabb motorvonatokról érkezett hír: a szerződés szerint 150-150 darab lehet 75, illetve 100 méter hosszú Talent 3-as motorvonat, az összes egység lehívása esetén 1,8 milliárd euró üti a járműgyártó markát. A tervek szerint az elsőnek lehívott 21 motorvonat a hosszú, 100 méteres változatban épül majd és elsősorban Vorarlbergben állnak majd forgalomba.
Az ÖBB új Talent-motorvonatainak látványterve. Magyarország is a célok között szerepel?
Ám már körvonalazódik az újabb beszerzés: szintén a hosszú, 100 méteres variánsból hívna le újabb 25 darabot az ÖBB, ám ezek a vorarlbergi változathoz képest kevesebb ajtóval készülnek, a hosszabb távú regionális forgalom igényeinek megfelelően több ülőhellyel bírnak majd. A CityJet-dizájnaban épülő vonatok elsősorban az Innsbruck–Brenner–Bozen/Bolzano–Meran/Merano–Mals/Mallas viszonylatú nemzetközi személyvonatokon közlekednének majd a dél-tiroli SAD FLIRT-jeivel és a Trenitalia vonataival közösen. Az osztrák motorvonatok a német nyelvterület 15 kV 16,7 Hz-es váltóárama mellett képesek lesznek majd a 25 kV 50 Hz-es váltóárammal is üzemelni, valamint az olasz 3 kV-os egyenáram kezelésére is képesek lesznek. ez a három áramrendszerű kialakítás azért is szükséges, mert a jövőben az ÖBB tervezi azt, hogy Svájc és Magyarország felé is bevesse az ilyen kialakítású motorvonatokat.
A magyar viszonylat esetében izgalmas az ÖBB bejelentése: a MÁV-START magyar-osztrák viszonylatú közlekedésre alkalmas Talent-flottájának üzemkészsége finoman szólva is kétes „nagyságú”, ráadásul a 2020-as években várható esetleges vasúti piacnyitás esetén nem lenne meglepő, ha az ÖBB pályázna a nyugati határ mentén fekvő vasútvonalakon a közszolgáltatás ellátására.
Halász Péter