2018. 03. 08.

HKX helyett FlixTrain

Ami a HKX-nek és a korábbi tulajdonosoknak nem sikerült, azzal próbálkozik most a Flix-csoport. A távolsági buszos piacot letaroló cég már a második vasúti vállalkozásába kezd bele Németországban, az első még a cseh LEO Expresszel közös projekt volt: a Locomore megmentése. Most viszont saját maguk kezdenek vonatozásba.


Nem könnyű a helyzete a németországi vasúti személyszállítási piacon saját kockázatára megjelenni kívánó vasúttársaságoknak: egyelőre nem túl sok sikeres próbálkozást tudunk felsorolni. A Connex jó ideig bírta, de már régen bedobta a törülközőt, a többi vállalkozó pedig vagy el sem indította a vonatait vagy rövid idő után le is állították a szolgáltatást. Ilyen volt a Locomore is, amelyet végül a LEO Express és a FlixBus összefogása mentett meg. Ez alapján dönthetett úgy a cég, hogy tovább bővíti a vasúti üzletágát.

Nem létező mozdony látványtervével hirdeti magát a FlixTrain – a gyakorlatban a BTEX rendelkezésére álló vontatójárművekkel közlekednek majd a zöld vontok
(grafika: FlixMobility)

Az újonnan beindítandó viszonylat a Hamburg–Osnabrück–Münster–Essen–Düsseldorf–Köln útvonal lesz majd. Ez az útvonal kísértetiesen hasonlít a korábban a HKX által kiszolgált járathoz és ez gyanú helyes is: valóban a HKX járatait veszi át a Flix, mégpedig FlixTrain márkanéven. Az első zöld vonat ráadásul hamarosan indul is: az üzemkezdetet 2018. március 23-ára tűzték ki.
A FlixTrain vasútvállalati partnere az A BahnTouristikExpress (BTEX) lesz, aki eddig is üzemeltette a HKX vonatait, a kocsik is innen ismerős járművek lesznek, elsősorban az 1990-es években gyártott és később felújított gyorsvonati kocsik lesznek.

A HKX vonata 2015 augusztusának végén robog Düsseldorf és Hamburg felé: ekkor még nem a BTEX kocsijaival járt a járat, bár az összekanalazott regionális személykocsik és az erősítésként használt, régi DB-s gyorsvonati kocsik nem a kor kihívásainak megfelelő kényelmet kínáltak a járatokat választó utasoknak. Vajon a kizöldült HKX jobb lesz?
(fotó: Halász Péter)

A Flix úgy reméli, hogy az árérzékeny utasoknál komoly vetélytársa lehet majd a Deutsche Bahn távolsági szolgáltatásának. Kicsit talán meglepő a Flix hirtelen terjeszkedése és komolynak látszó befektetései, de nem árt tudni, hogy a FlixMobility mögött már három éve egy amerikai kockázati tőkekezelő van, aki gyakorlatilag végtelen mennyiségű pénzt tud adni a „hobbivasutazásra” is. Nem árt tudni, hogy a pályahasználati díjjal nem terhelt távolsági buszos szektorban a FlixBus öt év után lett marginálisan nyereséges. A vasúti szektorban a Locomore „megmentésével” és a HKX felvásárlásával talán szintén ennyi idő alatt minimálisan nyereségessé tehető a szolgáltatás.
Sokan azt gondolják, azt remélik, hogy Magyarországon is a magánszolgáltatók megjelenése javíthatna a vasúti és a buszos közlekedés helyzetén. A magánszereplők egyelőre csak piaci alapon tudnak labdába rúgni, közszolgáltatási ténykedést néhány kivételtől eltekintve esélytelenek és ez még évekig így is marad, hiszen a buszos piacnyitás 2020 előtt nem várható, a vasúti piacnyitás annak függvénye, hogy 2023 után meghosszabbítják-e a MÁV-START monopóliumát biztosító közszolgáltatási szerződést vagy sem.

Halász Péter