2018. 03. 27.

Új útvonalon a minibár

A közelmúltban újabb viszonylattal bővítette a České Dráhy a fedélzeti gasztronómia által kiszolgált vonalak sorát. Igaz, nem a JLV étkezőkocsijairól van szó, hanem a ČD saját minibár-szolgáltatásáról, de úgy tűnik, a belföldi viszonylatokban nem kell nagyot álmodni, hogy jót tudjanak nyújtani az utasoknak.




Március közepe óta a ČD összesen 141 vonaton kínálja a minibár szolgáltatását. A meglehetősen egyszerű, vándorkosaras vendéglátási megoldás sikeresnek tűnik, nem véletlenül terjesztették ki a Prága és Hradec Králové között közlekedő R10-es gyorsvonatok fedélzetére is. A cseh vasút szerint a minibár jelenléte éppolyan fontos, mint a fedélzeti wifi, konnektorok használhatósága és a megfelelő megjelenésű vonatkísérő személyzet, akik ráadásul korrekt információkat tudnak nyújtani az utasoknak. Ez nem csak azokon a vonalakon fontos, ahol más vasúti szolgáltatóval kell versengeni, hanem bármelyiken, hiszen az ügyfelet meg kell becsülni, ha már a pénzét a szolgáltatóra bízza – akkor is, ha túl sok választása nincs, írják a cseh vasút sajtósai.
A ČD korábban már bevezette az étkezőkocsi nélküli gyorsvonatokon ezt a szolgáltatást, így az R8-as vonalon (Brno–Přerov–Ostrava), az Ex 7-es vonalon (Prága–České Budějovice), az Ex 1-es viszonylaton (Prága–Ostrava–Zsolna) és az Ex 6-os járaton (Prága–Pilzen–Cheb–Domažlice) megfelelő mennyiségű tapasztalatot gyűjthettek a bővítés előtt. A bevezetés akkor is már a versenyhelyzet kihívásainak való megfelelés érdekében történt, így látva el az utasokat kisebb harapnivalókkal az étkező- vagy bisztrókocsit nem továbbító vonatokon is.
A ČD minibár szolgáltatása meglehetősen korlátozott: néhány apró harapnivaló, chips, rágcsa mellett üdítőt, kávét és söröket kínálnak korlátozott mennyiségben, cserében relatíve elfogadható áron, hiszen a hűtött üdítők 12 korona; a sörök 23 korona körüli áron érhetők el. Az étkezőkocsik és a minibárok kínálata itt böngészhető – érdemes átlapozni!
Hasonló megoldást idehaza is el tudnánk képzelni, ám ehhez megfelelő logisztikai háttér és megfelelő üzemeltető kell, aki nem az utasok lehúzásában, hanem az olcsó, de színvonalas működtetésben lát fantáziát. Sajnos az elmúlt évtizedek nem hagytak túlzottan pozitív nyomot a magyarországi utasokban eme értékesítési forma tekintetében sem, de a távolsági vonatokon egy megújult, korrekt minibár-szolgáltatás életképes lehetne a MÁV-START-nál is.

Halász Péter