Új járművekhez új utastájékoztatási koncepció dukál, ezért a már félig-meddig működő rendszert bemutatta a leendő üzemeltető. A rendszer nem teljesen új, de a korábbiaknál mindenképpen több információt szolgáltat majd az egyre növekvő számú utasnak.
Folyamatosan csöpögteti az információkat a DB-konszern a berlini S-Bahn új járműveiről, hiszen a lassan évtizeddel ezelőtti nagy S-Bahn-káosz által megtépázott hírnevet nem hagyhatják kárba veszni. 90 év után még mindig ugyanúgy számítanak az utasok a hálózatra, mint a kezdetekkor és az információéhség csúcsát még valószínűleg nem értük el. Az új rendszer alapja az ICE 3-ból érkezik, ahol az elmúlt két évtizedben a távolsági utasok legnagyobb megelégedésére szolgált. Ezzel a lépéssel a DB AG jelentős mennyiségű pénzt takarít meg a bevezetéskor és az üzemeltetés időtartama alatt is, hiszen nem egy egyedi megoldás fejlesztését és karbantartását kell megfizetni.
Még a bő húsz éves 481/482-es sorozat is a hagyományokat követve csak a homlokfalra kapott kijelzőket, belül pedig fényújságként futó LED-mátrixon figyelhetjük a következő három állomás nevét. (fotó: Adorján Péter)
Korábban a járműveknek csak a homlokfalán voltak kezdetben festett táblák vagy nyomtatott célfilmek, újabban elektronikus kijelzők illetve a beltérben a kocsik végein egy-egy kisméretű kijelzőn jelent meg a következő állomás neve. Ezt a koncepciót váltja le várhatóan 2021-től a valós idejű, dinamikus információkat szolgáltató RIS (ReisendenInformationsSystem) rendszer a járműveken is. Ugyanez a rendszer szolgáltatja az információkat a regionális és távolsági szegmensben is, így logikus választás az S-Bahnra is kiterjeszteni. A korábbinál több monitorra az információmennyiség miatt is szükség van, hiszen sok panaszt érkezik a nem kellően pontos és elégséges mennyiség miatt. A megrendelő VBB-vel közösen kidolgozott koncepció a korábban felépített és valós utasok által is tesztelt makettel szerzett tapasztalatok alapján készült, így a legszélesebb körű használói vélemények is beépülhettek.
A tesztpadon két vonat kijelzései látszanak. Felülről lefelé sorrendben a homlokfali, a következő állomásnevet mutató beltéri, az oldalsó külső és az oldalsó belső kijelző látszik.
Az oldalsó kijelzők belső oldalán helyet kapó monitorok az útirányt és a várható érkezési időket, vagy...
...az állomások közelében az átszállási lehetőségeket és például a liftek hibáját mutathatják.
Hasznos újítás a szerelvények megosztásával közlekedő viszonylatokon a vonatrészek grafikus és szöveges megjelenítése. (fotó és grafikák: DB AG)
Az utastájékoztatás mellett az új járművek műszaki állapotának folyamatos monitorozása miatt is szükség volt a változtatásokra. Az utasok számára nem látható komponensek jelzései alapján a műszaki felügyelet távolról is megvalósul, amivel a máig fennálló magas műszaki okú vonatkimaradást kívánják csökkenteni. A forgalomfelügyelet ezentúl közvetlenül is elérheti majd a szerelvények hangosító rendszerét, így a járművezetőt kihagyva lehet eljuttatni az információkat az utasokhoz, valamint a segélyhívásokat is közvetlenül a biztonsági központban tudják majd fogadni. A rendszer hivatalos bemutatójára az idei InnoTrans kiállításon kerül sor, ahol a Stadler-Siemens koprodukcióban készülő első Viertelzug hivatalos bemutatójára is számíthatunk.
Adorján Péter