Közeleg az általános akadálymentesítés személyszállítási törvényben előírt határideje, de Brandenburg tartomány másodvonalbeli villamosüzemeinél hiányzott a fejlesztési koncepció és a pénzügyi fedezet.
Hosszas agonizálás után eldőlt, hogy az akadálymentességi kívánalmaknak való megfelelést nem vonalbezárással fogja megoldani Brandenburg tartomány három nagyobb villamosüzemmel rendelkező városa. Frankfurt (Oder) két éve már lefolytatott egy meghívásos pályázatot, de az iparági változások miatt a kialkudott áron már nem kívántak szállítani a gyártók – két szék közt a pad alá. Brandenburg an der Havel eddig kivárt és 2014-ben inkább megvásárolta a Halle (Saale) számára szállított két MGT6D prototípust, Cottbusban pedig 2009 és 2015 között napirenden volt a vonalankénti megszüntetés is. Ilyen előzmények után kisebb csoda, hogy a három eddig külön utat járó város összefogott és közösen indítanak beszerzést, hogy 2050-ig kitolják az üzemeltethetőséget.
Az új járművek az elképzelések szerint alapjában azonosak lesznek, amivel a beszerzési és fenntartási költségeket kívánják kordában tartani. Összesen 45 példányra szól majd a 120 millió eurós keretszerződés, amiből 4+8 Brandenburgba, 13 Frankfurtba és 20 Cottbusba kerülhet majd. Nem maradt el az ilyenkor szokásos kuncsorgás sem, hiszen a szállítást 2024-2025 folyamán teljesíthetné a nyertes gyártó, viszont az akadálymentesítési törekvésere elkölthető tartományi támogatások csak 2022-ig használhatóak fel. Ezért is van Brandenburg esetében opciós mennyiség, hiszen bíznak a támogatás 2030-ig történő meghosszabbításában. A műszaki keretfeltételek a következőek lettek:
- 30 méter körüli hossz
- egyirányú, méteres nyomtávú, forgóvázas kialakítás
- legalább 60 százalékos alacsonypadlós arány
- 3 kettős felszállósávú ajtó
- körülbelül 50 ülőhely és 100 állóhely
- legalább 50 km/h üzemi sebesség
- 600 V= üzemi feszültség
A molinón láthatóhoz hasonló járművet szeretne beszerezni a három város frissen alapított szövetsége
(fotó: Stadt Brandenburg)
(fotó: Stadt Brandenburg)
A jelenlegi flotta alapja mindenhol a ČKD Tatra KT4D típusának kisebb-nagyobb mértékben átalakított vagy modernizált változataiból áll, amik a korábbi ipari központok romló életszínvonala és a városok pénzügyi lehetőségei miatt mára inkább a szolgáltatási kényszer miatt üzemelnek. Leglátványosabban a brandenburgi Hohenstücken Nord végállomáson figyelhető meg a negatív spirál: a korábbi forgalmat egy lakótelep melletti hatvágányos hurok szolgálta ki, amiből mára csak egy vágány maradt használatban, 15-20 percenként kiszolgálva. Brandenburgban hat MGT6D, Frankfurtban nyolc GT6M biztosítja a '90-es évek közepe óta az akadálymentes eljutás lehetőségét, de az élettartamuk felém már ezek a járművek is túl vannak és lényeges felújításuk szóba sem került. Tizenöt éven belül viszont pont ebből az elhanyagolásból adódnak majd a problémák, amiket akkor már szinte biztosan saját forrásból kell majd megoldani.
Brandenburg an der Havelban már csak a cottbusiakkal megegyező formában, KTNF6 néven találhatóak meg a csehszlovák ipar egyentermékei. Bár ezek a '90-es évek elején a középső modul beépítésével akadálymentesítésre kerültek, az élettartamukat már nem érdemes meghosszabbítani.
Frankfurt (Oder) hálózatán még közlekednek a '80-as évek végén beszerzett, eredetihez közeli állapotú KT4D-k. A város flottája nagyrészt mentazöld, de vannak kivételek. (fotók: Adorján Péter)
Adorján Péter