2018. 02. 05.

Az aligátor felfalja a piacot?

Néhány év után újra a közösségi közlekedés közelébe merészkedik Európa legnagyobb autóklubja, az ADAC. A szervezet hírnevét erősen megtépázó 2014-es események miatt a távolsági buszozást még időben feladták, most városi szolgáltatással próbálkoznak, a még csak felkészülő kihívó elől elhalászva a felhasználókat.



Elsősorban a hétvégi partik közönségét igyekszik megszólítani a pénteken indított közösségi taxiszolgáltatás, az allygator shuttle. Az ötlet nem teljesen egyedi, hiszen még decemberben jelentette be a BVG, hogy hasonló szolgáltatást tervez indítani a keleti belvárosban. Az utazásmegosztás koncepciója nem új, viszont városi környezet helyett többnyire a távolsági szegmensben bevett gyakorlat, ahol telekocsizásnak hívjuk.

Hívhatjuk közösségi taxizásnak, utazásmegosztásnak vagy telekocsinak, a lényeg ugyanaz marad: a rendszerbe felajánlott személygépjárművek kapacitását minél jobban kihasználva rugalmas útvonalú eljutást biztosítani a felhasználóknak. A szolgáltató ebben az esetben egy taxitársaságként regisztrált és működő cég, amely képzett járművezetőket foglalkoztat és a telekocsizással ellentétben legális profitra tesz szert. Az allygator shuttle most egy szűz piacot próbál learatni, bár a pénteken és szombaton 17 és 1 óra között üzemelő szolgáltatás igazából csak az üzemzárás előtt kiritkított közösségi közlekedési hálózat lukait tudja pótolni. Most bevezető akcióként április végéig díjmentesen használható a szolgáltatás, ami a kísérleti jelleget mutatja és kiváló promóció, főleg a fiatalabb korosztály számára.

Dr. Tom Kirschbaum, a door2door alapítója és Alexander Möller, az ADAC ügyvezetője a Pariser Platzon egy allygator shuttle névre keresztelt közösségi taxi előtt (fotó: ADAC e.V.)

A rendszer működését bemutató reklámfilm

A várható díjszabásról még nem közöltek információkat, de valószínűleg a vetélytárshoz hasonlóan a közösségi közlekedés és az egyéni taxizás díjszintjei közé lövik majd be.

ADAC-botrány és (mellék)hatásai
Az ADAC 2014-ben került pellengérre, mikor egymás után derültek ki az előző elnök, Peter Meyer és a vezetőség durva hatáskörtúllépései és a mentőeszközök magáncélú használatai. Ehhez jött hozzá egy 500 millió eurós adóügyi bírság, melyet a közvetített biztosításokat vizsgálva állapítottak meg a revizorok. Ezen felül a segélyszolgálatnál is visszásságokat tártak fel oknyomozó újságírók, melyek közül a legsúlyosabb a gazdaságilag nem magyarázhatóan magas haszonnal árult akkumulátorok ügye volt. Az egyesületként működő szervezet bevallott vagyonát is kozmetikázták, az irodahálózat és a pénzügyi befektetések értékét nagyjából 40 százalékkal alacsonyabbnak mutatták a könyvek. A bizalom megrendülését jól mutatta, hogy tízezrével mondták föl a tagságot. A vezetőség leváltásával és egy független tanácsadói grémium bevonásával elindulhatott a lassú talpra állás, aminek következménye volt a javítóipart sokáig meghatározó ADAC Werkstatt cím és a melléküzemágak megszüntetése. Hogy miért volt mégis szerencsés a sokáig támogatott és legnagyobb reklámértékű távolsági buszozás feladása? Alig egy évvel később a Flixbus felvásárolta és megszüntette a Postbus márkát.


Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.