Úgy tűnik, lassan beleszürkül minden a hétköznapi üzembe a menetrendváltással átadott Berlin–Erfurt–Nürnberg tengelyen, amely az építési projektek között a VDE 8 nevet kapta és sokan így emlegetik az új pályát a mai napig is. A vonatok pontosabbak, rendkívüli esemény alig akad már.
A decemberi nehéz napok szerencsére már elmúlni látszanak, hiszen a Berlin–Erfurt–Nürnberg nagysebességű korridoron tapasztalt vonatlemondások, műszaki hibák, a vonatbefolyásoló rendszer hibái szépen lassan elmúlnak, azokat a gyártókkal karöltve javította a DB AG. Most már a viszonylatra vetítve a vonatok pontossága 90% körüli, miközben a távolsági szektorban tavaly ennél sokkal rosszabb értéket mértek – ez persze nem feltétlenül a teljesen 0-ában közlekedő vonatokat jelenti, hanem azt, hogy minimális, 5:59-nél kisebb késéssel közlekednek. A kezdeti időszakban a gondok nagy részét az ETCS rendszer okozta, amelyből ilyen változatot itt telepítettek először, így a hibákkal is sokszor itt szembesültek először a szakemberek.
Berlin és München jelentősen közelebb került egymáshoz, az ICE Sprinter-járatok iránt komoly az érdeklődés, hiszen az autó mellett az repülőknek is versenytársa lett az új vonalon közlekedő gyorsjárat
(fotó: © Deutsche Bahn AG)
(fotó: © Deutsche Bahn AG)
A pontos vonatok meghozták az utasok utazási kedvét is: a korábban prognosztizáltnál közel két és félszer többen választották a menetrendváltás óta eltelt időszakban az itt közlekedő vonatokat, mint azt korábban tervezte a Deutsche Bahn AG. Az idei évre úgy számolnak a legfrissebb előrejelzés szerint, hogy a korridoron mintegy 3,6 millió utas utazik majd. A DB AG jelezte: elsősorban az ICE Sprinter-vonatok népszerűek, amelyek valamivel több, mint 4 óra alatt teszik meg a München és Berlin közötti távot, komoly versenyt jelentve a gépkocsinak, de még a repülőknek is, ha a repülési időhöz hozzávesszük a reptér megközelítését és elhagyását, illetve a be- és kicsekkolás időszükségletét. A bizakodó DB így már most jelezte: az évvégi menetrendváltással a jelenlegi három pár ICE Sprinter-kínálatot öt párra növeli. A vonatok népszerűsége mögött persze az is rejlik, hogy a Sprinterekre már nem kell – 2015 vége óta – külön felárat fizetni a távolsági jegyeken felül.
Maga a VDE 8-as projekt kiemelkedő fontossággal bír az 1990-ben egyesült ország tekintetében, hiszen az egyike azon kevés nagysebességű vasúti vonalaknak, amelyek a volt NDK területén haladnak és a Berlin–Hannover pályával ellentétben fontos városokat kapcsolnak be a távolsági közlekedésbe: Halle (Saale), Lipcse és Erfurt mindenképp profitál az új vonalból. Ezen túlmenően pedig egy új, „egyenesebb” korridor született a bajor főváros és Berlin közötti, hagyományosan erős távolsági közlekedés számára. A VDE-projektek amúgy önmagukban is a két ország(rész) közötti közlekedési kapcsolatok javítását célozzák.
Halász Péter