Hangzatos bevezetés és hangosabb problémák után úgy tűnik, az elképzeléseknek megfelelően kell használni az elektronikus bérleteket. A hosszúra nyúlt tesztidőszak alatt sikerült a hibák nagyját kiküszöbölni, így általánossá válik majd a felszálláskori csipogás.
Öt évvel a hivatalos bevezetés után, 2018. március 1-től használni kell majd a főleg buszokra feltelepített leolvasókészülékeket – Berlinben a BVG-nél. Ezentúl felszálláskor már nem a járművezetőnek kell bemutatni az utazásra jogosító kártyát, hanem az ajtótól balra elhelyezett leolvasókészülékek fogják csipogással és egy zöld LED felvillantásával jelezni az érvényességet. Az aktuálisan érvénytelen kártyákat a piros LED és a járművezető kijelzőjén is megjelenő érvénytelen felirat jelzi, így az időben korlátozott érvényességű bérletekkel sem lehet majd a tiltott időszakban utazni. Amennyiben olvasási hiba lép föl, egy narancs LED világít majd és újra kell próbálkoznunk a bejelentkezéssel.
Külön kiemelték, hogy az általánosan elterjedt és a VDV által az (((eTicket Deutschland keretrendszeren keresztül is forszírozott utazási kártyán történő adattárolást a korábbi negatív tapasztalatok miatt nem használják, az utazási adatok alapján nem követhető senki. Az utazási adatokat egyébként is nehéz lenne összegereblyézni, hiszen csak felszálláskor kell bejelentkezni és csak a kártyához tartozó díjtermék érvényességét ellenőrzi a rendszer. Természetesen jegyellenőrök továbbra is dolgoznak majd a járatokon, nekik viszont az esetleges bírságoláshoz szükséges személyes adatokhoz is van hozzáférésük.
Berlinben a papírjegyeket pecsételő eszköz mellé helyezték el az elektronikus leolvasókat, így az előreváltott jeggyel utazók akadályozhatják a bérletes utasokat. A helyszínen vásárolt jegyeket a nyomtató érvényesítve állítja elő, így azokkal azonnal megkezdhető az utazás. A kép az egyetlen példányban készült Scania Citywide LFDD-ben készült.
Még ebben az évben felszerelésre kerül a járművekre egy második leolvasó is a járművezetői pénztárgéphez, így még gyorsabb lehet a felszállás folyamata. A rendszerrel már felszerelt járműveket az első ajtónál elhelyezett (((eTicket Deutschland logó jelzi, így a néhány tucat hamarosan állományból kikerülő járművet kivéve általános jelenség lesz a megállóhelyi tartózkodás alatti többé-kevésbé folyamatos csipogás.
Felszáll-e valaha a RIGO?Miközben a 2003-ban útjára bocsátott (((eTicket Deutschland keretrendszer lassan kinövi a gyerekbetegségeit, addig Budapesten a hasonló alapokon nyugvó rendszer kezdeti lépéseit sem sikerült megtenni. Még 2005-ben határozta el a BKV, hogy bevezet egy ELEKTRA névvel illetett elektronikus jegyrendszert, amivel később akár parkolójegyet is vehetünk majd. A projekt természetesen sosem indult el igazán, az ambiciózus terv maradványait máig őrzi a BKV Sajtószobája. A BKK megalakulása után felvette a fonalat, de az újabban RIGO nevet viselő rendszer megvalósítása még várat magára. 2013-ban a Corvin-negyed metróállomáson teszteltek néhány kaput, de a biztonsági őrök többet nyomkodták a gombot, mint az utasok. Tavaly szeptemberben Közvágóhíd hévállomáson nőtt ki a földből két azóta sem használható kártyaleolvasó oszlop, a Deák Ferenc téren került felállításra egy kapusor, de csak az automatikus nyitás-zárás tesztelése folyik. Idén januárban hatalmas médiafigyelem mellett bemutatkozott az első autóbusz is, de a felszerelt leolvasók itt is csak dísznek vannak. A korábban a BKK dolgozóinak korábban kiadott RIGO-kártyák a jelenlegi rendszerrel nem kompatibilisek, így a legyártásuk felesleges pénzkidobás volt. A VT-Arriva buszát díszítő matricákról kiderül, hogy a DKV által tavaly októberben bevezetett és a MÁV-START által egy éve Pusztaszabolcs felé tesztelt módon, elektronikus személyi igazolvánnyal is használhatóvá kívánják tenni a rendszert. Hivatalos bevezetési dátumot még nem közöltek, pedig a másfél évtizede porondon lévő, máshol már jól működő rendszer implementálása nem lenne nagy feladat.
Eközben a főleg az egyéni közlekedés okozta levegőszennyezéssel egész évben küzdő Stuttgartban 2015 őszén vezették be a közösségi közlekedés mellett a közösségi kerékpárokhoz, közösségi autókhoz vagy akár a városi könyvtárban is használható polygo nevű kártyát, ami tényleg megvalósítja az ilyen kártyáktól manapság már elvárt flexibilitást.A tesztbusz a Budatétényt feltáró 114-213-214 vonalcsoporton közlekedik (fotók: Adorján Péter)
Adorján Péter