2018. 02. 12.

DB: nem olyan pontosak, mint voltak

Közzétette a 2017-es évet értékelő összefoglalóját a Deutsche Bahn AG, amiből kiderült: tavaly közel sem voltak olyan pontosak a vonatok, mint egy évvel korábban.


Számos ok miatt késtek 2017-ben (is) a vonatok Németországban – derül ki a DB AG által kiadott összefoglalóból. A távolsági vonatok, azaz az EC, IC és ICE-járatok pontossági mutatója 78,5% volt, ami 0,4 százalékponttal kevesebb a 2016-ban mértnél. A regionális forgalomban közlekedő vonatok pontossági mutatója is csökkent 0,3 százalékponttal, 2017-ben csak a járatok 94,4%-a közlekedett menetrend szerint.
Az okok között sok mindent felsorolt a vasúttársaság: a vonatok pontosságára hatással voltak a természeti jelenségek, pályaépítési munkák, de a tavalyi G20-csúcstalálkozó kapcsán elkövetett gyújtóbombás rongálások is komoly gondokat és ezzel késéseket okoztak a vasútüzem számára. Ugyancsak komoly szerepe van a rastatti alagútépítés miatti korlátozásoknak is.

A regionális vonatok sokkal jobban teljesítenek, mint a távolsági járatok, de a statisztika tűrése miatt itt sem feltétlenül a valóságot mutatja a pontossági mutató
(fotók: Halász Péter)

De nem csak a külső okok szerepelnek a listán, hiszen házon belül is rendkívül „jól” teljesít a DB: sokszor a hibás személyzet-vezénylés is késéseket okoz, hiszen vonatkísérők vagy mozdonyvezető nélkül egy adott vonat nem indulhat el, ha helyettesítik őket, az is idő és egyben késés.
Fontos tudni, hogy a pontos vonat definíciója az utasok által elképzelhet képest egy picit más: a statisztikában az 5 perc 59 másodpercet késő járat még pontosnak számít – hiába jelenti akár ez a késés is a csatlakozásmulasztást az utas számára. Mindazonáltal számos helyen ennyi időt számol a rendszer átszállásra, megkérdőjelezhető az ilyen mértékű tolerancia létezésének szükségessége, sokak szerint pont szigorítani kellene ezen a megengedő statisztikai szabályon, sokkal kritikusabb, de életszerűbb lenne az évvégi összefogalaló kisebb tűréssel.

Halász Péter