2018. 01. 08.

ÖBB Rail&Drive – az újraindított autóbérlés


Egy évtizeddel az első kísérletek után újraindította az autóbérlési rendszerét az ÖBB. Ezúttal saját rendszer építése helyett inkább egy működő rendszer sajátos kiterjesztéseként értelmezhető a megoldás.




A klasszikus közlekedési szolgáltatók egyre többször ébrednek rá, hogy már nem csak szállítást, hanem mobilitást kell szolgáltatniuk. A kettő között hatalmas a különbség, hiszen az utasok inkább a kevésbé komplikált megoldások felé fordulnak, hiszen az utazás csak néhányak számára szórakoztató. Ugyan az autómegosztás terén élenjáró volt  az ÖBB, amikor 2007 nyarán bevezette a szolgáltatás, de a siker akkor még elmaradt. A cég arculatát azóta is meghatározó mozdonybeszerzés utat talált a közúti flottánál is, bár az akkoriban Andreas Nikolaus Lauda tulajdonában álló Laudamotion nevű céggel közösen üzemeltetett, legfeljebb három napra bérelhető kisautóflotta leginkább a hagyományos bérautózás irányából közelítette meg a vasútállomás és a célpont közötti utazási igény kielégítését.

Tíz éve még újdonság volt a smart fortwo és a Siemens Taurus is, de az autóbérlés akkor nem lett nagy siker.
(fotók: Adorján Péter)

A szolgáltatás árazása ugyan kedvezőnek volt mondható (18 €/nap, Vorteilscarddal 9 €/nap), az autók csak a legnagyobb városokban – Bécs, Linz, Salzburg, Innsbruck, Klagenfurt, Graz – álltak rendelkezésre. A szolgáltatás 2009-ben megszűnt, a Laudamotion többször nevet váltva a tavalyig DB Rent GmbH néven üzemelő cég tulajdonába került, melyet manapság Deutsche Bahn Connect GmbH néven találunk a cégjegyzékben és hozzájuk tartozik a Flinkster és a Call a bike rendszerek üzemeltetése.

Nem reklámozzák, de a matricákon szerepel, hogy a DB-féle Flinkster áll a rendszer mögött.
(fotó: ÖBB/ Hollunder-Oktabec)

Ilyen múlt után nem meglepő, hogy a decemberi menetrendváltáskor reaktivált szolgáltatás lényegében a Flinkster helyi megfelelője lett. A díjszabás a bérelt jármű kategóriájától és a bérlés idő- és távolságtartalmától függ, ahogy azt a többi autómegosztó szolgáltatásnál már megszokhattuk. A Rail&Drive használatához előzetes online regisztráció és a meghatározott állomásokon történő irategyeztetés szükséges, ezt követően akár az okostelefonos alkalmazással is használható. Az ÖBB a kiadott közleményében kiemeli, hogy a járműveket a munkavállalóik is használják, így dinamikusan tudják kielégíteni az utasok igényeit, hiszen egy meglévő flotta szabad kapacitásait adják el. Az országosan 150 autóval kezdő rendszerben Wien Westbahnhof a legforgalmasabb pont, itt jelenleg 10 autó van forgalomban és az itteni foglalások 80 százaléka az utasoktól érkezik. Hátránya a rendszernek, hogy az autót dolgunk végeztével vissza kell vinni a vasútállomásra és a bérlés díján túl a parkolódíjakat is a felhasználó fizeti meg.

Az autómegosztó rendszerek sikerességét a társadalmi változások is elősegítik, ugyanis a fiatalabb generációk már nem feltétlenül kívánnak járművet tulajdonolni, inkább bérelnek egyet a szükséges időtartamra. Az ÖBB megoldása inkább a középkorúakat célozza, a fiatalabbak többnyire a dinamikus rendszereket részesítik előnyben.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.