Villanybusz-dömping: Solaris, Davos és Pozsony. RhB: keresztszülőket keresnek. Huszonöt Elefánt jön a ZSSK-hoz. Škoda-trolikat vesznek a románok. Hírösszefoglalónk.
Megérkezett BOB
Solingen | Németország – Bár már két hete leszállította a Solaris az első akkumulátoros trolibuszt (Batterie-Oberleitung-Bus=BOB) a legnagyobb német trolibuszüzemnek, hivatalosan csak most közöltek róla információkat. A Solaris és a Kiepe Elektrik technikusai most végzik el a végső beállításokat a prototípuson és a műszaki átvételnek is meg kell történnie az utcai tesztek előtt. Március végére további három kocsi érkezik, melyek az első akkumulátoros önjárással rendelkező járművek lesznek. Utasforgalomban a tervek szerint csak az év második felében találkozhatunk majd, addig részletes teszteknek vetik alá a kocsikat és a járművezetőket is ki kell képezni. Fő bevetési területük a most hagyományos dízelbusszal kiszolgált 695-ös vonal lesz, ahol kihasználhatóak a vezeték nélküli képességek.
Az első BOB a garázsban
(fotó: © Stadwerke Solingen GmbH)
(fotó: © Stadwerke Solingen GmbH)
Nevezzen, hogy utazzon!
Chur | Svájc – A Rhätische Bahn nevet keres a jövőre érkező motorvonatainak, amik a még sűrűbb követést teszik majd lehetővé a Klosters központú hálózatrészen. Az újabban hivatalosan Flügeltriebzug néven promotált járművek az ABe 4/16 sorozat átdolgozott verziójaként foghatók fel. A neveket február 11-ig online lehet ajánlani és a résztvevők közül öten kétfős utazást nyernek a Bernina Express első osztályán.
Akkumulátoros busszal a csúcstalálkozóra
Davos | Svájc – A héten tartották a Világgazdasági Fórumot, ahol a davosi 1-es vonalon egy elektromos busszal is utazhattak a szerencsések, mert az ABB által TOSA (Trolleybus Optimisation Système Alimentation, magyarul Trolibuszok Optimalizált Ellátó Rendszere) néven árult gyorstöltő-rendszer alpesi tesztjét végezték. A promóciós célokat is szolgáló rendszer egy éve működik Genfben és októberben Nantes is rendelt a HESS járműgyártóval közösen épített rendszerből.
Érdemes megfigyelni a hólánccal ellátott hajtott kerekeket
(fotó: © ABB AG)
(fotó: © ABB AG)
Pozsonyi villanybuszok
Bratislava / Pozsony | Szlovákia – Nem csak a németek vagy éppen a svájciak kísérleteznek az elektromobilitással, hanem a szlovákok is. Északi szomszédainknál ezúttal Pozsonyban állítottak forgalomba négy elektromos autóbuszt. A DPB két SOR NS12 Electric típusú normál, 12 méteres; és két SOR EBN8 típusú midibuszt vett állományba. A közlekedési cég a két normál buszt az 53-ason, illetve a 43, 52, 65, 66, 80 és 94-es buszok vonalán próbálja ki. A kicsi kocsik a 27-es és a 151-es vonalakon szolgálnak január 26-ától. A járművek egy töltéssel körülbelül 160 kilométer megtételére alkalmasak, ezt és sok más, az elektromos buszok közlekedésével kapcsolatos tényezőt vizsgál a közlekedési cég. Az EU-s finanszírozásból vásárolt járművek közül a szóló kocsik 589 ezer; a midibuszok 488 ezer euróba kerülnek – darabonként. Összehasonlításképpen közölték, hogy a legutóbb beszerzett önjáró trolibuszok közül a szóló kocsik 404 ezer és 498 ezer euró közötti áron kerültek Pozsonyba, függően a felszereltségüktől, a csuklós trolibuszok pedig darabonként 562 ezer eurót kóstálnak, tehát az elektrobuszok nem szignifikánsan drágábbak a hagyományos trolibuszoknál. Az új kocsikról az imhd.sk oldalán látható bőséges galéria.
Elefánt-dömping
Bratislava / Pozsony | Szlovákia – A szlovák vasút számára újabb CityElefant-motorvonatokat szállíthat a Škoda a nemrégiben lezárult tender eredményeként. A tender huszonöt motorvonat beszerzéséről szólt, amelyért 160 millió eurót fizetne a ZSSK. A hírek szerint a Škoda a gyártásba, illetve a végszerelésbe bevonja a ŽOS Vrútky-t is.
Újabb Škoda-motorvonatokkal gyarapodik a ZSSK a közeljövőben
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Škoda-trolik Romániába
Galați | Románia – Tizennégy új Škoda 26Tr típusú trolibuszt rendelt mintegy 150 millió korona értékben a romániai Galați városa. A lengyel Solaris karosszériáiba kerülő cseh elektronika igen népszerű Kelet-Európában, ráadásul elég megbízhatónak is tűnnek a járművek, így nem csoda, hogy a román fél is e járművek mellett döntött, amikor a troliflotta megújításáról volt szó. A klimatizált trolibuszok önjáró üzemre is alkalmasak lesznek, szuperkondenzárotorok segítségével pedig csökkentik a hagyományos kocsikhoz képes az energiafogyasztásukat.
Škodának nem ez az első sikere Romániában, már több mint félszáz járművük üzemel Temesváron és Nagybányán.
Škodának nem ez az első sikere Romániában, már több mint félszáz járművük üzemel Temesváron és Nagybányán.
Állítólag nagyon jó az ügyfélszolgálat
Budapest | Magyarország – Roppantmód elégedett és ezúttal is leginkább saját magával a MÁV-START Zrt. Ügyfélszolgálata. A MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága által kiadott közlemény szerint egy ismeretlen felmérés keretében átlagosan 4,95 pontot kapott az ötös skálán a telefonos szekció, amely 2017-ben 530 ezer hívást kezelt. Állítólag nagyon jól dolgoznak az itteni munkatársak, ami bizonyára így is van, összességében azonban a MÁV-START Zrt. ügyfélszolgálati tevékenysége csapnivaló, így a diadalittas közlemények helyett (jó, persze, tudjuk, választási kampány van...) talán Novák Csaba rendet is tehetne a saját portáján, hiszen tavaly január óta cseppet sem változott a helyzet, csak romlott tapasztalataink szerint.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter